Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 985 ggr
Cheyenne
0

Serendipity

Jag blir mer och mer övertygad om att Serendipity är något unikt och som inte kan förklaras. Satt och läste en blogg där det visar sig att blogginnehavaren arbetar på expeditionen till en kyrka. Hon vet absolut inget om släktforskning men då hennes kollega har semester får hon försöka sig på att hjälpa en släktforskare. Så här skriver hon i sin blogg:

"Idag lyckades jag hjälpa en släktforskare. Berit har semester i åtta veckor så just nu är det liksom jag som sköter expeditionen. Idag var det expeditionstid. En minut över tio ringde det. En släktforskare ville ha fram uppgifter om en kvinnas födelsedatum och när hon dog. Han visste bara födelseåret och hennes mans namn. Han skulle ringa igen efter en timme och sa "Du kan ju titta i Månstads församlingsbok". Så jag gick in i arkivet och hittade hyllmeter med gamla kyrkoböcker. FEM av dem var församlingsböcker för Månstad. Var och en ca 6-7 cm tjock. Jag tog en på måfå och kollade innehållsförteckningen. Och insåg att det stod på gårdarna och jag visste inte vad gården hette. Jag suckade och slog upp en sida mitt i boken. Det var två namn på hela den sidan: kvinnans och hennes makes. Rätt häftigt faktiskt. Så jag fick fram alltihop! På typ tre sekunder."

AndersE
0

Javisst får man rysningar när man läser sådant. Häftigt!

Ett försök att förklara sådant är att man besitter mycket mer kunskap än man är medveten om. Mycket är oåtkomligt men det finns tekniker för att komma åt det. Det kallas ibland för intuition, men jag kan tycka att detta med "svårtillgänglig kunskap" är en intressant hypotes.

I detta fallet skulle det kunna ha gått till så här:

Damen har sett sin kollega arbetat med böckerna. Hon har inte medvetet intresserat sig för detta, men ögonen har ändå registrerat informationen. Hon har alltså "sett" den här sidan tidigare och det är därför hon slår upp just denna sida.

Cheyenne
0

Mycket intressant teori.

Pratade just med sambon om ordet då han är engelsman men han menade att den verkliga innebörden av ordet Serendipity är att man slumpmässigt hittar något som man inte söker och som visar sig vara av större värde än det som man ursprungligen sökte. Frågan är då vad man ska kalla mitt exempel då kvinnan på pastorsexpeditionen ju faktiskt slumpmässigt fann precis det hon var ute efter 

Fundersam

===

AndersE
0

#2 Jo, den tolkningen av ordet stämmer också med vad jag hört.

Velikij
0

Sådana här händelser är vi nog många som råkat ut för, och jag  blev än mer intresserad av ämnet när jag förra året i väntan på annat fördrev en stund i en bokhandel. Mer eller mindre impulsmässigt köpte jag då "Slumpen är ingen tillfällighet" av Jan Cederquist - en bok som visade sig vara både lättläst och tänkvärd.

Om vi skall hålla oss till genalogin så hände det senast för något år sedan att jag fick en ingivelse att titta igenom en släktgren som jag inte ägnat något intresse åt på flera år. Dagen efter fick jag ett mail från en person som ville utbyta uppgifter om just den delen av släkten! Då kändes det angenämt att vara uppdaterad…