Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 1846 ggr
Cheyenne
0

Gissa vem!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vem är den fantastiskt vackra kvinnan på fotot. Tavlan, en reproduktion från tidigt 1900-tal tillhör mig. Originalet målades tidigt 1800-tal.

AndersE
0

#0 Du vet alltså…!?

Jag har ingen aning. Är hon svensk?

Cheyenne
0

Jag vet! Känd målning och hon är inte svensk. Det var de två första ledtrådarna.

Velikij
0

Vildsint gissning: kejsarinnan Joséphine, Napoleon I:s första hustru.

Cheyenne
0

#3 Du är så nära man bara kan komma. Hon ansågs på sin tid vara Paris vackraste kvinna och Napoleon Bonaparte (som var gift) ville ha henne till älskarinna. Han fick dock nobben av henne Skrattande

Cheyenne
0
chrissan
0

Är det då Madame Récamier? Men många såg lika ut på den tiden

Cheyenne
0

Bra där Chrissan!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Madame_R%C3%A9camier

Klicka på bilden så förstoras den. Min reproduktion föreställer ju bara hennes huvud och en del av överkroppen.

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Baksidan av min tavla. Tänkte försöka ta reda på när Forsell (som uppenbarligen har ramat in tavlan) var verksam för att få en bättre tidsbstämmelse på den och kanske få reda på vilken teknik som använts. Kopparstick eller etsning kanske…!

kajan
0

Om man jämför hennes posé och detaljer med oljan som är publicerad på Wikipedia är det uppenbart att det är samma motiv - eller snarare en detalj ur oljemålningen. "Originalet" på Louren är (enl Wiki) 244x75 cm, en rätt rejäl sak målad 1800. Gjorde man verkligen kopparstick eller torrnål eller etsning parallellt med en så maffig olja? Eller är det möjligen en avfotografering från 1800-talet du har?

chrissan
0

Gjorde inte konststuderande replikor utav kända konstverk i olika tekniker för att lära sig?

NinaR
0

Hej alla - är helt ny här på forumet och första tråden jag kom in i var denna.

Om ni vill läsa om konstnären, Jacques-Louis David, så har jag skrivit om honom Skrattande

http://www.historiesajten.se/visainfo.asp?id=461

chrissan
0

Vilken trevlig site, Nina! Såg dina andra länkar på din sida också. Du har väl sett diskussionen om att kvinnor inte syns i släktforskningen, här och på Anbytarforum? Dina och flera andra websidor motsäger ju det påståendet. Kanske tycker vi bättre om att publicera oss på webben - mindr traditionellt.

Cheyenne
0

Välkommen :)

Är ofta inne på din hemsida. Den är väldigt trevlig och informativ. Funnit mycket intessant där Glad

NinaR
0

Tack chrissan och cheyenne för de snälla orden :-)

Cheyenne
0

Har tyvärr inte en aning om vilken teknik som använts men är helt övertygad om att det är en senare rproduktion av originaltavlan, dvs gjord i slutet på 1800-talet/sekelskifter/början 1900.

Nu är ju ramen helt intakt på baksidan sen tavlan ramades in så jag drar mig för att öpnna ramen och kika på tekniken. 

Nu är nog inte tavlan värd mer än ett par, tre hundra kronor i vilket fall som helst men jag tycker ändå det är synd att inte låta ramen vara intakt.