Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: brev
Läst 4587 ggr
Anna-hfg
0

Förvara gamla dokument och brev

Undrar om någon här vet var man kan få tag i syrafria boxar/askar? Jag har fått tips om Museiservice nånstans uppåt landet men finns det verkligen ingen annanstans att få tag i detta?

Jag tror jag kan komma att få tillgång till en betydlig mängd brev och dylikt från min morfars sida av släkten och vill gärna förvara det på bästa möjliga sätt. Jag har utsett mig själv till släktens arkivarie eftersom ingen annan verkar intresserad och därför försöker jag rädda vad som räddas kan. Men mycket har hamnat på soptippen utan att de tänkt på att kontakta mig som är intresserad. Nu är jag fräck nog att ta kontakt med nära släkt eller avlägsen släkt och fråga om det har gamla kort som jag kan få låna eller dokument att kopiera av. Det börjar bli ganska bråttom för många är äldre och den yngre generationen är inte särskilt hågad att samla på "mög".

Arne Johnsson
0

Anna.
Jag säger bara Lycka till.
Mvh  Arne

AndersE
0

#0 Jag håller med Arne. Det är jättebra att du tar chansen.

Oroa dig inte för mycket för förvaringen. Har de funnits i byrålådor och skolådor i många årtionden klarar de nog sig ett tag till…

Men visst vill man förvara korrekt!

Här finns lite information.

Museiservice

[SvenA]
0

De flesta pappershandlare skall kunna få fram syrafri kartong för det är ett mycket väl använt material inom ramverkstäder när man ramar in bilder.

AndersE
0

#3 Javisst - vill man bara ha kartong kan man nog gå till en "inramare".

Museiservice har ju fantastiska askar, mappar osv i alla tänkbara format. Men det blir snabbt ganska dyrt…

Anna-hfg
0

Ja, eftersom det handlar om MYCKET brev och papper så kan det nog bli dyrt. Det finns ingen speciell pappershandel här i närheten där jag bor, vad jag vet. Den sista i Kristianstad lades ner för ett eller två år sedan. Jag hörde hos bokhandlen men de stod som frågetecken så det blir nog svårt att hitta här i krokarna.

Men tack för alla tips.

Anna-hfg
0

En annan sak jag tänker på är att man flyttar ju dokumenten från en miljö där de har varit i ca 60 år till en annan. Dagens hus och lägenheter är ju inte alls som de gamla husen förr.

AndersE
0

Jag tror att torrt och mörkt är viktigt.

Kan man undvika höga temperaturer är det nog också bra, men jag tror det är bättre med varmt och torrt än kallt och fuktigt.

Jag tror nog att en modern bostad är torrare - och bättre - än en gammal. De skador jag sett på äldre bilder kommer oftast från fukt.

[SvenA]
0

Prova att söka på pappersgruppen på eniro de borde kunna tala om var man får tag på syrafritt material om jag minns rätt finns de io Årsta i Stockholm . Då jag ej själv ser så bra längre kan jag ej söka efter nummret själv.

AndersE
0

#8 Jag hittade ingen pappersgrupp, men det finns en "Lundholms Papper" i Årsta.

Här finns en bra info-pdf! (Man rekommenderar papper från "Svenskt Arkiv", håller flera hundra år!)

Göteborgs Universitet om arkivering

Paleda är ett företag som har syrafri kartong

Anteckningsbok i syrafritt papper - kan man förvara mellan bladen?

[SvenA]
0

Pappersgruppen var ett grosistföretag som fanns på 90 talet och låg då i Årsta Om jag ej minns fel så sorterade det under Stora , Jag handlade själv mycket av dem då.