Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 1155 ggr
Suttecity
0

Wallerås Malung, problem att hitta rätt bok

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blev det fövirrat..

Letar på Olof Olsson och Karin Olsdtr som jag följer från Dalby i Värmland och de flyttade till Malung och Wallerås.

Det står att hela familjen flyttar ut från Dalby 29/6 1900 (Dalby AI:30 s.44) och några är med på utflyttningen (B:4 s.12 att 11+12+13) och åtminstoner mor och far och en son i Malung B:3 s. 22 att 26-27-28. Där står att de flyttar till Wallerås 144, 14.4 eller ja vad det nu står. Dock hittar jag dem inte i ngn HFL.. help please! :)

Bifogar klipp från inflyttningen.

svenne
0

Ja, det där var mer än lovligt krångligt, men jag har hittat dem.

Olof Olsson skrev du men du menar väl Olof Jansson och hustrun Karin Olsdotter?
Jag tycker också att det i hänvisningen till sida i församlingsboken står 14.4 och då borde det betyda sid. 14 i volym nr 4. (Församlingsböckerna består 1896-1905 av hela sju volymer, lite mycket att bläddra igenom).

Sid 14 i volym 4 var det inte men jag hittar dem däremot i volym 3, sidan 144, Vallerås, källhänvisningen är infälld i bilden.

Suttecity
0

Tack! Nu hittade jag dem! Ja det var ett knepigt system må jag säga.

Kan det möjligtvis vara så - om jag skrapar snäll med foten Oskyldig - att du kan hitta dem i AII:3 också? Vad jag kan se så finns inte Wallerås med alls… 1885-1905 är det de ställen som syns på bifogat men när jag kollar av alla framsidor för 1906-1925 så ser jag inte Wallerås någonstans och som sagt… lite mycket att kolla igenom sida för sida.

Håller på tummen!

svenne
0

Nu är inte Malung några vältrampade marker för min del men jodå, Vallerås finns allt med i AII:3c, (1917-1925) sidan 130 hittar du dem på.

Även AII:4 b (1926-1936) finns tillgänglig på SVAR och där finns de på sid. 76. Där framgår att hustrun Karin Olsdotter dog 30/1 1931 av ålderdom och influensa ( Malung F:9, sid. 146), men det kanske du visste redan.  Olof Jonsson levde 1936 när den sista församlingsboken som finns på nätet slutar så när han slutade sina dagar vet jag inte, några uppgifter finns inte heller åren 1901-1946 för  Malung i CD:n Sveriges dödbok då Malung inte är registrerat än eller också pågår registreringen.

Suttecity
0

Får nog gnugga korkgluggarna lite bättre Glad. Tusen tack. Nej jag hade ingen koll på dem framöver så det var värdefull information!

Uppskattas!