Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketter: kulturtradition
Läst 5679 ggr
[joab]
0

Gods och gårdar Kalmar län

Har någon tillgång till Gods och gårdar Kalmar län? Jag är intresserad av uppgifterna för en fastighet i Kalmar län. Tack på förhand.

KingZap
0

Kan tänkas att jag kan kika åt dig, jag vet en som har ett exemplar. Vilken fastighet gäller det?

[joab]
0

Det gäller Stålberga (eller möjligen Stålbergsmåla) i Vissefjärda församling. Ägarna bör kring 30-talet varit Per Olsson och hans hustru Anna (född Fredriksson). Eller möjligen Annas föräldrar, Alfred Fredriksson och hans hustru Sofia (född Svensdotter). Tack på förhand!

KingZap
1

Tyvärr fanns inte Stålberga (Stålbergsmåla) med i Vissefjärda socken i boken "Gods och Gårdar 23: Kalmar Län Södra med Öland".

Kanske kan de finnas någon annan liknande bok om Kalmar, tex Sveriges Bebyggelse som jag tror finns över Kalmar. Den har dock inte jag tillgång till och kan hjälpa till, kanske något bibliotek i närheten kan ta hem den på fjärrlån om de inte har den själv.

AndersE
0

Svensk bebyggelse brukara var mer villor. Däremot finns ju Gods och Gårdar i olika utgåvor så det kan vara idé att inte ge upp.

#3 Vilket år kom boken ut som di tittade i?

KingZap
0

#4 Den jag tittade i heter "Svenska Gods & Gårdar del XXIII Småland Kalmar Län (Södra) med Öland" och gavs ut 1939

Gnidde
0

Det kan vara någon socken runtom

Hälsningar Gnidde.

[joab]
0

Vissa utgåvor av Gods och gårdar är inte kompletta har jag förstått, så troligen är det helt enkelt så att den fastighet jag söker inte finns med. Tackar ändå för eftersökningarna!

AndersE
0

Inga utgåvor av Gods o Gårdar är kompletta…

Lite om detta och annat kan man läsa här - länk