Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 3004 ggr
EvaMorfi
2

En försvunnen flicka

I över ett år har jag försökt lösa en gåta åt en bekant på Färöarna som gäller hans "oldemor".

1883 gifter sig en Ida Petersson i Köpenhamn. I lysningsprotokollet står det att hon är född den 17/7 1862 i Annerstad. Uppgifterna bestyrks med en "præsteattest" daterad juli 1876. Tyvärr finns inte denna attest kvar. Misstänker att Ida kanske fick tillbaka sin attest, att det var hennes legitimation.

I Annerstad föddes det en Ida 17/7 1862. Barnet är "oäkta" och modern heter Anna-Britta Johansdotter f. i Odensjö 1832.

1865 flyttar mor och dotter till Halmstad, där får dottern födelsedatum 18/7 men flyttattesten från Annerstad är slarvigt skriven så 17 kan lätt tolkas som 18.

1867 hamnar mor och dotter i Stads slut. På modern står det att hon antagligen är i Köpenhamn. Inget på dottern.

1874 förs flickan från Stads slut till Fattighuset: bortackorderade barn.

Det antecknas aldrig någon utflyttning och Ida Johansdotter står kvar i Halmstad tills hon stryks 1962 pga att det gått 100 år sen födelsen. Hon finns i Halmstad i alla folkräkningar från 1880-1930. (1930 har hon varit död sen 1928 i Köpenhamn).

Jag har varit i kontakt med Halmstad kommunarkiv för jag tänkte att Ida borde finnas i Fattigvårdsstyrelsens register över utackorderade barn, men nej hon finns inte där.

Ida finns inte Emibas. Inte heller hennes mor finns där.

Hennes mor har vi inte lyckats lokalisera i Köpenhamn. En av Idas döttrar får en namnkombination i vilken Britta ingår, ett relativt ovanligt namn i Danmark.

1880 finns det en Ida Petersson f. i Sverige hos en familj som barnflicka. Åldersmässigt passar hon. Jag har sett att flera av namnen från flickorna i den familjen kommer igen hos Idas döttrar. Jag har tittat på mantalslängderna för den här danska familjen, tyvärr antecknade man inte fullständigt födelsedatum. Det står bara ålder.

Den svenska flickan stannade inte så länge hos familjen. Kanske hade hon träffat sin blivande make, en handelseman som var från Köpenhamn men som bodde på Färöarna.

I folkräkningen 1911 står det att Ida innan hon bosatte sig på Färöarna närmast hade bott i Skeen 1883 (det året hon gifte sig i Kph). Skeen är en ort i Annerstads församling (numera Ljungby).

Finns det någon som har ett förslag hur man ska komma vidare?

Var kommer namnet Petersson från? Det står inget namn på hennes biologiske far någonstans.

Var har flickan varit 1867-1874? Attesten 1876, var kommer den från? 1876 bör hon ha blivit konfirmerad. Hon finns inte bland konfirmanderna i Halmstad (längden finns på Landsarkivet i Lund).

EvaMorfi
11

Jag har precis varit i Köpenhamn och kontrollerat en Anna-Brita Hansen f. Johansens BOU som dog 1908. Enl. polisens register hade hon samma födelsedatum som Idas mor bara att hon var född ett år senare.

Jag chansade bara och se det var Idas mor som avled 1908. Det fanns en kopia av hennes födelseattest. Hon hade sen 1880 varit gift med en dansk och blivit änka 1896.

En systerdotter Johanna Carlsson f. 1855 i Annerstad och bosatt i Köpenhamn intygade att hennes moster var barnlös och att äktenskapet varit barnlöst. Anna-Brita hade en syster som skriftligt avsagt sig ev. arv. Johanna som var nygift med en man från Polen f. 1869, dvs 14 år yngre, fick ärva sin mosters 600 kr.

Hela den här historien är märklig. Anna-Brita hade en dotter på Färöarna. Förmodligen hade hon tappat kontakten med sin dotter någon gång? Johanna som var 7 år äldre än sin kusin Ida borde väl känna till henne? Ok att hon ville ärva sin moster kan man väl förstå.

Jag tror ändå att lösningen kan finnas i ett protokoll i Halmstad fattigvårdsstyrelses arkiv. Är det någon som känner till detta arkiv? Det är tyvärr inte scannat. Jag har inte möjlighet att åka dit men jag funderar starkt på att beställa kopior av protokollen 1874 men det är kanske 200 s.? Är det någon som vet?