Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2128 ggr
leemland
0

Karolina Mårtensdotter/Mårtensson

Nu har jag haft problem en längre tid med en person. Jag har följt henne genom husförhörslängderna och "sveriges befolkning böckerna" och hon finns med i sveriges befolkning 1900 med en oäkta son. Men jag vet inte var hon tar vägen sen.! Har testat söka i dödsboken med olika stavningar men får inte fram något. Jag har också testat söka i emigranten populär men hittar inte henne där heller. Skulle någon kunna hjälpa mig?

Uppgifter :

Karolina Mårtensson/Mårtensdotter (stavar också med C i vissa husförhörslängder.)

Född: 1875-06-25 Vomb

Sonen: Nils Einar född 1897.

Vet att hon flyttade till Silvåkra, men in och utflyttningslängderna slutar strax innan hon flyttar dit. Och enligt sveriges befolkning 1900 bor hon i/på Silvåkra No 8 med sin son. Har hon utvandrat endå? I så fall var?

Skulle någon kunna hjälpa mig?.

(personen i sig är min farmors farfars syster)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

swemah
0

Detta är sonen från Sveriges Dödbok 1901-2009

18970903-411

Rydberg, Nils Einar

Gernandtska Lyckan 1217

Död 23/5 1967.

Kyrkobokförd i Lunds domkyrkoförs, Lunds kn (Malmöhus län, Skåne).

Född 3/9 1897 i Silvåkra (Malmöhus län, Skåne).

Gift man (24/3 1923).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Lunds domkyrkoförs, Lunds kn (Skåne län, Skåne)
Helgeand, Lunds kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:
Silvåkra (Malmöhus län)

Källor:
DB, PA / DOR 67

Födelsetiden stämmer med det SCB utdrag som finns för Silvåkra

leemland
0

#1 Okej, tack så mycket. Ska man då "anta" att Karolina/Carolina dog 1900 då? Eller har du tips om hur jag kan gå till väga för att ta reda på var hon to vägen?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

chrissan
0

Man måste följa henne i församlingsboken, den är tyvärr inte scannad än. Finns på landsarkivet i Lund.

leemland
0

#3 Okej, så det finns fler husförhörslängder från Silvåkra då? Jag använder mig av akrivdigital.

/ J 

swemah
0

Ja det finns fler och de följs av församlingsböcker. De finns dock inte tillgängliga via nätet utan det krävs ett personligt besök på arkivet

swemah
0

Jag såg att sonen gifte sig med en flicka, Hanna Bruhn, född 16/3 1903 i Malmö Sankt Pauli och jag gjorde ett försök att följa henne för att se var de gifte sig, men jag tappade bort mig bland alla kvarter och olika böcker i Malmö

leemland
0

# Swemah: okej. Tack för informationen. Då får jag kanske bege mig till arkivet då. Känner mest att jag skulle vilja ha ett dödsdatum på Karolina också. Men då ska jag leta vidare nästa vecka:)

/ J 

swemah
0

Jag kan se att Rydberg Nils Einar (Johansson) gifter sig i St Johannes församling i Malmö, och att han då är brevbärare boende i Kunds stadsförsamling.  Hittar inga böcker yngre än Silvåkra, så det gick inte att följa honom bakåt (tyvärr)

swemah
0

Lunds stadsförsamling ska det naturligtvis stå

leemland
0

Okej, tack så mycket för informationen :)

Skulle det kunna finnas något annat sätt att få reda på Karolinas död än att ta mig till arkiven?

/ J