Släktforskning på Internet???
Alltså, jag är lite dum på det här… Har aldrig testat men skulle gärna göra det. När jag gick i skolan pratades det om släktforskning m.m. och då att man kunde göra det på biblioteket… Men tekniken har kanske gått framåt på detta ämne också??
Så nu undrar jag; kan man släktforska på internet??
Jag skulle vilja veta en del om min släkt väldigt långt tillbaka först och främst. Skulle vara intressant att veta om det funnits någon häxa eller örtagumma eller vad man vill kalla det för eftersom jag själv är inne på den biten…
Någon som vet?
Det finns Kyrkoböcker på Genlaine och Svar som är Scannade sedan har man det gamla sättet att beställa Microkort från svar.
Titta gärna in på Rötter där finns det en hel del
Om det är någon känd släkt kan det finnas en hel del på Nätet
#0 Hej Caroline!
Ja, väldigt mycket av sin forskning kan man göra "på nätet". Dels finns många databaser som man kan söka i, dels finns det fotografreda/scannade kyrkböcker på nätet. En del är gratis - en del får man betala för.
Om man först och främst är intresserad av att "samla anor" kan man med lite tur, komma långt bak på bara kort tid. Vill man veta något om sina anor kan man lägga nästan hur mycket tid som helst på varenda person.
Det finns en del nybörjarinfo här på Proveniens:
- Nybörjartips
- Släktforskning i praktiken
- Börja släktforska
- Kyrkböcker
- Kyrkböcker i databaser
- Kyrkböcker på nätet
Återkom gärna med frågor!

I samband med tjänstgöring på arkivet på släktforskningens dag i mars köpte jag en CD med en månads abbonnemang på SVAR för 100:-. Skivan blev liggande ett tag men nu äntligen har jag installerat det hela och det funkar utmärkt. Dock får jag inte fram indexeringen i högerkanten vid sökning i böckerna. Om man tittar på SVAR:s gratisförsamling, Ervalla (länk på förstasidan i Rötter) kommer det fram indexering automatiskt, men hur i helskotta får jag fram det här hemma? Är det någon inställning som jag har missat?
Hjälp!
Jag har inte använt kyrkböcker på SVAR, men en gissning är väl att man inte hunnit indexera allt man lägger ut…?

Just det, det är bara en liten del av alla kyrkböcker på Svar som är indexerade.

Jag misstänkte nästan det! Och naturligtvis är deras "demo-församling" indexerad…..
. Det blir mer letande i SVAR än i Genline eftersom sidnumren i böckerna inte stämmer överens med numren i rullningen.
Tack för Era svar.

Efter några dagars strötittande (mestadels Värmlandsförsamlingar) i SVAR:s scannade kyrkoarkiv anser jag nog att deras produktion ligger i sin linda jämfört med Genlines. Visserligen kan man nog påstå att kvalitén i SVAR:s scannade kyrkböcker är genomgående bättre än Genlines men materialet är ju inscannat på olika sätt. Sedan har ju SVAR nästan uteslutande material enbart från 1850-60 och framåt, Genline har i stort sett det som finns ur originalböckerna ända sedan "the beginning". Dessutom saknar jag en indexering av sidorna i SVAR gentemot Genline. Sedan har ju SVAR en hel del annat material (som tyvärr hittils är väldigt ofullständigt) , som överhuvudtaget inte finns i Genline, så de två företagen kompletterar ju varandra ganska bra.
Som släktforskare sedan 1970-talet anser jag nog att originalböckerna ger bäst information, i alla fall. Sitter jag på arkivet med mikrokort från 1700-talet som är otydliga, så beställer jag in originalboken, och jisses vilken skillnad det blir att tyda prästens "kråkfötter".
#7 Jo, Genlines omfång är ju ännu ohotad tror jag, men som du säger - kvaliteten behöver bli bättre.
De nya fotograferade böckerna tycker jag känns som om man är betydligt närmre att titta i originalet.

Den nya databasen på Arkiv Digital har säkert bra bilder. De borde samarbeta med Digiarkiv, som de tydligen gör i andra fall, för att få fram mer material till en prenumeration så kan de få fler kunder. De har ju däremot en hel del annat roligt än bara kyrkböckerna.