Fynd i ödestuga
Jag var ute på promenad med min familj i helgen. Vi hittade några övergivna stugor på en tomt. I en av stugorna hittade jag en gammal dagbok från 1940-talet fram till 1950-talet. Det var en man som skrivit om varje tillfälle de hade varit ute i stugan. Dagboken såg ut som om den hade legat inomhus hela tiden men huset saknade både dörr och fönster så den måste ha varit ganska utsatt ändå. Troligen har den inte utsatts för vatten eftersom den låg på en hylla en och en halv meter ovanför golvet.
Jag vet att tomten ska säljas för att någon ska bygga nytt på den så småning om så alla hus kommer att rivas. Jag visste inte vad jag skulle göra med dagboken. Om jag låter den ligga kvar är det stor risk att den förstörs när huset rivs. Samtidigt som jag inte vill ta den OM det finns någon som ändå äger och rår om husen.
Ska jag låta den ligga kvar eller ska jag rädda den?
Tom

man kan ringa lantmäteriet för att se vem som äger ett visst hus.
men jag tycker absolut du ska rädda den, det är alltid roligt att ha ngt sånt gammalt. jag har en gammal almenacka från 1908. där står allt möjligt roligt i den.
hmmpf jag kan inte se dagboken..

otroligt vackert. klart du ska spara på den! den som har lämnat den där har nog inte för avsikt att hämta den har jag en känsla av.
Lägg en lapp där du hittade den. Skulle någon söka boken hittar de lappen och får den.
Behåll boken. Kul nu och väldigt spännande för dina barn och barnbarn…
Fast du får ju ta reda på vem som skrivit den!
(Minns ni när Tomas Tengby spelade upp en gammal kassett-dagbok i morgonpasset?)

# 5 jag är nog för ung… refresh my memorie?

Hade nog inte funderat så mycket på saken utan tagit den med mig - allt i akt och mening att rädda ett stycke historia till eftervärlden.
Bor själv i närheten av det militära övningsfältet Revingehed som på 50-talet utvidgades rejält och mängder med gamla gårdar och torp exproprierades av försvaret. Gårdar som sedan fick förfalla och skövlas så att de till sist revs. I samband med det, skövlades också de gamla bondeträdgårdarna med alla sina rara växter - stridvagnar körde rakt igenom och grävde djupa spår i sandjorden, välte fruktträd och jämnade buskar med marken. Ännu kan man vid besök på de öde gårdsplatserna hitta pioner, kejsarkronor, vintergäck mm, som jag utan dåligt samvete gräver upp och tar med mig till vår trädgård för att där ge dem en fristad och oss något att glädjas åt.
/CM
OK, Jag går tillbaka och hämtar den. Jag lämnar en lapp så att någon som eventuellt vill ha tillbaka den kan kontakta mig.
Tom

Bra, men glöm inte att skriva i boken var den är kommen ifrån, vem som tog hand om den och när det skedde. Gör det inte på en lös lapp eftersom risken är att den, förr eller senare, faller ut ur boken.
#9, Bra idé, tänkte inte på det.
Tom
#5 Början av 90-talet. Någon hade hittat (loppis?) en låda med kassetter. Det var en man som åkt runt på semester ensam i sin bil och använde kassettbandspelaren som dagbok. Han berättade i detalj vad han gjorde varje dag.
Helt ointressant och samtidigt helt fascinerande…