Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1201 ggr
EmmaG
0

Hjälp med efternamn?

Okej, jag ber om ursäkt, för jag är verkligen helt dum i huvudet på sånt här! Men tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig? :-)
Jag ska gifta mig framöver och som ung ville jag byta ut mitt efternamn till min pappas. Har inte blivit av & nu när jag ska gifta mig funderar jag på att "slå 2 flugor i en smäll".
Ta min blivande mans efternamn & min pappas som mellannamn.
Ja, vad jag egentligen skulle vilja veta är bakgrunden till pappas efternamn. Såvitt jag vet är det inte så vanligt i Sverige nämligen..

Gillerbrant var namnet

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

zachs
0

Jag undrar om inte din far tagit namnet. Det finns ingen med det namnet i folkräkningen 1900. Så det är ju inget gammalt namn.

chrissan
0

Jag tror du kan ta kontakt med patent- och registreringsverket och få reda på när han eller hans släkt bytte till detta namn och få ut ansökan de skrev så kanske du vet lite mer sedan. Jag hittar bara en familj med detta namn 1970. Den äldste heter Emil Gillerbrant och är född 1912, han avlider 1986. Så det är troligen han som bytt namn.

EmmaG
0

Min farfar hette Emil Gillerbrant, så det är alltså han som tog namnet & dessförinnan fanns det inte?
Tack så mkt! =)

// Emma, aka Althea

EmmaG
0

Tack för hjälpen jag fick =) Nu fick jag tag på min far i telefon & det stämmer att min farfar tog namnet Gillerbrant & idag är det bara 5st som heter det. Så jag kommer absolut att byta till Gillerbrant sen =)

// Emma, aka Althea

AndersE
0

Visst är det kul med ett ovanligt efternamn…   ;-)