3- eller 2-spalt?
Ett spörsmål som jag tacksamt tar emot synpunkter på.
Ur läsbarhetssynpunkt, vilket är bäst - 3- eller 2-spalters löpande text ?
Jag tänker på de som har läs- och skrivsvårigheter och "vi äldre".
Bifogat exempel (ej justerat i detalj) visar en sida i bägge utförande.
Visserligen gäller detta en tidskrift, men frågeställningen kan ju även vara aktuell för en bok.
Jag skriver min bok i A5 och då känns det inte aktuellt med mer än en spalt. Skriver man i A4 blir det en annan sak.
Jag har skrivit - på jobbet - en slags "nyhetsbrev" i A4 med tre spalter, men jag tycker det är svårt att få radbrytningar snygga.
I Göran Lindgrens bok rekommenderas att en rad är 55-65 tecken lång, inklusive skiljetecken och mellanslag. Det verkar vara en vanlig rekommendation.
Där hamnar du med tvåspaltigt på A4.
Läsbarhetsmässigt så är det ju ofta negativt då ord avstavas, och det blir ju fler sådana ju kortare rader du har.
Även min personliga läsupplevelse av ditt exempel ger att jag väljer tvåspaltigt.

Var kan man läsa resten av historien (tvåspaltigt)?
En Foucault-pendel kan beskådas på Tekniska museet i Stockholm. Även där bränner man av tråden då pendeln startas.

Om man har tre spalter så får man plats med mer text på samma sida. Därför valde jag detta när jag tog över redaktörsjobbet i vår medlemstidning. Men jag håller med Anders om att det kan bli lite jobbigt om det bir för många avstavningar. Men om detta sker i ett stycke så försöker jag skriva om meningarna lite och då brukar det går bra.
Det jag tycker är lite jobbigt är programmens sätt att avstava. De vill inte riktigt på samma vis så som jag fick lära mig i skolan…
@nn

Jag föredrar helt klart max två spalter. Tre spalter så blir ögat stört av de korta läsraderna.
Det som jag tycker är svårast är dock att läsa text som inte har raka marginaler. Som nu när man bara kan välja antingen rak höger eller rak vänster…….

Jag föredrar två spalter. Speciellt om man lägger in bilder i texten kan det bli väldigt rörigt med tre spalter.

För egen del är det helt Ok med tre spalter, men rent generellt kanske två är mera lättläst.
Jag tror att Åke blir nöjd i vilket fall.

Man kan ha raka linjer både åt vänster och åt höger. Om du arbetar i svenskt word är det ctrl + j
@nn

Tack alla för kommentarerna.
Det lutar åt övergång från 3 till 2-spalt.
En fördel med 3-spalt är att bilderna "naturligt" kan vara 1-, 2- eller 3-spaltiga i bredd. I exemplet är bilden nerdragen till 1 soalt från gamla 2-spaltigt utförande.
Publikationen det gäller är vår släktforskartidning (VärmlandsAnor), som jag skall layouta från nästa nummer. Och som ny kvast vill man försöka, om möjligt, göra den än mer lättläst. Upplagan är 1300 ex/4 ggr per år.
Det är jättetrevligt att kunna bolla idéer på detta vis. Det finns förhoppningsvis andra som kan dra nytta av dessa diskussioner.
#2 Hela artikeln kommer i nästa nummer av VärmlandsAnor.
#3 Tveksamt om man får plats med mer text på en sida. Min konvertering av hela tidningsnumrets 28 sidor (jo det har jag gjort!) visar snarare att det blir mer utrymme över för smånotiser o.d.
Jag har en löpande diskussion med redaktören som levererar materialet och vi studerar båda andra tidskrifter för att se hur andra gör. Jag hoppas att jag får återkomma med liknande frågeställningar och exempel framöver.
Hälsningar från ett underbart, soligt Karlstad med svartvit flugsnappare sjungandes i trädgården och göken som gal i fjärran.
#8 Jag tänkte också på detta med bilder. Tre spalter ger större variationsmöjligheter - bilden kan ha tre olika bredder. Dessutom kan man lättare flika in en mängd små bilder i trespaltigt.
Om nu bilderna tvunget ska följa spalterna? I två-spaltigt kan man ju ha en mindre bild än spaltbredden.

#10 Ja, beskärning är en av de viktigaste delarna i bildbehandling!

#8 När jag har gjort det så får jag plats med mer text med tre spalter än med två spalter.
På första sidan får texten plats 12 gånger. På sidan 2 med två spalter får texten plats 14 gånger och på sista sidan med tre har jag också texten 14 gånger. Men här finns mer plats kvar och jag skulle kunna få plats med ungefär 1.5 stycket till. Eller en bild.
@nn
Om jag fick bestämma så skulle det bara vara enspaltare och texten skriven i fetstil. Som kraftig synskadad och enda sättet att läsa är genom förstoringsglas så är flera spalter av text endast av ondo då det är svårt att följa.

#12 Intressant jämförelse. Jag funderade på varifrån det extra utrymmet i 2- och speciellt 3-spaltaren kommer. Och nog är det väl så att den upprepade, korta rubrikraden "knycker" mycket luft till höger i 1- och 2-spalt. Stycken med mer normal brödtextmassa ger inte lika mycket plats över i 2- och 3-spalt.
#13 Då förstår jag att du använder CTRL+Mushjul ofta för att förstora skärmtexten!
Problemet med det sättet att förstora är att hella sidan blir förstorad Och använder man det här på provemies så försvinne mycket text i och med att texten ej går att flytta sidledes, Då är det lättare med förstoringsglas som man kan föra över texten som man vill
**
#15 Har du provat att i "Inställningar - Personliga inställningar"
välja att få all text fetlagd?**
Tack Anders det hade jag ej hittat så nu vart det bättre

Från min tid som fackredaktör på anrika Hermods minns jag att man mätte läsbarheten i "Läsbarhetsindex". Beroende på vilken målgruppen var, gällde det att ha ett anpassat LIX-tal.
Hittade en sida på nätet med en LIX-räknare. Alsterolle, jag tog mig friheten att beräkna LIX-talet för din fråga, och fick ett LIX-tal på 37. Därmed klassas din frågetext som "Lättläst text" Observera att LIX-talet inte tar hänsyn till spaltbredd eller övrig layout, enbart orden i texten.
När det gäller 2 eller 3-spalt, rekommenderar jag nog 2-spalt. En variant av 2-spalt du kan fundera på är den osymmetriska 2-spalten, dvs en smalare och en bredare spalt. Den bredare spalten ska bära texten och bilder medan den smalare kan användas till underrubriker och bilder.
Med den osymmetriska 2-spalten kan du använda dig av 3 olika bildformat, -bilden täcker båda spalterna, -bilden ligger i den breda spalten, samt -bilden ligger endast i den smala spalten. Bifogar ett prov från ett undervisningsmaterial som är framtaget enligt denna mall.
Vad som är viktigt att tänka på är spaltbredden för texten. En för smal spalt ger "läshack" dvs man tvingas byta rad efter bara några ord, dessutom trasas ordbilden sönder vilket gör texten svårläst. Å andra sidan skapar en för lång textrad risk för att man hamnar på fel rad när man byter, dvs man läser om samma rad igen. Vill minnas att lämplig radbredd i en osymmetrisk 2-spalt är 130 - 150 mm.
Skrivet av christerm som med detta inlägg får ett LIX-tal på 43 (Medelsvår text).
#18 Intressant! Jag känner absolut igen mig vad gäller problemen med såväl för korta som för långa rader.

#18 Ett mycket intressant inlägg som visar vilka resurser vi har på Proveniens.
Jag har kanske 2 månader på mig att laborera med layouten och det senaste förslaget - osymmetrisk 2-spalt - verkar mycket intressant.
Jag återkommer säkert med fler frågor och exempel för synpunkter. Har någon exempel på vad du anser vara ett bra exempel på layout får du gärna scanna och lägga in den här.

Återkommer, men det får bli från min nuvarande yrkessvär - teknisk information. Men i stort går det att applicera på ditt intresseområde också. Som sagt, återkommer senare idag eller imorgon eller ……

Jag har redigerat släktforskartidningar i 16 år och tycker bäst om 3-spalt i A4, som ger mer luft på sidan och möjliggör fler variationer på bilderna.
Det är viktigt med luft på sidorna, och har man långa texter brukar jag ta mig friheten att lägga in mellanrubriker, så att det blir litet naturliga pauser i läsningen.
En variant som jag provat i en bok var 2-spalt med den inre spalten (mot mitten) dubbelt så bred som den yttre. Den yttra användes bara för ordförklaringar och kommentarer till huvudtexten, som fanns i den breda inre spalten och det fungerade bra.
Ska bli intressant att se VärmlandsAnor i Olles tappning!

#22 Tacksam för dina synpunkter baserade på mångårigt layoutande. Vi (jag oich redaktören) skall ha ett möte och diskutera detta och lite annat kring publikationen.
Jag har tittat på andras alster och det finns helt klart variationer enligt vad som sagts tidigare (3- 2- och "osymmetrisk 2-spaltare). Mellanrubriker samt väl avvägt bildmaterial bör bidra till en lättläst tidskrift.
I morgon skall vi och besökande svägerska åka till von Echstedtska gården och titta på frivoliteter, spännande rokokoinredning, landets vackraste dass osv. Apropå dass kom jag att tänka på glass - det smakar underbart i värmen. Se bifogad bild!