Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 3318 ggr
Cheyenne
0

Var i Stockholm?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade detta foto idag när jag gick igenom gamla fotoalbum och jag har fått tillåtelse att publicera det. Fotot är taget i Stockholm i Juni 1970 (framkallat i Juli-70) och föreställer min älskade mamma endast 25 år gammal med min storebror Mikael och jag själv i gul tröja och rosett i håret. Pappa står bakom kameran.

Vi är på väg någonstans men var är fotot taget? Jag vet men vet du? Fotot är taget i Stockholm.

leja
0

Kan vara vid slussen, däruppe vid ingången till MacDonalds idag. Med trappan upp på söder i höra hörnet. Det ser ut så tycker jag, men någon annan kanske ser annorlunda ?

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
0

#1 Jag är ingen Stockholmskännare, men tänkte också på Slussen…

svenne
0

Det verkar rimligt, jämför med den här bilden från Katarinavägen.

Gnidde
0

Är det inte nerfarten till Katarinaberget som man ser i övre vä kanten.

Hälsningar Gnidde.

Cheyenne
0

Åh, vad ni är duktiga. Trodde bilden skulle bli för svår utan fler ledtrådar men visst är det uppe på krönet ovanför slussen. Uppe till vänster ser ni den berömda macken som finns "inne i berget".

Mamma och pappa var på väg ner till Djurgårdsfärjan för att gå på Skansen med mig och storebror. :)

Jag tycker min mamma är så söt i sin skinnjacka och stoooora solglasögon ;) Och kolla barnvagnen. Tänk att släpa omkring på det åbäket ;)

37 år sedan!!!

svenne
0

Vi kan väl stanna kvar i Stockholm. På den här adressen bodde jag i ett kyffe en kort tid för en hel del år sedan. Efter att ha gått upp en trappa i gathuset gick man ut öch över liksom ett tak och in i gårdshuset och en halvtrappa upp. Gårdshuset var ganska ruffigt.

Bilden (som jag lånat från nätet) visar gathuset på den här adressen idag och jag har medvetet maskerat en namnskylt.
Det kanske blir svårt, vi får se…i så fall kommer det ledtrådar.

På vilken adress i Stockholm ligger det här huset?Flört

AndersE
0

Östermalm?

Cheyenne
0

Oj, ja det var svårt men huset andas 1900-tal. Men var? Tror på tre stadsdelar; Vasastan, Kungsholmen och Norrmalm.

Gnidde
0

Fridhemspla St:Eriksgatan?

Hälsningar Gnidde.

Gnidde
0

Vad är detta för hus?

Hälsningar Gnidde.

svenne
0

#6-9
Nja, inget rätt svar än.
Ledtråd:
I grannporten söderut finns nedgång till en T-banestation och den fanns där redan för trettio år sedan. För att vara riktigt vrång har jag även maskerat den skylten.

svenne
0

Ok, jag förstår att det är svårt, även för Er ur-Stockholmare, det kan ju vara i stort sett varsomhelst innanför tullarna, därför har jag demaskerat skyltarna så kanske det blir lättare att identifiera adressen. Den ligger inte såååå långt ifrån platsen på Cheyennes bild i #0 i denna tråd.

Cheyenne
0

Jagar och jagar. Slussen naturligtvist men var???

svenne
0

"Krönet" fanns där redan för trettio år sedan, men då var det en lite annan verksamhet under namnet.

Cheyenne
0

Kan det vara Götgatan 15??

svenne
0

Exactemento!
Precis där Götgatsbacken planar ut. I "Krönets" lokaler i gatuplanet, ser det ut att idag vara en rätt fin krog, men då var det ett ganska stort bageri med en brödbutik i dom lokalerna, bageriet och butiken hette "Krönet" då också.

Bredvid porten nr 17 var nedgång till T-banestationen Slussen, "Uppgång - Hökens gata", stod det nere i underjorden. Tog man T-banan till Slussen och gick upp där var det bara 10-15 meter till porten i nr 15. Gathuset nr 15 var då mörkbrunt och i funkisstil och för övrigt ganska fult, antagligen byggt på 30-talet och om inte jag minns fel var det Kooperativa förbundet som ägde huset. Gårdshuset var nog lite äldre, skulle jag tro.

Så va´de´me´t!

Cheyenne
0

Själv har jag varit i Gamla Stan i Stockholm idag. Kryllade av turister då många europeiska länder inte har semester förrens i augusti.

Promenerade längs Munkbron, svängde in på Storkyrkobrinken upp till Storkyrkan. Farmors morfars mamma var född i den församlingen.

svenne
0

Det var rätt käckt, när man söker en gatuadress i Stockholm (även Göteborg, tydligen) på hitta.se så får man fram en bild av huset på den aktuella adressen , det fick jag se i går av en ren tillfällighet, så det var där jag "lånade" bilderna.
Man lär så länge man lever…

AndersE
0

#18 Ja, det är en bra funktion!

AFamosa
0

#10 karlbergs slott i solna utanför stockholm.

Gnidde
0

#20 RÄTT!!!! Baksidan av slottet. Kyrkan till vänster i bild, kök till höger.

Hälsningar Gnidde.

Tord
0

#16  Beträffande Krönet var det för oss som bodde i närheten på femtitalet knappast känt som "ett ganska stort bageri med en brödbutik". Vi kallade det "Konditori Krönet", vilket det det åxå var. Det var ett ganska trevligt inrett konditori/kafé med bordsservering. Det drevs av Konsum och brödet fick man nog på den tiden från det stora snett-över-gatan-liggande Konsum-bageriet. (Bageriet flyttade sedermera till Västberga industriområde och fick då namnet "San Remo".)

Cheyenne
0

Var har jag varit idag? För att göra det lite svårare lägger jag in ett foto från förra seklets början.

Cheyenne
0

En tidning hade tidigare sin redaktion i detta kvarter.

chrissan
0

Klara någonstans??

Cheyenne
0

Du är grym Chrissan :)

Men var?

Cheyenne
0

Ledtråd;

Hör på Fiolerna
Systrar med sång;
Ruska på kjolarna,
Hoppa i språng.

Cheyenne
0

På 1200-talets slut grundlandes här ett nunnekloster…..!

chrissan
0

Sta Clara nunnekloster grundades där Klara kyrka nu ligger 1280.

chrissan
0

Fredmans epistel nr 6

Til the Galimater på hinsidon then Konungiliga Djurgårdenom

Cheyenne
0

Rätt svar är Klara kyrka där Carl Michael Bellman begravdes den 17 februari 1795. Vad vi ser på första fotot är södra porten in till kyrkan och kyrkogården. Stockholmstidningen hade i slutet av 1880-talet sin redaktion på Klara Södra Kyrkogata. 

Grattis Chrissan, som vanligt är du snabb och på hugget :)

[SvenA]
0

Det var inte bara Stockholmstidningen som låg i gamla klara utan det var samtliga stora dagstidningar som låg i Klara kvarteren.

[SvenA]
0

Vilken person är det som sitter staty utanför Klara Kyrka på Klarabergsgatan?

En ledtråd är att det är en författare som jag tror kom från Värmland

Cheyenne
0

Kan det vara Nils Ferlin? Fast han står upp ;)

leja
0

Jag trodde att han stod ? Samt tänder en cigarett. En figur som får en halsduk på sig när det blir kallt. Som var så ful att min mor höll på att stänga dörren när morfar hade bjudit in honom på middag. Då bodde de i Gamla Stan och morfar umgicks en del med klarabohemerna.

Cool

leja
0

Det var flera inlägg på några få minuter det:

Cool

[SvenA]
0

Det var tydligen för lätt eftersom svaret kom så fort det är Nils Ferlin som skrev om barfotabarnet