Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettamerikaforskning
Läst 1295 ggr
blombuketten
2007-09-06 19:48
0

Emigrant Karl August

Nu har jag försökt komma in på Anbytarforum och det går inte. Ger nu upp och ställer frågan här istället. Det gäller min morfarsfarfar Karl August Sandgren f.1846-11-09 Skara sfs. Han bor med sin familj i Falköping sfs och är handlande. Enligt husförhör ska han ha emigrerat till Amerika mellan 1881-1885, tror det ska vara 1882. Finns det någon som kan hitta honom tro?

AndersE
2007-09-06 20:27
0

Den här?

AndersE
2007-09-06 20:35
0

Och:

Name:

August Sandgren

Arrival Date:

24 May 1880

Estimated birth year:

abt 1846

34

Male

Port of Departure:

Liverpool, England and Queenstown, Ireland

Destination:

United States of America

Place of Origin:

Sweden

Ethnicity/Race­/Nationality:

Swedish

Ship Name:

City of Chester

AndersE
2007-09-06 20:38
0

#1 På Emigranten finns fler Sandgren från Falköping…

• F. G 1883 23 år gammal
  • Axel Theodor 1888 22 år gammal
  • Carl 1896 17 år gammal
AndersE
2007-09-06 20:58
0

Jag får inga självklara träffar i census. Vet du något mer? Följde familjen efter? Stannade han? Vart tog han vägen?

blombuketten
2007-09-06 21:08
0

Tack Anders. Det stämmer ju fint på August Sandgren. Han skulle alltså till Chicago. Ja, han lämnade fru och barn och hördes tydligen aldrig mer av. Tre av barnen, de yngsta hamnar på barnhus och hustrun är fattig och klarar sig med nöd och näppe. De äldre barnen flyttar och klarar sig själva.

Nu ska jag ta och kolla upp de tre andra som kom från Falköping. Axel Theodor känner jag igen, men måste bläddra i mina papper och se om jag hittar honom.

Ännu en gång, tack för hjälpen.

Där hann du emellan med ett inlägg till. Som jag skrev ovan så vet man inget om honom. Vad jag kan se så hördes han inte av mer och vad som hänt honom vet jag inte. Han var gift med Hilda Emilia Scholl f.1851-05-05 Ljunghem. Hon härstammar från kolarsläkten Scholl, Schultz och allt vad det stavas. Karl August Sandgren är född Apell (om mina papper stämmer). Har ännu inte kommit så värst långt på denna gren. Pappan ska vara Johan Petter Apell f.1822 i Lerdala. Varför Karl August fick efternamnet Sandgren vet jag inte.

blombuketten
2007-09-06 21:53
0

Anders, det är rätt man du fått tag i. Har hittat honom i husförhörslängden……äntligen. Det har varit krångligt då de ändrat gatunamnet. Det hette tydligen Stora gatan först för att sedan bli Nya gatan. Här står det att han flyttade till Amerika i maj 1880. Han var tydligen postiljon tillika och han blev straffad med 1 års fängelse för stöld av brev……..hm, undrar just om han letade pengar.

AndersE
2007-09-06 22:09
0

Jag tittade lite i census och där hittade jag inga exakta träffar, men några möjliga (fel födelseår, fel invandringsår, stavningsvarianter osv). För att tro på dessa behöver man väl mer som stöd.

Har han inte alls hörts av kan han ju ha dött?

blombuketten
2007-09-06 22:55
0

Ja, han kan ha dött eller vad som helst. Det hände nog mycket med många som for dit. Det gick ju inte alltid så bra heller så att de tjänade så mycket pengar de trodde de skulle kunna göra. Sen vet man ju inte om han kom till Amerika med rätt namn s a s.

På pappas sida av släkten så finns det en bror till pappas farfar. Denna broder fick bl a två söner som for till Kanada. Den ena blev kvar där och hans del av släkten är ganska utredd, den andre fortsatte till Amerika och försvann. Finns inte ett spår av honom. Varken vi eller den Kanadensiska släkten kan finna ett enda spår. Så kan det ju också bli.

Jag är hur som helst glad att du hittade på Karl August så vet jag att han tänkte sig till Chicago, hur och när han for och med vilket fartyg.