Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: brev
Läst 1249 ggr
Alsterolle
0

Medicinhistoriska databasen

Jag hoppas jag inte "dubblerar":

Den Medicinhistoriska databasen innehåller dokument som på olika sätt belyser den medicinska och sociala situationen i Sverige under de senaste 250 åren. Det registrerade materialet finns även på mikrofiche.
   Databasen är tillgänglig för alla och användandet är kostnadsfritt. Då alla uppgifter är offentliga är det även tillåtet att kopiera materialet i databasen för vidare bearbetning.

chrissan
0

Jag har hittat en del guldkorn i den, dokumenten är transkriberade så man kan söka i dem.

mosterMimmi
0

Wow, vilket guldkorn, tack Alsterolle.

Jag hittade detta:

"Berättelse från Malmö asyl för år 1901…

….Inom kvinnoafdelningen hafva utförts följande arbeten:
stickning af 275 par strumpor och 25 st ylletröjor; sömnad af 73 skjortor, förkläden af bomullstyg 120, d:o af blekt väf 18, halskläden 37, klädningar af verken 43, d:o af bomullstyg 22, d:o af buldan 10, lifstycken 22, lintyg 89, underkjortlar af ylletyg 21, lakan 75, långa madrasser 20, täcken af buldan 10;
Olika slags väfnader 598,21 meter. Dessutom hafva de sjuka sysselsatts med diverse lagnings- och reparationsarbeten, spånad, kardning, nystning, spolning, tvätt, rengöring och diverse handräckning. Dagsverkens antal 7 482, hvartill komma 890 ofullständiga sådana. Dagsverkens antal å asylen utgör alltså 13 037 (de ofullständiga oräknade), för hvilka i flitpengar, utbetalts 8 öre p:r styck. Den såsom portvakt tjenstgörande erhåller dock liksom förut 20 öre om dagen. Arbetsförtjensten användes till hufvudsaklig del till extra förplägning. En mindre del användes till inköp af småsaker för patienternas räkning. Någon de sjuka tillhörig sparkassa finnes ej. Räntan på N.P. Rosenblads donation (137,94 kr) har användts enligt föreskrift. Till de sjukas förströelse hafva anordnats samkväm med förfriskningar, särskildt vid årets större högtider. Ett mindre antal patienter få emellanåt företaga promenader i staden och dess närmaste omgifning. Under juni månad 2:ne utflykter till Torups skog, ena gången af 10 manspatienter, andra gången af 13 kvinnor. Dessa utflykter bereda de sjuka mycket nöje."

Dels så får man fakta om sysselsättningen men också vad för klädespersedlar som var aktuella vid denna tid.