Victor V
Jag har en trattgrammofon, en Victor V från 1908.
Den drivs av en motor med tre kraftiga fjädrar. Vid fullt uppdrag ska motorn gå minst 9 minuter.
Felet med min Victor är att skivtallriken snurrar i tre minuter.
En fjäder kan vara av eller har hoppat ur sitt fäste.
Grammofonen är i mycket bra skick för övrigt och lagas motorn blir den i toppskick.
Vem kan byta fjäder i min Victor?
Mvh
paparay
Hej, och välkommen hit paparay!
Vi får se om någon här har kontakter i grammofonreparatörs-branschen?
Min första tanke var annars att en rengöring och uppsmörjning skulle kunna göra susen? Gammal igentorkad olja kanske blir så trög att det påverkar driften?
Hej Anders!
Tack för tipset. Jo jag har funderat på detta. Det är nog riktigt om en maskin står lång tid obrukad, beckar den igen. Smörjning av dessa fjäderhus skedde med grafit och brukar hålla sig avsevärt. Men 1908 är inte idag.
När jag vevar upp denne Victor, låter det spjong efter några varv. Det låter som något släpper. Det kan inte vara första fjädern, då skulle inte motorn snurra alls. Det kan vara andra eller tredje fjädern som ev. är av (hakat av).
Ett företag i New York APSCO, kan totalrenovera en motor. Dom har reservdelar och kan Victor. Men det låter som en dyr historia.
Ett alternativ om en fjäder är skadad är att beställa hem en sådan från APSCO. Jag har talat med flera personer men ingen är kunnig att öppna motorn. Detta är tydligen ett utdöende hantverk?
….paparay
Det låter som att du skulle leta efter en urmakare…?

Någon "liknande fråga" får jag ej upp då jag klickar på länken ovan. Hursomhelst, jag har en trattgramofon byggd 1912 av min morfar. Den går inte överhuvudtaget, något fel på verket. Förmodligen är fjädern av. Så jag är åxå intresserad av allehanda tips.
Mystiskt… Länken bör göra att en ny sida öppnas med en annan sträng om just "Laga trattgrammofon"?
Ett annat sätt är att titta bland forumgrupperna till vänster under "Övriga föremål"…