Mitt Fotoalbum
Här skapar jag en ny tråd där vi kan skriva en kommentar då vi lagt in bilder i vårt fotoalbum - eller då vi fyllt på med nya.
I mitt fotoalbum har jag börjat med att lägga in några bilder från min släktforskning.
Ingen som vill "pusha" för sina foton?

Jag har nu lagt in en del bilder
Kul Eric! Roligt att hitta hus där man själv och anor bott.
Jag gillar farfars lilla hus - 50 kvm. Finns det inte kvar? Härlig bild med hela släkten! Jag har något liknande med farfars far omgiven av barn och barnbarn. Varför tar man inte sådana idag?
Farfars hus finns fortfarande kvar även huset där jag bodde första tiden
Eftersom du lagt in ett foto från Svensk bebyggelse (?) trodde jag att det inte fanns kvar. Jag gissar att det är tillbyggt idag…?

Jag har nu lagt in en bild på Runas far Carl Hjalmar Smitt i mitt album.. Hennes mor är ju okänd… Se gärna vidare på min sida och i min gästbok
Farmors morfar! Det är kul att ha bilder av anor "långt bak". Jag har ännu inte komplett så långt bak, men å andra sidan har jag ett par bilder på ytterligare en generation - min farfars mormors föräldrar.
Finns någon som har ett steg till? Typ farmors morfars farmor?

Wow!
Det är alltså en liten målning? Så roligt att hitta sådant.
Huset ser likadant ut i dag som det var när det byggdes var förbi i höstas och tittade

#9 Tyvärr har jag inte originalet utan bara avfotad kopia. Men det är kul ändå..
Fina bilder ni andra har lagt ut!
Jag la dit några i mitt Fotoalbum jag också.
Inte så mycket gamla släktfoton, för de har jag redan på min hemsida för den som vill se.
Ina, det behöver inte alls vara släktbilder i albumet. Vackra blommor går utmärkt, eller - ja - vad som helst!
…nästan… 

Den tålde ju ändå en del förstoring. Oj, vad uppklädda de är!
Vacker kyrka! Vilken?

Det är Gäddede kyrka i Jämtland. Jag läste en artikel för länge sen i "Jämten" om när flickorna övergick från att vara svartklädda till vitklädda på konfirmationen. Jag tror att 1928 var mycket sent för svarta klänningar, men Frostviken var en fattig bygd och svart var väl mer använbart än vitt.

Även jag har lagt in några nya bilder på "Min sida" … Vill gärna tipsa om Picasa - gratisprogram för katalogisering och behandling av bilder. Jag använder visserligen några andra köpeprogram, men Picasa är helt klart utmärkt. Detta gäller även gratisprpgrammet Irfanview som ju även det finns i svensk version och som jag använder olika saker - för massbehandling av filer, skapa bildspel med autostart mm.
Jag har också lagt in lite nya bilder i mitt eget fotoalbum. Några av dem skulle jag rensat bort,men får vänta till "buggen"är åtgärdat. Men,huvudsaken är att bilderna ryms.
Jag har lagt in lite bilder från,Tännforsen i Åre kommun, Jämtland,lite blommor,stugan där min farmor föddes 1863 samt min tremännings mormors födelsegård i Borgen,Ovike,Jämtland.
#17 Alsterolle. Riktigt fina bilder du har.
#18 Hirit. Härlig stuga. Jag tycker den ser äldre ut än mitten av 1800-talet.
Tännforsen är riktigt vacker på dina bilder!
Tackar.Ja det är fint med gamla byggnader. Omgivningen kring Tännforsen med sitt dånande vattenfall var också fin,det var säkert minst 15 år sedan jag var dit sist.
Ja,stugan är nog lite äldre än omkring 1850, men jag har inte kunnat eller hunnit forska vidare på detta ännu.Före min farmors föräldrar,så bodde det folk där och i min farmors föräldrars köpekontrakt blev inskrivet att säljarna de skulle åtnjuta födoråd av dem. Detta var som bekant vanligt bl.a under den tiden,en trygghet på ålderns dagar,liksom vår tids pension.

Har lagt in tre bilder som är viktiga för mig. mitt barndomshem, min katt och min häst.
Anna, barndomshemmet ser väldigt idylliskt ut. Ser ut att vara ca 100 år gammalt? Är det kvar i släkten?

Det byggdes 1912 och ersatte ett äldre hus. Den här gården har varit i min morfars släkt i alla fall sedan 1610. Tyvärr såldes gården 1989 vilket vi idag ångrar att vi gjorde. Det ser inte alls ut som på detta kortet längre. Men varje gång jag är där så känner jag att "här hör jag hemma". Jag är där ganska ofta eftersom jag har min häst där.
Här runt om i Kristianstadsbygden finns ett flertal hus som liknar mitt barndomshem så jag börjar fundera på om det var ett beställningshus. Dvs ett hus man beställde en ritning på och sedan byggde och lade till vad man nu ville ha på huset.
Det kan vara så enkelt som att det var samme nyggmästare?
Jag har hört om en byggbeställning (från 1800-talet?) där bygmästaren bara frågade hur många fönster det skulle vara. Därmed visste han hur långt det skulle bli, och resten var "standard".
Puttar upp denna för nytillkomna medlemmar.
Tryck på "Inställningar" här ovanför, och sedan på "Fotoalbum".
Berätta gärna i denna sträng när ni lagt in någon bild!
Putt, putt igen!
Gå in på "Inställningar" - "Fotoalbum"
Sen är det bara att via "Bläddra" hitta bilden på din dator, skriva någon kommentar och publicera.
Du har totalt utrymme om 3MB. Gör man bildena lite mindre får man plats med många. Jag har 14 bilder inne och 2MB kvar…
Jag har lagt in några hundar för omväxlings skull. Inte våra hundar,men barn och bekantas.
#27 Ja, fotoalbumet använder man som man vill! Det går alldeles utmärkt med hundar…

Påminnelse… ;-)

Man ska tydligen säga till dig om man vill ha ett fotoalbum på sin sida, ja tack säger jag
#30 Nej, det behövs inte!
Det finns ett krav på att man ska ha skrivit tre gånger - inlägg eller kommentarer.
Därefter klickar du på "Inställningar" - "Fotoalbum" (längst ner i lsitan) och sen är det bara att lägga in bilder. Se till att de inte är för stora - så får det plats fler.
Och som sagt - säg gärna till här, eller i annan sträng, när ni lagt in bilder. Det är kul att titta!

Ja, nu har jag också lagt in en och en annan bild. Som vanligt blir det mest på hundarna
. Fast det är klart, de är ju min stora hobby förutom släktforskningen.
#32 :-)
Huset ser ut som ett riktigt "kulturminne". Tänker man så, och försöker bevara något av det gamla, eller vill man bara ordna en så trivsam bostad som möjligt?

Nu la jag in några kräftor (förstås)

*skratt*
Gillar tröjorna! 
Själv skulle jag kunna leva allenast på skaldjur. Ett arv från min far och hans föräldrar.
#34 :-) Otroligt fina kräftor! Mums!

Tröjorna är köpta i New Orleans strax före Katrina, så de blev ett minne av staden som försvann. Ganska läskigt, taxichauffören som körde oss till flyget pekade och sa: Allt det här kommer att dränkas om det kommer en "hurricane". Sannspådd blev han ju tyvärr.

#33. Affären har ju varit i undervåningen och bostad i den övre. Det är alltså en jättelokal därnere, fast vi har byggt till innerväggar allra längst ner där ungarna fått varsitt sovrum. Det roliga är att när jag tog bort heltäckningsmattan i hallen så kom gamla golvet fram. Det är svart- och rödrutigt klinkers och så finns där en golvbrun. Förmodligen har det varit ett slags kylrum. Ser ganska kul ut. I nedre våningen har de som bodde här innan oss (som hade skoaffären) lagt in en sån där brun matta i hela lokalen. På några ställen har den släppt lite och tittar man där så finns gamla konsumgolvet kvar. Sånt golv man kommer ihåg från det man var liten. Att ta fram det golvet är ett enormt jobb, men det är min önskan att så ska bli i framtiden. Gamla ingången är ju kvar.
Ännu så länge vet vi inte riktigt hur vi ska göra. Vi hittar "gömda" rester från konsumtiden som finns bakom väggar och tapeter. Huset är byggt på 20-30 talet och var då och försörjde då hela byn med mat.
Det roliga är att vi som är rätt nyinflyttade i byn blir som "en av de infödda" då vi säger att vi bor i gamla konsumaffären eller gamla skoaffären :). Vi räknas inte som utbölingar då inte.
#38 Kul!
På väg hem från en aktivitet för några veckor sedan passerade jag ett hus där min farfars morbror hade affär mellan 1901-1967 (jodå, samme man samma affär, fast han byggde nytt 1938). Eftersom jag aldrig varit inne, och eftersom där nu finns en antikbod som var öppen, så stannade jag och gick in.
Kvinnan som hade affären nu (relativt nystartat) berättade att det knappt gick en dag utan att någon kom in och pratade om Per Hjalmar (min farfars morbror) och om tiden då han hade affär. Om hur han hade hjälpt så många på olika sätt, med lån och annat. Om att hon hon hört mycket om honom, men bara i mycket positiva ord.
Tänk att vara ihågkommen, och ha ett sådant eftermäle - 40 år efter sin död!
Bild på affären - på den gamla goda tiden (möjligen står Per Hjalmar längst till vänster:

#39. Vad kul att han är ihågkommen. Särskilt när det är positivt. Det är tydligen lite speciellt det här med affärer just för att så många har handlat där och minns hur det har varit. I mitt jobb träffar jag ju många äldre som minns mataffären i det hus jag nu bor i. De allra flesta här har tydligen varit in i antingen konsumbutiken eller köpt sina skor här. Rätt kul.