Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2795 ggr
lkvist
0

Efterlevande som ej nämns i bouppteckning?

Hej!

Är det vanligt eller har någon annan råkat ut för att ett efterlevande barn inte är nämnt i en bouppteckning? (I detta exempel är det efter en änka som dog 1899).

Hon hade en son som emigrerade till USA 1892 och kvar i Sverige fanns två döttrar. Dessa två döttrar är de enda som nämns som arvingar i bouppteckningen. Ingenting om att sonen vistas i USA och har avsagt sig någonting. Fyra månader senare emigrerar båda döttrana till USA och har samma stad i Nebraska där jag misstänker att sonen befinner sig som slutdestination.

Med vänlig hälsning

Linda

swemah
0

Förmodligen har sonen avlidit, eller så har situationen upplevts av de som genomförde bouppteckningen

Yred3
0

Jag har släktingar där äldsta sonen ej är omnämnd i bouppteckning, han emigrerade 1880 och yngre brodern emigrerade 4 år senare är omnämnd utan adress, han emigrerade alltså några veckor före modern dog, Fadern dog 15 år senare och då är ingen av sönerna upptagna i bouppteckningen. Pappans bror ärvde allt och döttrarna blev utan. Så jag misstänker att det beror helt och hållet på den som upprättar bouppteckningen.

sonjsbo
0

Jag har stött på samma sak att den som upprättet bouppteckningen mar missat arvingar eller inte funnit dem.

svenne
0

Jag har tvärtom sett en bouppteckning där en son, död sju år tidigare än den döde finnas med som dödsbodelägare, något underligt…

lkvist
0

Tack för era svar :) /Linda

Bjornen
0

Det var inte ovanligt att man tog ut sitt arv i förtid för att kunna emigrera och då ska de självklart inte redovisas som arvingar i bouppteckningen. Borde dock omnämnas att förtida arv har utgetts.

Det är ganska vanligt att arvsberättigade som har emigrerat får en god man utsedd även om det antecknas att de finns på okänd ort.

Man får också komma ihåg att oäkta barn inte ärvde fadern förrän en bit in på 1900-talet.