Var kan detta vara?

Är det två på dass??
Instämmer med kjersti
Ser ut som en finare variant på ett dass 

Det var snabbt rätt svar. Här lite information:
"Spännande rokokoinredning, landets vackraste dass och har du tur kanske gårdens osaliga piga glider förbi! En tur till von Echstedtska gården kan innehålla mycket.
Gården är kanske den märkligaste av Värmlands ännu bevarade äldre gårdar. Den byggdes mellan 1762-1764 och har på utsidan en nästan karolinsk prägel; den strama låga manbyggnaden och de två par flyglarna. Men i det inre blommar rokokon. Du ser det i möblerna men kanske främst i de vackra väggmålningarna. Redan i förstugan hälsas besökaren av ett par grenadjärer från Adolf Fredriks tid och i salen finns målningar med bibliska motiv. Till och med hemlighuset har burleska dekorationer utan motsvarighet i landet."
Underbart ställe för utflykt en sommardag. Här ligger gården.

Jodå, de där målningarna på dasset på von Echstedsta gården har man ju sett, de är ganska fascinerande. Bengt von Echstedt, som byggde gården lär inte ha haft riktigt rent mjöl i påsen, han anklagades bland annat för falskmynteri. Han hade arbetat på Kungl. myntverket i Stockholm och det ryktades att han hade tagit med sig sedelmakulatur till Värmland som han bearbetade.
Om den här tråden skall innehålla bildgåtor så kan jag bidraga med en;
Var kan detta vara? Bilden är beskuren, annars blir det för lätt!
Blir det svårt efter div. förslag så kommer det ledtrådar!
#4 Hmm, ett monument av något slag. Och nog skymtar jag en amerikansk flagga?

Svenne!
Den var ganska lätt …
Tyvärr -gick inte att ta bort och lägga in ny bild …
Tydligen saknar bilagorna i #4 o 6 filändelser, vilket orsakade strängens låsning. Prova att redigera inläggen och lägg in ny bild, eller samma bild igen. Buggen är fixad!

#8 Ja, naturligtvis!

Min bild är borta, jag lägger in den igen…
Javisst var det fundamentet till Frihetsgudinnan!
Bilden i sin helhet lägger jag in i nästa kommentar, det går väl inte att bifoga två bilder i samma inlägg om jag har förstått det hela rätt.
Kanske det vore kul att ha en tråd som heter "Bildgåtan" där vem som helst kan lägga ut en bild som de andra medlemmarna får gissa på? En person, en miljö, eller vad som helst. Den som ställer frågan ger eventuella ledtrådar som behövs och är enväldig domare beträffande svaren.
Vad säger Ni? En kul grej, kanske?

En sträng "Bildgåtan" kan säkert vara kul. Kan väl läggas i forumgruppen "Gåtan…???"…???

Ryskt? Lenin?

Med tanke på fotokvalitén så skulle det kunna vara ett amatörfoto taget i samband med Hindenburgs begravning. Männen till höger verkar göra "Sieg Heil". Hindenburg dog som Tysklands president 1934 och Hitler tog över både som president och rikskansler.
Men jag är kanske ute och cyklar (i det fina, men kalla vädret)

Intelligenta gissningar, men tyvärr fel. Att bilden inte är tagen i Sverige är korrekt, men det finns en stark anknytning till vårt land.
Att en av männen gör "Hitlerhälsning" är nog fel, men i det här landet där bilden är tagen, var också styrt av extremhögern.
Fotokvalitén är dålig, dock inte beroende på att det skulle vara ett amatörfoto, bilden är faktiskt tagen av mej med digitalkamera från TV-rutan!
Gissa på, flera ledtrådar kommer om det behövs!

Kommer ihåg bilden från "Bildgåtan" i (tyvärr) saligen avsomnade "Knuten". Men vad den föreställer har jag glömt. (Minnet är bra men kort.) Har för mig att samma gissningar som ovan även förekom i "Knuten".

Dags för en ny ledtråd!
Personen som bärs ut i kistan bodde på grund av vacklande hälsa i ett sydeuropeiskt land de sista åren av sitt liv, där personen också dog. Kistan fördes hem till Sverige på fördäcket ombord på den här båten (se bif. bild). Fartyget hade för övrigt samma namn som den döda personen.

Nu kommer jag plötsligt ihåg att det var dronning Victoria, som bodde på Capri och "vårdades" av Axel Munthe.

Nu börjar det brännas! Dock bodde hon inte på Capri, utan där hade ju Axel Munthe sitt residens. Rätt är ju att Munthe var drottning Viktorias livsmedikus men var bodde drottningen de sista åren av sitt liv?
Bilden visar ju när den döda drottningen bärs ut och kistan förs vidare för transport till Stockholm med pansarkryssaren "Drottning Viktoria". Men vad hette stället som drottningen bodde på och var låg det? Namnet har stark anknytning till Sverige.

Från Wikipedia "Victoria av Baden":

Den 4 april 1930 avlider Victoria i sitt hem Villa Svezia till följd av de lungemfysem som plågat henne i många år.
Villa Svezia mm :
http://historiska-personer.nu/min-s/ped6c7a75.html
Bra men mycket svår "gåta"

Javisst Alsterolle, Villa Svezia i Rom var det som drottningen bodde de sista åren av sitt liv, kanske lite svår gåta men den löstes ju till slut, saken är klar!

OK, hon avled i sin villa i Rom, därom råder ingen tvekan. Men hon bodde enligt ovan refererad källa "historiska-personer.nu" på Capri i ett tjugotal år. Enligt samma källa har det tydligen hittats bevis för att hon verkligen hade Axel Munthe som sin älskare.

Jättefin ask! Och vad roligt att du kan härleda inskriptionen.
Pennskrin, liten verktygslåda?
Jag får fundera lite…

Hovkrats???
Ser ut som om man kan dra ut "grejen" i mitten? Stämmer det?
*vild gissning* Kanske för att packa ihop någonting? Tobak?

Ja det finns ett lock som går att dra ut (utdraget på bilderna). Hindrar innehållet att rymma.
Jag tror att Ina var inne på att "handtaget" också gick att dra ut. Så är det tydligen inte…?
Jag tänker mig att det är något man har med sig. En "reseförvaring". Därför var jag inne på något slags verktyg som en resande hantverkare använt.
Inte?
Ska vi ta "rymma" bokstavligt? En fiskares agn?
Råttfälla? 

Hurra Hurra!
Anders hittade helt rätt - masklåda är det.

Vad kan det här betyda?
På kammarherrens gravstens baksida står "Döden allt försonar". Ända sedan jag var liten har jag undrat över detta och redan på 60-talet frågade jag ortsbefolkningen om de visste innebörden av detta men ingen kunde ge besked. Min farmor, nu 101, år har växt upp på platsen men inte ens hon vet betydelsen av orden.
Vad kan det ha varit…? Kammarherren ansågs vara en rättskaffens man och inte ha haft några skumraskaffärrer för sej.
Vad tror Ni, varför står denna inskrift på baksidan av kammarherre Skjöldebrands gravsten?
(Detta är ingen bildgåta som jag har svaret på, utan en gåta som hittills saknar svar…..)

Inskriptionen är väl en kortform av följande resonemang:
"Det är en av de stora gåvorna som Gud vill ge oss. Trycker vi Jesus mot vårt bröst och tar emot honom som vår Frälsare kan inte ens den fruktansvärda döden skada oss. Guds egen son kom som människa, han levde vårt liv, han försonade vår synd och skuld, han dog vår död, och dödade dödens makt för att vi skulle befrias från fruktan för döden."
Vi är väl alla fulla av synd…?
Är det inte så enkelt?

Ni kanske har rätt, men då måste väl kammarherren i slutet av sitt liv lidit av några slags samvetskval gentemot det himmelska eller livet efter detta?. Jag trodde i min enfald att han hade något oklart med någon annan jordisk varelse vid sin död…..
Vilket år är stenen från. Jag tänker på att det inte är så länge sedan talet om arvssynden var mer påtagligt.
Men visst kan det vara som du säger. Något högst konkret som plågat honom, och som han hoppades döden skulle lösa honom ifrån…?

VI:306 (Den siste atenaren)Men icke förty … döden försonar allt, och helst en sådan död … Leve i alla tider hans skugga! -–
runeberg.org/atenaren/b0306.html - 7k - Cachad - Liknande sidor
Ett talesätt är att ingen är så bra som när han är död….

Anders, stenen är från 1881. Kul med Era teorier att det skulle vara något "andligt" eller något som kammarherren inte hade gjort upp med vår herre, själv har jag alltod trott att det skulle röra sig om något ouppklarat med någon jordisk person.
Olle, Du har ju de allra bästa förutsättningar för att bli predikant!

Jaha, var det igår Ni var till Västergötland?

Har varit och hälsat på en avlägsen släkting som bor på en ort där de här spektakulära radhusen finns (se bild). De byggdes i slutat av 1940-talet och början av 1950-talet som bostäder åt de anställda på ortens huvudsakliga industri. (min släkting bor dock inte i något av de här husen).
Var har jag varit idag? Någon som vill gissa?

De känner jag igen - men var är de? Minnet sviker. Är det inte Ralph Erskine som ritat dem? Jo - i Gyttorp av alla ställen ligger de!

Yes box, allright, som tysken sa.
Visst är det Gyttorp, litet pittoreskt samhälle, faktiskt.
Här finns ju huvudsakligen Nitro-Nobel som tillverkar dynamit sedan länge samt ett företag som tillverkar ammunition.
För den oinvigde kan jag berätta att bruksorten Gyttorp ligger en halv mil norr om Nora i Örebro län.
Snabbt marscherat och bra gjort, chrissan!

Jag är intresserad av arkitektur och formgivning!

Men han kom på en bra sak: Man ska inte göra gångvägar i ett område innan folk flyttar in, man ska vänta ett år och sedan lägga gångvägarna där folk verkligen går.
#52 och #53.
Jag gissar på att det är Lunds domkyrka (M) och att den är från 1100-talet.

Nej, Lunds domkyrka är det väl inte, men kan det vara Tranemo kyrka
Sexkantig centralkyrka byggd 1882.?

Gissar på Sankta Mariakyrkan i Visby, alltså domkyrkan.
Jag har aldrig varit inne i den så interiörbilden känner jag inte igen men utsidan liknar Visby domkyrka, i alla fall.

Mariakyrkan på Söder.