Behandling av böcker
Hej!
Är det någon som vet hur man får bort doften av cigarettrök från böcker? Jag har köpt begagnade böcker men glömde tyvärr att lukta på dem. De rent ut sagt stinker av cigarettrök…
Hälsningar
Ann
@nn
Jag har inget bra svar, men anar att det är väldigt svårt…
Jag minns hur någon berättade om ett skåp som hennes morfar (?) hade förvarat sin pipa och tobak i. Trots att skåpet sedan lång tid använts till annat kände hon doften av tobak var gång hon öppnade det. Hon såg det som positivt eftersom hon påmindes om sin morfar varje gång…
Jag förstår att cigarrettstinkande böcker är mindre trevligt. Kan man ställa dem någonstans där det är torrt, men med god ventilation? Och så ställa dem upp med öppna pärmar och blad?

Jag vet att ett rökigt rum blir mindre stinkande om man häller ättika i en skål och sätter i rummet. Kan du ha böckerna som Anders säger med öppna pärmar och blad framför en skål med ättika.

Tack för tipsen. Har jag tur så fungerar det med ättika och öppnad bok.
Jag hade tidigare fått tips om att man kunde frysa en bok så skulle rökdoften försvinna. Detta hjälpte tyvärr bara en dag sedan kom rökdoften tillbaka.
@nn

Jag köpte också en bok på "antis" som visade sej lukta cigarrettrök så in i bomben, jag körde "ättiksvarianten", och det funkade, den blev "ren".

Ville bara tala om att rådet med ättika fungerat väldigt bra. Böckerna luktar fortfarande lite ättika men cigarettröken är ett minne blott. För det är jag väldigt tacksam.
@nn
#5 Härligt!
"Proveniens i Fokus - svaret på dina frågor"
;-)

Så roligt att läsa att det fungerade i praktiken. Det var ju bara en idé!
Ättika säger jag också! Min sambos moster och morbror har slutat röka. De rökte som borstbindare innan, så vi trodde aldrig de skulle få bort osen, de var t.o.m. beredda att flytta =0) Sen satte de ut skålar med ättika och på bara några dagar var osen borta!!

Undrar om ättika fungerar på fisklukt också. Har ett trevligt jugendskåp efter mina svärföräldrar som de hade på lidret och förvarade torkad fisk (hundmat) i. Jag har försökt vädra bort lukten och även förnissat det invändigt i hopp om att lukten av fernissa skulle ta över, men jag fick tji. Numera stänger jag snabbt dörrarna när jag hämtar porslin från det. Som tur är tar inte porslin åt sig lukt. Försöker ibland låta dörrarna stå öppna, men jag orkar inte med lukten. Frågan är om jag ska stänga dörrarna när jag ställt in ättikan eller om de ska stå öppna?
#9 Jag skulle gissa att dörrarna ska vara stängda.
Jag har inte provat själv, och mest hört att ättika ska vara bra mot röklukt - men varför inte fisklukt?