Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1787 ggr
Pomperipossa
0

Rolig upptäckt!

Jag är ju inte så haj på det här med att släktforska riktigt utan håller mest på lite på kul hemifrån. Man sitter och googlar lite och söker runt på namn och år och så…. För ett tag sedan tänkte jag att jag skulle försöka hitta något på min mormors mammas sida (pappan har jag hittat tillbaka till 1590). Jag hittade mormors mamma, syskon och föräldrar och sen var det tvärstopp!! Efter mycket sökande och letande så hittade jag en kille som "gått andra vägen" och det tagit stopp för honom vid min mormors mammas pappa!! Jag började leta runt lite på hans sida och såg att han även hade med min mormor (han hade forskat på min morfars släkt)!!! Jag skickade det jag hittat och på så sätt fick vi ihop det som saknades, trots att jag bara är novis. Var riktigt roligt. Skrattande

AndersE
0

Javisst, är det kul när man hittar någon som forskar på samma släkt!

Fast jag minns när jag forskade på sambons anor i Blekinge och fann en kille som lyckats hitta allt jag saknade. Jag importerade glatt hans forskning! Efter en tid började jag kolla det lite och upptäckte att nästan allt han gjort var värdelöst - barn som var födda före sina föräldrar och en massa andra konstiga kopplingar…

Så största glädjen av "andras" forskning tycker jag är att det ju är mycket enklare och snabbare att "forska själv", men utgå från den andres material så att man kollar upp att det stämmer.

Däremot är jag mer försiktig numera att plocka in andras forskningsmaterial.

Det roligaste annars med att hitta forskare som håller på med samma släkt tycker jag är när de har "unikt" material, som dokument och foton.

leja
0

Ibland får man jätte hjälp och ibland får man ifråga sätta. Det roligaste är när jag var inne på Ancestry och hittade föräldrar till en ana som enligt dem, var ifrån Helsingbor, fick en dotter i Luleå och sen dog i Helsingborg. Men när jag försökte kolla fann jag föräldrar i Luleå, med andra namn. Som tur är har jag haft kontakt med mer seriösa forskare. Även funnit en anfader(samma flickas far tror jag) , som kom ifrån Finland och där det finns en släktutredning gjord, delvis med medel från universitet. Så det är seriös forskning. Dock  går utredningen från ca 1560 talet till idag och min anfader flyttar till Luleå 1736 och därefter finns hans linje inte med i boken.

Ledsen 

Men enligt boken skulle han vara syssling eller brylling med Runebergs mormor.(kommer inte riktigt ihåg antalet generationer).  Så både + och - för andras forskning och kolla gärna själv för säkerhets skull.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
0

#2 Jo, jag har t.ex. plockat in uppgifter från Thea Hällebergs böcker direkt i min DisGen, med bara henne som källa. Det känns OK, även om jag ju gärna så småningom vill kolla i källorna själv.

Just USA-forskning ska man nog vara skeptisk mot…

Fast jag har kontakt med en amerikanska som läser 1600-tals skånska kyrkböcker tio gånger bättre än jag. Hon har ertappat mig med ett par fel i egen forskning! En rolig detalj med henne är att en svensk forskare tog kontakt med mig för att vi hade en gemensam ana. Han berättade att han kände en kvinna i USA som var intresserad av emigranter från den socken jag forskat mest i. Det visade sig vara just den duktiga forskare jag redan haft mycket kontakt med!

Pomperipossa
0

Jag har kollat runt lite och jämfört med allt jag hittat och det verkar stämma bra. På kul var jag in på Scangen och försökte hitta min farfars släkt (farfars far hade en syster i Jonstorp och han flyttade upp hit först 1900) fick bara upp en massa gamla kungar..Skrattande

AndersE
0

Jag har lite "släkt" på min styvmormors sida i Jonstorp…