Ur en dödbok från Hjälstad
Detta är en lång beskrivning på hur ett självmord gick till. Min danske släktforskarkolega har tytt det mesta. Tyvärr är jag inte folk till att hjälpa honom med resten. Kanske någon annan kan?
GID: 1520.16.61700 Län: Skaraborg Församling: Hjälstad Sida: 820
År: 1764 Aug 4. Nils, Nils, … i Sörgeg Smeby, 41, … [Længere note om dødsfaldet følger - noget om at han skar sig i halsen og døde 4 timer efter samt noget om brændevin…] Skar sig själv i halsen med en kniv, härav han efter 4 timmar dödde (dog). Nota. Denne man Nils Nilsson i ___ ____ miste sin hustru den 19 sistlidna juli, som ofvanför synas. (hon dog i juli alltså). Söndagen _____ för han ____ ___ig det o_____ att mörda sig själv, var han sin afl. (avlidnas) hustru följe ____ till dess hwilorum (begravning) och b____ ___ hustru ____ ____.dagen? derpå lät han bouppteckning för sig gå, under? Dessa h_uru___ningar har hos honom mycken oro och ängslan åkommit (han har lidit av oro och ängslan) och det som han före aflidandet? ____ all____ i synnerhet för den ____ han bråkat mot sin hustru under dess ___ga sjukdom. För 8? År sedan ___ h___ äfwen? (även) h___ ____ angripen af ___dan ängslan och melancholic att ___ föra ____ ____ har han varit mycket begiven på brännvin, hvarför (Varför) han och af _______ flera r____ blifwit (blivit) warnad (varnad). Fåfängt tal och ___ utlåtelser om sidt lifs förlorande har han en eller annan gång hytt? ____ husfolket som dock sådant _(olyck?)__ förs__g och ____. Om torsdagen var han ____ af sina grannar i ___stad och ____ ___ som ____ h____ b___lag ___ han sig ut ____ skulle bliva ar___rad. Om fredagengick han ängslig och orolig, och be____rta _____ ____ skulle komma till honom men hans granne Kal (Karl) Hindr(icks?) ___ ingen lämnat prästerskapet underrättelse om hans tillstånd?. Natten tillbragte han i en större? Oro, varunder ingen var tillstädes (ingen var i närheten) _____ dess ____ piga och 2nne dess barn. Än låg han än steg han åter upp och vankat (gått) ag och an på gålfwet (golvet). Pigan ___höll g___ ___ ___, pigan? ___ ___ ___ sitt begrepp och insigt (insikt) ___ honom af Guds ord med böner och psalmers läsande hwari (vari) han med henne ____ ____ ___. Om lördags morgonen ___ han åter sin åstundan? ___ få ____ till sig och pigan gick i ____ gården ___ dess ____ ___, som på begäran? kom? till honom och ____ sig och gå till ____an man h____ honom en stund af något göromål. ____ har han tre gånger gådt (gått) ut på logen, ___ då pigan kommit efter honom samt nödgat honom in i huset tillbaka (övertalat honom att gå in). Har han sagt? Det han gådt och ____ om ej prästen skulle ännu? Komma. Så___ pigan gådt till sin? ____i brygghuset har han åter smygt sig ut, gådt genom logen in i ladan och ____ ___ täljknif in i halsen samt giordt ett ____ ____ ____ ___gan war ____ af___. Wid ___ ____ war han af pigan funnen, som med fleras tillhjälp wändt? Honom ___ ___ slagit? __låcka om halsen. Han ____ och be___gade hiertelig (hjärtelig) ånger öfwer (över) sin grofva gierning (grova gärning), b___ af all? Magt Gud en nåd af ___ __ning. Han hölt (höll) tillika om den ___g ___, ___ giordes alltså ___ anhörig ____. Han _k__s och b__ ___ inför Gud och människor __nteligen sin missgierning (missgärning=självmordet) under? Betygan af innerlig ånger och böner om en nådig förlåtelse ____ ____ lämnade honom ____ aflösning? Och ____ m___ ____. Sedan detta war förrättad, gick han understöd af karlar in i huset afkläddes och i sängen förhiälptes (hjälptes i sängen). Hans __lösa barn samlades?, som med ____ rop och tårar anhöllo om himmelens hiälp för sin äländige (eländige) faders siuk.? Under detta satt han i sängen, bad dem om förlåtelse, att han så? S___ bedriva ___ och för(hörde?) dem så i Guds ___ sina förra vänners huga och omvårdnad. Han befattade sig sedermera med intet annat än att ropa till Gud om hiälp under ___ be___ af sin hiertliga ånger? Och __ ___ b___ligaste af lämpeliga ___ för___ hwari (vari) han följdes med ända? Intill ___af sista versen: Som Jesu då min _____, (antagligen en psalm)då han utan minsta rörelse afled. ___ Gud giordt (gjort) med honom lämnas ___ han, ___ wi hafwa (har) god anledning att hoppas det bästa. Herrran? bewara ___ mig och alla mina ____, så ___ som andra ____ ifrån ____ wälans ____ och behålla ___, under all ___mlig och ___ ängslan och anfäktning (nåt man plågas själsligt över), i en __s tro? Wår dyra? ____ att ing___ af ___ något ___ hända må! Amen!!! Enligt urtima tings rättens dom af den 24 augusti ___ kroppen i stillhet begrafwen d. 3 september på ___ som ___ förordningen af den 27 october 1727 och för____ningen _____ af den 4 augusti 1727 föreskrifwen (föreskriven).
Jag har inte tittat i Genline, men av det jag kan läsa ovan så är det en fantastisk och gripande berätelse.
Värdefullt att prästen skrivit ner så detaljerat. Är det din danske väns ana?

Ja, det ska det vara. Vi skulle tittat på det när han var här men hann inte. Jag förstår inte att han lyckas tyda så mycket själv. Nu vill han så klart gärna ha täppt igen luckorna.