Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettdokument
Läst 2811 ggr
mosterMimmi
0

Martin Svenssons bilder

Jag har kikat på gamla bilder, så enormt spännande och intressant att titta på intriörer och gamla husfasader och på människorna med förstås. Vilken enorm bra service när man kan sitta hemma på datorn och kika på bilderna!

Martin Svenssons bilder från Börringe trakten hittar du här:

http://etnhum.etn.lu.se/arkiv/martin/index.htm

AndersE
0

Tack Mimmi!

Min sambos farmor kom från Börringe, så den sidan ska jag kika in på!

mosterMimmi
0

Hoppas att du känner igen något eller någon så att de slipper vara anonyma!

christerm
0

Otroligt fina bilder. En tillgång för oss som renoverar en gammal gård och trädgård.

Har själv samlat på liknande bilder från Vomb. Gick runt till alla infödda i byn och bad dem visa vad de hade för fotografier. En hel del fina gamla bilder av hus och dess invånare blev resultatet.

AndersE
0

#2 Inga nap ännu, men bilderna är verkligen härliga!

#3 Dags att visa upp något här?

mosterMimmi
0

Ja, Christerm man blir lätt beroende av att titta på gamla bilder och nu har jag plöjt igenom alla Martin Svenssons bilder, ja dom som finns på datorn, inte de i märgelgraven! Så nu sitter jag här med abstinens och mina fingrar darrar: Jag vill ha mera gamla kort och kika på……

AndersE
0
kjersti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 5 Hoppas du inte missat porträttfynd på Rötter. Håller med om att gamla bilder är beroendeframkallande.

Båten Anna från Engelholm ooch inte identifierade passagerare.

kjersti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till och med baksidorna är kul

mosterMimmi
0

Kjersti vilken annorlunda ateljébild!

Kjersti, jo bilderna på porträttfynd har jag kikat igenom. Oftast är det ateljébilder. Dessa från Martin Svensson var ju mer levande och alla dessa husfasader och trädgårdar. Det är nog sådant som jag gillar mest.

Fortsätter man ett par bilder till från #stjärngossar# som Anders länkar till kommer en bild på en kvinna med spettekakor framför sig. Spettekakor är ljuvliga. Jag fick alltid en stor till min födelsedag av min farfar. När gästerna hade ätit allt vad de orkade så var det som blev över bara mitt! 

När jag fyllde fyrtio fick jag en riktig stor av mina föräldrar. Gästerna åt och dagen efter hade krönet och botten sjunkit ihop till en par centimeter degklump. Det var både varmt och fuktigt den dagen jag fyllde år. Så kan det gå…

AndersE
0

#9 Jo, jag såg också bilden med "spiddakagor".

Min farmor hade ofta en sådan vid kalas. Det blir alltför sällan jag unnar mig en sådan. Fast vid årets släktgåsmiddag finns den naturligtvis alltid på plats.

Alsterolle
0

Och eftersom jag lyckats med att fånga en skånebrud så var den en viktig del av bröllopsmiddagen …

Alsterolle
0

Mimmi!

Tack för länken till alla underbara bilder. Det är så trevligt att få även interiörer. Annars blir det mest "stela" grupp- eller portättbilder.
Du förstår säkert av mitt förra inlägg att kakbilderna är speciellt trevliga och platsar bland mediafilerna i DISGEN.

mosterMimmi
0

Ja, där fanns ju också bilder på hur de tillverkades förr i tiden, har du sett dem?

Alsterolle
0

Jomenvisst - det är dom bilderna jag laddat hem. Svägerskan har suttit och vevat på spettet och skall höra om hon kommer ihåg hur många ägg som gick åt för "vårat" exemplar.

kjersti
0

Jag tycker också att det var en fantastisk länk!

Mina spettekakeminnen är inte så många men jag mins en utflykt till Örkeljunga där vi köpte spettekaka på något konditori. Tyvärr tror jag att mina ögon tyckte det såg godare ut än vad min mun tyckte det var. Min storebror fick alltid min maräng när jag var liten….

Levande bilder av  människor i gammal miljö är kul.

AndersE
0

Någon som missat denna bildskatt?

Cheyenne
0

Nej, sett den tidigare och rekat runt efter bilder från mina anors socknar. På huvudsidan kunde jag leta mig fram via "samlingar" till ett "Gårdsarkiv" och fann information om mina föräldrars förra hus där vi bodde unde två år när jag var barn. Så här står det.

Acc. nr :G 3348

Skåne :x

Härad :Bara

Socken :Hyby; 22

Ort, by eller gård :Yddinge; Lärktorpet

Fastighetsnummer :2:4

Insamlingsår :1972

Materialets art :6 s. beskrivning. 2 foton.

Sökord :Yddinge; Lärktorpet; Bybildning; Gråsten; Gråstensgrund; Tjärad gråstensgrund; Grundmurad; Tegel; Tegelsten; Grundmurad tegelsten; Puts; Vitkalkad; Vitkalkad puts; Locklist; Locklistpanel; Gavelröste; Enkeldörr; Sadeltak; Halmtak; Korsvirke; Arrendetorp; Bökeborg

Beskrivning :Historik: Har antagligen varit helt i korsvirke, nu till större delen uppbyggt av tegel.; Byggt under 1800-talets första hälft(fanns 1840). Har varit ett torp med flera längor. Numera återstår endast boningslängan.; Funktion: arrendetorp under Bökeborg. På platsen låg ursprungligen en torpagglomeration, vilken försvann vid 1800-talets slut, då Bökeborg själv började använda jorden.; Anita Larsson, 1972

AndersE
0

#17 Gårdsarkivet hade jag missat!