Svårigheter att tyda dödsorsak
Försökt gå på uteslutningsmetoden via andra inskrivna orsaker men jag kan inte se vad de är för dödsorsak - någon med vana ögon som ha bistå??
Det är dödsboken på Brattfors C:1 sid 400 och 1804-06-14 Magnus Nilsson, gjorde en skärmdump. Det är vad det står längst till höger som är oklart.
Tackar på förhand
L&L
Qwarkan kanske? (Det kommer bättre förslag!)
Tror att det slutar med - - - sot
Strax ovanför finns ordet fallandesot (=epilepsi) och även om bokstaven S ser olika ut i de båda orden så tycker jag att det ser ut som - - - sot

Ja det låter rimligt - vi kör på den teorin :) Tackar!!

Är nog benägen att hålla med Fabtax om att dödsorsaken var "qwarkan".
Kan inte se något med -sot i den dödsorsaken för Magnus Nilsson i Västerud.
Trodde det var en häst-sjukdom.
Sa man så om någon sjukdom för människor?
Har inte träffat på det tidigare (men nån gång är ju alltid den första)
Måste kolla vidare.
Kvarkan? Ja kanske ändå, men bokstaven i mitten ser ut som ett "J" om man jämför med andra ord på sidan.

Svenska akademins ordbok:
[KVARKA .a.β] β) (numera bl. vard.) om förkylningssjukdom (hosta o. d.) hos människa. MORÆUS Schonæus 392 (c. (1685). Om hösten har bonden värk och om vintern kvarka. STRÖM SvenskOrdspr. 245 (1
Kom i sammanhanget att att tänka på Gunde Johanssons visa "Jul i stôga", som inleds med versen
"Vintern i år lång är å svår.
Kvarka vi får ryggvärken går.
Ja, tacka för dä att bleka vi e
i denna svarta natta,
där snesteg vi tar å stuper å far
å knappt har en vitaminuschling kvar!"

Jag får det till kreftan. Men det är kanske fel ?
Vad ska man ha som signatur tro?
Nej, jag tror att du har helt rätt, Leja! Hade nog en tanke åt det hållet också efter att jag skrivit mitt förslag, men sedan rann det bort. Tur att jag reserverade mig för bättre tolkningar!

Kräftan, tycker jag att det står.