Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketterböckerlästips
Läst 2636 ggr
AndersE
0

Sjökapten på Råå

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte en bok på antikvariat: "Skepp och Sjömän" av Jan Davidsson, utgiven 1970. Underrubriken är "De seglade för Råå".

En innehållsrik bok, många berättelser och mycket bilder. Om människor och skepp, krig och affärer.

En av bilderna är den bifogade. "De många kaptenernas sista möte, september 1944". Lite till höger om mitten sitter Janne Bengtsson, nästan säkert identisk med min sambos morfars far.

Det är sådant här som jag tycker är så kul med släktforskning. Man stöter på små ledtrådar och guldkorn lite här och där - ibland som ett resultat av idogt letande, ibland av en slump.

Just den här bilden blir ett värdefullt tillskott till berättelsen om Janne August Bengtsson, som seglade sten från ett stenhuggeri i Blekinge till hotellbyggen i Malmö - och som förälskade sig i stenhuggarens dotter Anna. Hon blev hans hustru och hans båt fick heta "Anna av Karlshamn".

Är det någon som har en bild på "Anna av Karlshamn"?

AndersE
0

Och har ni själva en sjökapten från Råå i släkten så är samtliga på bilden namngivna! Bilden är från 16/9 1944.

kjersti
0

Finns kapten Damström med ?

Jag kände hans dotter.

AndersE
0

Det finns en Johan Damström!

christerm
0

Petitesser och besserwisserier - men  jag vill ändå påpeka att det inte heter "i Råå" utan "på Råå". Precis som det heter "på Limhamn" !

Be mig nu inte att redogöra för hur det kommer sig, men jag har för mig att det har att göra med små fiskelägen/hamnar.

Glad

AndersE
0

Du har helt rätt Christer!

Jag bockar och bugar och ber sambons alla förfäder om min djupt kända ursäkt - liksom min styvmormors far och hans släkt.

Jag kommer nu genast att gå upp och redigera, men alla ska veta att jag gjorde en stor tavla innan Christer med all rätt läxade upp mig.

Min enda ursäkt är att jag är från Ängelholm - som inte är ett fiskeläge, trots närheten till havet…

Generad

christerm
0

Aja! Så farligt var det inte. Naturligtvis hade dina och sambons förfäder skrattat åt dig om du sagt "i Råå" men de hade haft överseende med det - såna är vi skåningar!

Glad

christerm
0

Följande är saxat från susning.nu:

"på Limhamn"
Anledningen till att prepositionen "på" istället för "i" används om Limhamn kommer av att Limhamn från början var ett fiskaläje. Fiskaläjen var från början endast temporära bosättningar, man fiskade endast vissa tider om året och annars låg de helt öde. Jämför med andra temporära bosättningar där prep. "på" används: på campingen, på hotellet etc. Denna regel gäller med de flesta själländska och skåneländska fiskaläjen, t.ex. på Brantevik, på Skillinge etc. däremot inte "på Helsingborg" eftersom Helsingborg som stad var en permanent bosättning medan fiskaläjen inte var det.

AndersE
0

Intressant!

(Och kul med fler morgonpigga!)