Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: livsöden
Läst 1882 ggr
chrissan
0

Avrättad efter mord på 10 barn 1808

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Malmö Slottsförsamlings dödbok 1832-79 finns en avdelning med det prosaiska namnet "Avlifvade sedan 1751". Där finner man denna notis om hustrun Hanna som avrättades 1808 för att ha mördat 10 av sina barn. "Girighet och vantro drog öfver henne dessa blodsskulder" skriver prästen.  Vad heter hon och vem var hon?

chrissan
0

Jag hittade henne i Rötters databas över avrättade.

chrissan
0

Här är hon i Ystad St Petri dödbok, här verkar det vara 7 barn. Jag har svårt att läsa namnet på hennes make, men det verkar stå Lars Pärsson.

chrissan
0

Barnen hette troligen: Mårten 1797, Johanna 1799, Mårten 1801, Johanna 1802, Peter 1804, Peter 1805, Johanna 1808. När man ser dem uppradade i ddss så förstår man att det är något skumt. De levde mellan 1-3 dagar. Det första barnet hette Boel f 1793. Bland födda finns också en till Mårten  1796 och en Peter f 1807. De är alla försedda med en rad faddrar.

AndersE
0

Usch, vilken midsommarrysare (Midsommer Murders?), du kommer med chrissan.

Man undrar ju vilka faktorer som funnits runt detta. Hur såg livet ut för dessa människor? Säkert ett elände som man knappast kan föreställa sig. 

Har det första mordet skett i stor vånda, ett sätt att göra "abort" för att göra det möjligt för resten av familjen att alls överleva? Och att det efterhand blivit en slags självklarhet?

Varför har ingen runt omkring reagerat tidigare? Hur kom det till slut till kännedom?

Här finns också underlag till en Mikrohistoria. Nog vill man veta hur Ystad såg ut då? Det är inte så väldigt länge sedan.

Vad hände med äldsta flickan? Överlevde hon? Finns det ättlingar idag?

chrissan
0

Det skulle vara intressant att läsa rättegångshandlingarna, där står det antagligen vad som hände och hur man till slut upptäckte det hela. Jag har letat lite efter Boel, men böckerna i Ystad är grötiga. Jag undrar också varför ingen reagerat, men barnadödligheten var ju hög så tröskeln för att börja undra kanske var högre. De kanske flyttat inom staden, med nya grannar.

Velikij
0

Hittade lite ytterligare detaljer på Historiesajten om denna makabra historia. På Skåneledens hemsida nämns att leden passerar Brösarps galgbacke, där Hanna mötte sitt öde. På samma orts kyrkogård finns av en "morbid slump" gravstenen över en än mer beryktad  kvinnlig mördare, Anna Månsdotter från Yngsjö.

chrissan
0

Det var ett rejält straff, mista högra handen, halshuggas och brännas.

Cheyenne
0

Håller med Anders. Äldsta flickan (om hon överlevde) måste man nästan forska vidare på.

I de fall kvinnor idag har mördat sina barn, har man ju försökt finna förklaringar i det medicinska, tex förlossningspsykos eller depression.

chrissan
0

Ha! På GID 2139.17.84400 (husförhör 1786-1802) på nr 260 i Ystad St Petri finns Lars Pärsson och Hanna Andersdotter med dottern Boel (f 1793) år 1801 i december. Lars är 43 och Hanna 32 eller 39. Så då levde hon i alla fall. Men vad står det mer?