Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: dokument
Läst 1073 ggr
Alsterolle
0

Sant eller falskt?

Jag skickade just iväg ett mail till Nordiska Muséets Fotosekretariat med följande spörsmål:

Påståenden som framförts:

Det är skadligt att utsätta möbler och dräkter/tyg etc. för blixtfotografering. Blixten skall vara mer skadlig än solljus.Samma sak beträffande flatbäddsscanner som vi använder för både dokument samt textil.

Man påstår att blixtfotografering skulle motsvara 14 dagars solexponering.
Detta framfördes vid ett konservatormöte vid von Echstedska gården för att antal år sedan.

En blixtfotografering inomhus kanske sker på 1/60 s vilket ungefär motsvarar en exponeringstid på 1/2 s utan blixt (med ”solljus”). Detta är således jämförbara relativa ljusmängder som träffat objektet. Och inte 17 motsvarar blixtexponeringen 14 dagars solexponering !!

Synpunkter?

AndersE
0

Jag är helt övertygad om att allt ljus är "skadligt", men precis lika övertygad om att scanner och fotoblixtar inte orsakar någon skada som går att mäta…

AndersE
0

Fick du någon reaktion Olle?

Alsterolle
0

Jodå - det kom ett trevligt svar som jag får "acceptera":

Hej Olle,

Jag beklagar att jag inte svarat dig tidigare men jag har varit på tjänsteresa. Nu har jag i alla fall pratat både med en konservator och med vår chefsfotograf Mats Landin.

Konservator Torsten Johansson säger att det finns undersökningar som visar att man inte kan på visa någon större förändringar med blixtfotografering, bland annat en från Holland. Vad man inte har undersökt är vad en kraftig kort exponering kan sätta igång på längre sikt. På kort sikt kan man alltså inte mäta någon förändring /skada men på längre sikt vet man inte idag vad det kan sätta igång för reaktioner.

Och Mats Landin säger att man också måste prioritera. Att ha ett klädesplagg avfotograferat innebär ju att man slipper plocka fram det gång efter annan. Här på museet använder vi till och med lampor, inte blixtar, och det är något som våra konservatorer går med på.

När det gäller blixtfotografering så lyser inte blixten i 1/60 sekund, det är slutartiden. Blixten kanske lyser i en tusendels sekund.

Solljus är skadligt för såväl textil som pappersmaterial. Blixt kan vara skadligt på lång sikt, men det finns alltså inga undersökningar som bekräftar det.

Vad man ska vara försiktig med är värme, både lampor och flatbäddsskannrar alstrar ju värme. Det kan vara så att man ska arbeta korta stunder, tidigt på dagen, med känsligt material. Och så rekommenderar jag förstås att diskutera särskilda material av känslig karaktär med en konservator.

Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

Vänliga hälsningar
Kajsa Hartig
Fotosekretariatet

AndersE
0

Hmm, försiktighetsprincipen alltså?

Ja, kanske skulle ett kraftigt ljus kunna sätta igång något slags process? Lite långsökt låter det dock - så kraftigt ljus pratar vi väl inte om?

Jag tycker ocksårädslan för scannerns värme låter överdriven.

Å andra sidan är det ju skillnad om man talar om att man sälv scannar in en bild en gång - eller om man regelbundet skulle låna ut bilder för återkommande scanning.