Någon som vet mer?
Hej mitt första inlägg här och tänkte om ni kanske vet något mer ang min gammelmormor och gammelmorfar?
Kommer inte ihåg ad gammelmormors flicknamn är tyvärr
Klara Marie Iréne (gift otter) född: 17 oktober 1912.
Hon var gift innan med en annan man innan gammelmorfar och enligt mormor var det något tillstånd som behövdes innan de kunde gifta sig. Är det någon som vet vad det kan vara? Väldigt nyfiken på det.
Hon avled i alla fall: 12 augusti 1973.
Torsten Evald Otter
Född: 22 september 1916
Död: 10 oktober 1996
Vad jag vet är han född på rossö och det tillhör väl tjärnö församling?
En annan sak jag funderar över är Torstens pappa. Vi vet att han ette Karl Hjalmar Johansson Otter men när jag har hittat gammelmorfar och hans pappa på internet hette han först Karl Hjalmar Johansson och sedan vid fjärde barnet Johansson Otter, någon som vet mer ang det?
Jag tror att hjalmars pappa hette Johan Otter men är inte helt hundra på detta även Hjalmars födelsedatum/år är väldigt osäkert.
Ni får ursäkta mitt väldigt förvirrande inlägg men kan inte formulera det bättre. Jag står helt fast efter Torsten och Klara och några andra så uppskattar verkligen all hjälp, detta är ju så intressant.
Har ni några tips på ställen man kan kolla?
Haar läst att många har skivor, vad är det för skivor och vad tipsar ni om?
Tack så mycket på förhand och ha en trevlig kväll (visste inte vart jag skulle lägga tråden)
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Enligt SCB listor över födda i Tjärnö församling hette Torstens föräldrar Hemmmansägare Karl Hjalmar Johansson Otter född 4/7 1879 och Hulda Karolina Nilsdotter född 29/11 1882. De gifte sig 13/3 1903. Torstens födelsedatum är 22/9 1916.
Enligt församlingsboken dog fadern 22/3 1921. Namnet Otter är mycket riktigt tillskrivet, han har tydligen tagit det namnet. Det serut som han är född i Skee.
Källa: Tjärnö AIIa:4 (1911-1921) Bild 150 / sid 140 (AID: v180167.b150.s140, NAD: SE/GLA/13555)
Klara Marie Irene Otter var född i Göteborgs Vasa, de gifte sig 3/4 1948. Frågan är bara var? Det är svårare att få fram uppgifter in på 1940-talet,
Ett sätt du kan få veta mera på är att kontakta Skatteverkets folkbokföring och be att få se deras uppgifter om Klara. Tillstånd att gifta sig kan vara en skilsmässa tidigare t ex.
Detta är Hjalmars familj år 1880, i Dafter, Skee:
Larsson Otter, Johan 1823 Far född i Dimbo 3 april
Johansdotter, Ingrid Maria 1846 Mor, född i Naverstad 6 sept
Carl Hjalmar 1879 Barn född i Skee 4 juli
Otter kan mycket väl vara ett soldatnamn
De gifte sig 1879 enligt husförhöret. Källa: Skee AI:22 (1876-1880) Bild 148 / sid 143 (AID: v501.b148.s143, NAD: SE/GLA/13475)
åh tack så jätte mycket , då var det rätt hjalmar jag hade hittat. då får jag fortsätta mitt sökande
Maybe it's not too late

Jag kan inte hitta Johan i Dimbo på angivet datum, det kan ha förvanskats under åren.
Klara var dotter till kommunalarbetaren Anton Frithiof Andersson född 27/4 1867 och Olga Andersdotter född 15/8 1872, de gifte sig 18/10 1891 enligt SCB listan för Göteborgs Vasa.
Anton var född i Lidköping enligt folkräkningen 1900, Olga Backa, Göteborgs och Bohus län.
tack så jätte mycket för att du lägger ner tid på detta :) men låter det inte som att dom var rätt gamla då? eller jag vet ju i och för sig inte när man brukade få barn på den tiden
Maybe it's not too late

Man fick barn så länge man kunde, preventivmedel var förbjudna på den tiden!
jo precis. annat än idag
Maybe it's not too late