Trillingar födda i Allerum
Undrar om det inte va bäst det som skedde. Pigan och fattighjonet Hanna Andersdotter som får trillingar född uä. Maria, se nedan samt Gustaf och Ida.
Födda i Allerums församling
1690 - 1894
Datum
1874-06-07
Datum avser
födelse
ID-nr/Regler
328432/DDSS
Barnet
Namn
Maria
Kön
kvinna
Äktenskaplig börd
utom äktenskapet
Antal födda
3
Dödfödd
Paritet
3
Fadern
Namn
Titel
Namn
Hanna Andersdotter
Titel
fattighjon, piga
Ålder/födelseår
35
Dopvittnen
Vid nöddopet voro närvarande Hustrun Asserina Pålsdotter å pag.- 504., och Pig. Kersti Olsdotter pag. 504. Vid bekräftelsen var den förstnämnda samt Socknens barnmorska Else Persson tillstädes. För öfrigt voro dervid närvarande Torp. Anders Jönsson Flinks Hustru Maria Persdotter å Hjelmshultshus och Pig. Ingrid Falk å N-o 2 Kyrkobyn.
Övrigt
Döptes den 7 Juni Alla tre barnen erhöllo strax efter födelsen nöddop, som dem meddelades af Socknens Barnmorska Else Persson. Nöddop bekräftades af församlingens pastor den 8/7 74. Alla barnen avlidna.
Ja, man kan knappt ana hur svårt det måste varit.

#1 Ja, jag blir berörd.
Ett annat exempel på trillingar som nöddöps och avlider. Flickorna föddes även de uä i Farhults fs 1873 och fick de vackra namnen Antolina, Carolina och Triontina. Uppgifter nedan om modern.
Modern
Namn
Kersti Svensdotter
Titel
piga
Ålder/födelseår
29

Min farmors mor fick trillingar 1902. Då hon tidigare fått tvillingar varav en dött, skulle hon denna gången föda på sjukhus. Så ett par veckor innan fick hon åka till Nortälje, som var närmaste stad och därifrån till Stockholm. Där föddes trillingarna, men en av dem dog efter några veckor, de andra två blev runt 80 år.
Framförallt blev det en viss uppståndelse då det var den tidens minsta trillingar som överlevt, så till och med Drottningen och Kronprinssessan kom och matade barnen. Min farmors mor tyckte inte om det, eftersom hon då inte fick vara med, så hon träffade aldrig det fina besöket.

Vad ska man ha som signatur tro?
Tvillingar har jag stött på i släkten, men ännu inte trillingar. (Om jag inte räknar min kusin, men det räknar jag inte till släktforskningen…)