Vem är denne kyrkovaktmästare?
Hej!
Vet någon var man kan hitta information om gamla kyrkovaktmästare?
Söker den Man som var Kyrkovaktmästare omkring 1923-1924 i Skånela kyrka, Stockholms län
Har letat i husförhör men när det inte finns in på 1900-talet så blir det svårt.
Tacksam för tips!

På 1900-talet kan du titta i församlingsböckerna AIIa:1 - AIIa:5 finns tillgängliga på Arkiv Digital i Skånela. De täcker 1900-1940.
Tittade som hastigast under Prästgården och såg inte till någon vaktmästare men han kanske bodde på annat håll i Socknen.
Har du testat att ringa eller maila pastorsexpeditionen? Skulle tro att de har en lista över sina kyrkovaktmästare.

Kikade i folkräkningen 1910 och hittade den person som var kyrkvaktare då men det visade sej senare att han dog redan 1917 så det är väl hans efterträdare som blir aktuell i det här fallet.
Skånela församlingsbok för åren 1916-1924 finns både på Arkiv digital och Svar, den är på drygt 200 sidor så om du ägnar någon timme att ögna igenom den så borde du ganska lätt hitta mannen du söker.
Annars är ju Fabtax förslag här ovan ett bra alternativ.
Vet dom inte på pastorsexpeditionen så är det protokollen i kyrkoarkivet som du får titta i. Finns troligen inlevererade till landsarkivet.

Hej Alla!
Tack för alla tips go vänner! Vad i himmelens namn skulle man göra utan Er!?!
Tror nu jag hittat rätt Man, antar att det är Kyrkvaktmästare Karl Oscar Svärd jag har på ett gammalt fotografi, himla intressant var det att leta efter honom för man hittar ju så mycket runt ikring som är roligt att forska mer om, min sommar är räddad =)
Må väl gott folk och tack än en gång!
//GuNi