Kan någon skriva om?
Först av allt vet jag inte vilken kategori jag skulle sätta detta i men hoppas det går bra med denna.
Jag är ny när det gäller släktforskning och så men tycker jag klarar det rätt så bra ändå. Men nu är det så att jag har lite emmigranter och jag skulle vilja kunna kolla i census men har ingen aning om hur man gör. Skulle kanske någon kunna skriva en artikel om det här inne eller bara "berätta" hur man gör?
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Ingen som kan berätta hur man söker i census?
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Jag skall försöka berätta lite om hur man gör. För att söka i amerikanska census måste man ha ett abonnemang på Ancestry, den amerikanska databasen. Vi kanske skall börja där, har du det?
#2 Nej tyvärr har jag inte det.
Men är det inte gratis att söka i census? Det har någon sagt till mig :S
/ J
Nej Ancestry är inte gratis. Jag betalar ungefär 250 kr/månad. Eftersom jag sysslar med emigrationsforskning så har jag haft väldigt stor nytta av den databasen.
Sen finns också FamilySearch och RootsWeb som jag tror har en koppling till Ancestry.
Om du ger mig något namn, helst en man, födelseår och varifrån han utvandrade och om du har det vart i USA han utvandrade till, kan jag se efter om jag hittar något.
Okej , tack så mycket :)
Jag skulle vilja ha lite info om Nils Mårtensson född 1860-02-22.
Denna informationen nedan har jag fått från EmigrantenPopulär:
Efternamn: MÅRTENSSON
Förnamn: NILS
Ålder: 21 Kön: M
Född: 1859/1860
Församling: VOMB Län: M
Titel/Anm: DRÄNG
Utresehamn: MALMÖ
Utvandrdag: 1881 04 14
Destination: LITCHFIELD
Medåkande: NEJ
Källkod: 1881:774:423
Jag tar tacksamt emot all info du hittar om honom :)
/ J

Det är gratis att söka i 1940 års census, de tidigare kostar pengar om du vill se alla bilder.
På siten familysearch.org så har frivilliga indexerat bilderna för att göra dessa sökbara (1940 års census är inte klart utan det pågår fortfarande). Så även census före 1930 går att söka på tillsammans med andra samlingar de har (tex Engelska census, Migration, Militära register). En del är gratis så du kan få se orginalbilden medan andra pekar på tex. Ancestry.com och betaltjänster.
Gå in på https://familysearch.org/ och skriv in Nils Mårtensson så får du upp väldigt många träffar. Du kan också lägga till födelseår mm eller välja vilka samlingar du vill leta i för att begränsa resultatet.
Här är en kandidat till Nils Mårtensson född 1860 som kom till Amerika 1882 (Behöver dock inte vara rätt eftersom jag har för lite uppgifter för att bedöma det).
1920 Census
name:
Nils Martenson
residence:
Parts Of Precinct 2 And 3 Boston City, Suffolk, Massachusetts
estimated birth year:
1860
birthplace:
Sweden
relationship to head of household:
Self
race:
White
marital status:
Married
father's birthplace:
mother's birthplace:
film number:
1820737
digital folder number:
4311562
image number:
00717
sheet number:
7
Household
Nils Martenson
M
60y
spouse
F
57y
child
M
26y
child
M
18y
1930 Census
name:
Nils Martenson
event:
Census
event date:
1930
event place:
Boston (Districts 580-690), Suffolk, Massachusetts
marital status:
Married
race:
White
birthplace:
Sweden
estimated birth year:
1860
immigration year:
1882
relationship to head of household:
Head
father's birthplace:
Sweden
mother's birthplace:
Sweden
enumeration district number:
0668
family number:
151
sheet number and letter:
8B
line number:
52
nara publication:
T626, roll 954
film number:
2340689
digital folder number:
4607690
image number:
00177
Household
Nils Martenson
M
70
spouse
F
66
Den info jag har om Nils Mårtensson är som sagt att han är född 1860-02-22 i Öved. Men familjen flyttade till Vomb, så där är han uppvuxen. Jag tror han åkte/emigrerade direkt från sina föräldrars gård.
Och så har jag den informationen från emigranten populär ovan. Och så hittade jag en länk jag sparat vid hans namn. Men jag har absolut ingen aning om det är rätt men enligt den infon du gett mig KingZap och infon jag fick från Cavinka stämmer inte min länk.: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/SP3Y-FK8
Är där någon annan info du vill ha KingZap?
/ J