Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterklipptskuret
Läst 1231 ggr
Cheyenne
0

Sett och läst 1983

1983 var ju inte så länge sen kan man tycka tills man inser att det faktiskt är snart 25 år sedan. Hittade just en lokal tidning från Stockholm från just 1983 (har sparat den då jag själv är med i ett  reportageGenerad)

Saknar scanner så det blir till att skriva av några av de roligaste annonserna och notiserna. Roliga om man jämför med hur utvecklingen blev.

I den första skriver en journalist under rubriken "Sett och hört på Kungsholmen"

Näröppet på Hantverkargatan - i hörnet Polhemsgatan har till sitt namn lagt "7Eleven", detta för att påminna om öppetiderna. Blir namnet och butiken mer lockande genom tillägg av ett främmande språk? Man fragt sich….

Cheyenne
0

Fotvårdssalongen på hantverkargatan lockar i sin annons med den fyndiga slogan "Lägg dina fötter i våra händer"

*sött*

Cheyenne
0

Företaget Förenade Kontorsmaskiner lockar köpare så här:

Skrivmaskiner för kontors- eller hemmabruk. Service av er skriv- eller räknemaskin. Snabbt och billigt!

Det är då man inser att det är nästan 25 år sedan! Fundersam

AndersE
0

Kul! (Man börjar visst bli gammal…)

Cheyenne
0

Restaurang Ät Gott och deras fascionabla priser:

Lunch 20 kronor

À la carte - från 10 (!) kronor till 36 kronor 

Cheyenne
0

Butiken Feminella annonserar om helveckade kjolar för 149 kronor och blusar frän 129 kronor. Pensionärsrabatt ges (???)

Cheyenne
0

Men något som var DYRT var TV-apparater. En text-TV (tänk när den var het) för 5.395 kronor. Det var mycket pengar 1983.

AndersE
0

#4 Jag köpte en Luxor 28-tummare med text 1984. Jag känner igen priserna…

Cheyenne
0

Nej, nu ska jag med sambon och barn till en Kinarestaurang och äta middag. När jag började läsa ur tidnningen från 80-talet så insåg vi att det var säkert 10-15 år sedan vi avnjöt "Fyra små rätter"

Cheyenne
0

#7 Hur många år höll den?

AndersE
0

#8 Österns Pärla?   ;-)

#9 Cirka tio år har jag för mig… Tror jag köpte en ny (begagnad!) kring 1994… Den höll i sin tur ca tre-fyra år. Jag köpte en Sony kring 1997-8 som lever än.

leja
0

Jag köpte en färg tv 1983(eller möjligen 84) och en minimal sådan utan text tv och utan fjärrkontroll. Billigaste möjliga, men den fungerar fortfarande!! Fast jag har en annan större som jag ser på. Men nog var det bra kvalite?

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

Cheyenne
0

Absolut, håller med #11.

Roligt det här med just fjärrkontroll. De slår upp det stort i annonsen att det är en

26-tums färg-tv MED fjärkontroll, Luxor "Rigoletto" (Sött att tv-modellerna hade namn)

Hemma blir det snudd på familjekris när fjärrkontrollen är borta Fundersam