?????????? ???????????
Hamnade av en tillfällighet på en Wikipediasida som var både omtumlande, skrämmande och fascinerande.
Den handlar om Gulag och en rysk kvinna Eufrosinia Kersnovskaya (?????????? ???????????) som tillbringade 12 år i Gulaglägren och skrev sina memoarer i tolv anteckningsböcker samt 680 illustrationer.
Med bilder som mest liknar sagoboksillustrationer berättar hon om alla de lidanden och umbäranden som drabbade fångarna, såväl kvinnor som män.
Vet inte varför jag finner bilderna så fascinerande och samtidigt så motbjudande, kanske är det sättet de är tecknade på, kanske är det för att min egen mor satt i tyskt arbetsläger under WWII, något som hon ogärna berättade om när jag blev vuxen.
Till bilderna finns det text varav ett par blivit översatta till engelska. Allt material har publicerats, men jag har bara hittat den ryska versionen på nätet. Priset ca 300 USD avskräcker inte - så tagen blev jag av hennes memoarer.
Bifogar en av bilderna "Entering Labor Camp"

Vad gripande. Men är inte stark nog att gå in på länkarna ännu. Förstår verkligen, speciellt med din bakgrund varför det påverkade så mycket. Har lite sånt själv i bakgrunden, dock inte i världskrigen. Tittade på bilden och förstår vad du menar med sagobild, men hemska sagobild som tyvärr var så verklig. Det är nog därför de kryper in under skinnet. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#0 Det är ju en fascinerande berättelse, och bilderna är både gripande och märkliga. Visst vill man ta del av hela historien. Den borde ges ut på svenska.

Verkligen intressant och bilden är så gripande.
Vad ska man ha som signatur tro?