Torpvandring i Tolsby

Är "Billy" med på vandringarna?
Så charmigt det är att växterna fortsätter att komma långt efter att resterna av husen är borta.

Billy hade egen torpvandring i Elgarås i veckan såg jag i tidningen. Jag hade bara min cirkel med mig och min grannfru.
Vad händer med alla torp - ni verkar ha hur många som helst?
Tas de om hand? Överges de?

Dom som fortfarande står upp har nog blivit sommarstugor. Men det finns en del gamla ruckel lite var stans också. Men vi har i vår forskning kommit fram till att det funnits många flera som inte finns ett spår av i dag.

Så har står det om "Enkesätet"
Anteckningar från torpinventeringen 1969, förvaras på Tibro museum.
Liten ryggåsstuga med torvtak.
Kristin gick på arbete och var mycket stark. Hon hade även en bra matlust. På sista tiden hade en bandstol på vilken hon vävde band som hon sedan gick och sålde. Hon sålde även Läkeroltabletter och kort på sin egen stuga. Dog i början av 1920-talet. Auktionen efter henne hölls den 1921-07-02. Kristina f. 1846. Pappan skröt och skrävlade. Uppgiftslämnare Robert Johansson Mariestad.
Finns det några gamla förteckningar kvar?
Låg alla under Ruder? ;-)

Inget av Tolsby har legat under Ruder. Tolsby består av Lilla och Stora Tolsby. I Stora Tolsby bodde en jättesläkt Beckius.Den förste Beckius vi känner till är mönsterskrivaren Nils Beckius i början av 1700-talet. I Lilla Tolsby en släkt Axell.
Aha!