Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketthembygd
Läst 746 ggr
AndersE
0

Hembygdsföreningar

Jag påstod i en annan diskussion att det inte är så lätt att lämna artiklar till hembygdsföreningar. Bakgrunden:

När jag startat Proveniens så såg jag möjligheten att samarbeta med några hembygdsföreningar. Jag skickade ett mail till flera föreningar och berättade om sajten. De föreningar jag kontaktade hade mycket enkla, "statiska" hemsidor. Jag föreslog sådant som:

• Föreningen skulle kunna starta en helt egen iFokus-sajt, eller:
  • Jag skulle kunna upplåta utrymme åt föreningen - egna forumgrupper och plats för artiklar.
  • Mina artiklar på Proveniens skulle kunna publiceras i föreningens medlemsblad.
  • Föreningen skulle enkelt och gratis få tillgång till ett diskussionsforum och en annonsplats.

Det normala var att jag inte fick svar alls. Efter två månader skickade jag en påminnelse. Då fick jag svar från några. De gick ut på att man skulle diskutera inom styrelsen, och därefter kom man fram till att man var nöjd med sitt medlemsblad och sin statiska hemsida.

När jag någon gång går på föreningens årsmöte så känner jag mig som en tonåring - jag närmar mig ändå de 50.

Att unga inte känner sig så lockade av föreningar som har en lokal som är öppen två förmiddagar i veckan, som har ett stencilerat månadsblad i s/v och som kollar sin e-post en gång i månaden - det  kan jag förstå.

Nu överdriver jag kanske en del - men det är synd att föreningarna inte tar chanser att utvecklas. Om det är någonstans det skulle kunna ske givande möten mellan unga och gamla så är det ju i hembygds- och släktforskarföreningar.

Men då tycker jag det krävs lite anpassning och nytänkande…

leja
0

Håller helt med. Problemet är att de som mest har tid är pensionärer och de är trots allt de som har minst intresse av datorer. Du är inte ensam om att uppleva det problemet. Inte minst att de kan ibland ha "aktuella" uppgifter som är flera år gamla på nätet. Men ofta beror det på att de som kan datorer inte har tid och de som har tid inte kan datorer. Hoppas det blir bättre med nya förmågor som ansluter sig. Nån gång måste det ske(kanske när vi blir pensionärer?).

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

chrissan
0

Provokation:

Det verkar som det i en del föreningar (hembygd, släktforskning) finns ett behov av att hålla kvar makten hos den utvalda klicken. Man är rädd för att utomstående eller nya ska rubba maktbalansen som för en del är deras hela existens. Andra föreningar jag varit i kontakt med har inte alls detta behov och de utvecklas också.

AndersE
0

#2 Det ligger nog en del i det också!

leja
0

Håller med. Men det finns motsattsen även. Dock är det lätt att gå på i samma spår. Det värsta argument jag vet är, "för så har vi alltid gjort". Ofta är det på ståendet dessutom falskt. De flesta eller igentligen alla föreningar, har startats någon gång av folk som fått uppfinna arbetsmetoderna själva. Men som sen har ändrats under åren, då allt inte fungerat bra. Så när någon påstår att man alltid gjort så, kan man ofta genom gamla protokoll mm konstatera att så är det inte. Kanske just denna styrelse alltid gjort så, men inte föreningen. Allt brukar dessutom ändras när man byter styrelse.

Fram för fler förmåger, som är intresserade av arbetet i hembygdsföreningarna och var inte så rädda för förändringar!!

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
0

Min tanke med mitt erbjudande var ungefär att många föreningar är för små för att orka hålla igång en egen sida med någorlunda aktivitet. Om då några föreningar samsades på en gemensam sida skulle man kunna hålla tillräcklig aktivitet för att sidan skulle vara lockande.

Man skulle kunna hålla igång ett forum för sina lokala frågor samtidigt som man skulle finna att man nog har många frågor gemensamt.

Kajan har ju varit inne på detta med "portal-tänkande".

AndersE
0

Någon skulle kanske starta "hembygdsföreningar.ifokus.se" där varje förening hade egna rubriker, men alla kunde delta i alla diskussioner…

Någon hågad?

Velikij
0

Som jag nämnt på annan plats deltog jag i en kurs i hemsidesskapande i Hembygdsförbundets regi i vintras. Det visade sig att deltagarna hade varierande datakunskap, även bland oss som ansåg oss någorlunda hemmastadda med datorer (dagen efter var det nybörjarnas tur…).

Fördelarna med den gemensamma portalen är att den är användarvänlig, den är gratis (åtminstone till en viss gräns), och att det är lätt att hitta på de olika föreningarnas hemsidor p.g.a. likheten. Det senare är givetvis även en nackdel, sidorna blir stereotypa för den som besöker fler än en sida.

Den förening jag är medlem i håller på att skapa en ny sida, men har också den gamla, egenhändigt utformade,  sidan i behåll som en livlina. Även om jag själv inte är delaktig i utformandet av den nya sidan vet jag att det finns ett stort intresse för "nätet" och en iver att komma igång. Alla inblandade jobbar dock ideellt, och det är lätt att mycket dras i långbänk.

Vad man poängterade på utbildningen var att det inte är sidans utformning som är det väsentliga, utan att man måste fylla den med sådant som intresserar så många som möjligt. Ett "hembygd.ifokus" skulle kanske innebära en viss begreppsförvirring om var informationen finns att hämta. Eller?

chrissan
0

Som debattsida skulle väl en Hembygd i fokus fungera? Man kunde ställa frågor och göra inlägg under flera olika orter, många av oss har ju intressen som är ganska spridda. Ett gemensamt paraply för frågor om sådant som hembygdföreningar ofta kan svara på skulle vara värdefullt. Sedan kan man ju länka till egna hemsidor med personlig utfomning.

vanessa
0

Här hoppar jag in och skriker JA, Chrissan! Det vore kanon, då jag själv älskar att kolla detta med hembygd. Men splittrad som jag är så drar jag inte lastet och startar en… Älskar dock tanken. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.