Var finns ditt "hemma"?
Läser i Norrbottenskuriren om författaren och akademiledamoten Peter Englund på besök i sin ungdoms stad Boden. Kuriren skriver: "Peter Englund berättar att han vid besöken i Boden har lätt för att drabbas av medelålders melankoli och en insikt om att han förändrats mycket. - Som historiker så blir man yrkesmässigt fallen för minnen. Det är lätt att man förvandlas till forskare i sitt eget liv, och det kan vara farligt att leva i det förflutna och flytta energin bakåt", säger Englund till reportern.
Det får mig att fundera över begreppet "hembygd", och vad det representerar för oss. Själv bröt jag inte upp frivilligt från min barndomsbygd, men i dag är jag tacksam för att jag inte kom att bli kvar där, och det är inte längre något "hemma" för mig.
Nu undrar jag, vad är "hembygd" för er, är det där ni bor nu, eller där ni fötts och växt upp? Ni som har flyttat, kan ni fortfarande känna hemlängtan, och ni som aldrig flyttat, känner ni att ni därigenom gått miste om någon erfarenhet?
(I rättvisans namn skall tilläggas att vårt språk numera även har begåvats med ordet "bortlängtan".)
Min fråga är nu: "var finns din hembygd"?