Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 4392 ggr
Alsterolle
0

Landsarkivet Vadstena

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även om jag inte tror att jag har släktband som innebär besök här blev det en liten titt när vi ändå var på "knyppelbesök"

Länk till bilder

Frågade om arkivets riktlinjer för fotografering (varierar mellan arkiven). Man accepterar fotografering - även med blixt. Men stativ är inte tillåtna. I stort sett samma regler som tillämpas hos Värmlandsarkiv (bifogad fil)

svenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ang. arkivreglerna så förstår jag inte riktigt varför man inte får använda "stativ". Blixtar och scanners m.m. är ju en sak men stativ till kameran…?

Å andra sidan går det att få rätt bra bilder på "frihand också som den här jag tog för ett tag sedan. Tagen på frihand på ca 40 cm avstånd utan blixt. Hyfsat, i alla fall men ska man fotografera av mycket material systematiskt så blir det nog jobbigt och långt ifrån alla bilder blir ju så här tydliga.

Alsterolle
0

Enligt vad jag inhämtade så var anledningen till stativförbud att stativ vält och skadat föremål. Varför böcker-boksidor även drabbas av denna bannbulla vet jag inte.

AndersB
0

Verkar snarast vara ett försök att få viss kontroll över kommersiell fotografering av arkivmaterial. Med ett avtal mellan fotograf och landsarkiv brukar det gå bra att arbeta med stativ och andra hjälpmedel.

AndersE
0

Jag kan nog tänka mig att man helt enkelt vill hindra att folk "släpar med en massa utrustning". Det måste vara svårt att avgöra exakt vad som kan skada. En handhållen kamera torde vara harmlös, men var drar man annars gränsen?

En inbyggd blixt borde ju vara OK dock…

Sen kan jag också tänka mig att reglerna möjliggör foton för privat bruk, men hindrar kommersiella intressen.

AndersB
0

Arkiv Digital fotograferar på Vadstena landsarkiv. De har avtal också med Göteborgs landsarkiv och Värmlandsarkiv.

DigiArkiv har nära samarbete med Lund.

Intressanta digitaliseringsprojekt förresten på Stockholms Stadsarkiv, som man kan läsa om i senaste Diskulogen (DIS tidning). Man kombinerar registrering av uppgifter och skanning av originalen och allt läggs ut gratis på internet! SSA är också landsarkiv trots namnet.

Alsterolle
0

#5 .. och även intressant att man utnyttjar scanning-tjänster på andra sidan Östersjön - i Lettland. Verkar vara häftiga scanners. Sådan skulle man ha när man scannar äldre dagstidningar.

Cheyenne
0

Nu har jag inte senaste nr av Diskulogen framför mig men man använder även en teknink som omvandlar de inskannade bilderna till text genom……någon hjälp mig…….OCR?

Alsterolle
0

Optical Character Recognition.

Wikipepia-info

Omvandling "grafik" >> ASCII sker i speciella program eller finns som del av program typ Adobe Acrobat. Om det material som scannas är hyfsat blir resultatet mycket bra. Jag har gjort detta med åtskilliga äldre dokument och ett proffsprogram (Omnipage).