Bildtolkning - smedjan
Här är mitt senaste (lyckliga!) nyförvärv.
En smedja med mäster själv till vänster. Min farmors far Sven Holmberg, född 1851. Men var och när är bilden tagen?
Bakpå bilden är skrivet 4/8 1911 med kulspetspenna. Då var Sven 60 år, och bodde såvitt jag vet i Lund. Jag tror inte det stämmer.
Min teori är att bilden togs våren 1906, strax innan Sven lämnade smedjan för att bli lantbrukare. I så fall är han 55 år på bilden. Han ser egentligen yngre ut tycker jag, men…
…jag tror att nummer tre från vänster är äldste sonen Oscar. År 1906 var Oscar 20 år. På bifogad bild kommer först en möjlig Oscar, 20 år. Därefter en bild skickad alldeles efter han kommit till Amerika 1910 - 24 år gammal. Tredje bilden är också från Amerika. Ett antal år efteråt - okänt datum.
Kan det vara samme man?
Slutligen - den yngste pojken. Kan det vara yngste sonen Kalle? År 1906 var han bara 5 år gammal. Nog är pojken på bilden äldre?
Den äldre Kalle är ca 32 på bilden.
Alla varianter är möjliga. Bilden kan vara från annat årtal. En eller flera av pojkarna på bilden kan vara smedens lärlingar eller gesäller.
Alla synpunkter emottas tacksamt!

#2 Alfred tycker jag ser ut att vara samma. Han har ju lite spesiellt utseende.
#3 är ju mycket äldre än 5 år så det måste vara en gesäll eller något.
Om det är samma person på nr 1 så har han onekligen genomgått en viss utveckling.
#4 Tack!
Där ser man! Jag tycker Oscar-bilderna 1 och 2 är väldigt lika.
Alfred är svår eftersom det är så lång tid mellan, men jag håller med om att där finns något. Där har jag dessutom en muntlig uppgift om att det ska vara Alfred - från smedens barnbarn som jag fick bilden av.
Håller med om att det knappast är Kalle den minste. (Fast någon likhet finns…?)
Ingen annan som tycker något?

Jag tror det kan vara far med söner och gesell.Men det är svårt att bedöma vem som är vem. Har du någon uppgift om det funnits en gesäll vid den aktuella tiden?
Vad ska man ha som signatur tro?

#1 Nog ser det ut att vara samme man alltid, från smeddräng till gentleman…
#2 Männen är ganska lika men han till höger ser ut att vara 20-30 år äldre men visst kan det vara samma person, dragen är väldigt lika.
#3 Dragen är lika, ögonen och munnen, men han till vänster måste ju vara äldre än fem år… ?
#8 Tack, precis mina tankar. Just nu antar jag från att fotot är taget i "Nya smedjan", att det möjligen är Oscar och Alfred till höger, men att yngsta pojken troligen är en annan lärling.

Lärlingen är lite vek för att vara smedhalva…Jag får intrycket att det är en arrangerad bild på ett gäng släktingar.

Anders, kan du inte kolla i husförhörslängden och se om det finns någon dräng eller smedhalv skriven i familjen?
#11 Det finns ingen efter 1900. År 1910 är familjen i Tjörnarp. Jag tror bilden är från 1905/6.

Nog tror jag att Sven Holmberg var högst 55 år vid tidpunkten för bilden, förr yngre ändå än äldre än 55….
Det är nog inte Kalle som är "lärlingen". Först tyckte jag att anletsdragen på bilderna i # 3 var lika men nja… det är nog inte samma person ändå. Däremot tror jag absolut att grabben med släggan på bilden i #0 är en lärling eller "lilldräng" i smedjan, han har ju också slabat och träskor på sej i passande storlek så det är nog ingen tvekan om att han arbetade i smedjan på ett eller annat vis.
Hursomhelst hade säkert Sven Holmerg nytta av sina smideskunskaper i sitt fortsatta förvärv som lantbrukare.
#13 Tack. En fundering jag haft är ju om inte Sven haft en smedja även på sin gård. Då kan ju bilden vara därifrån. Mot detta talar just detta att smeden knappast kan vara äldre än 50-55 på bilden - snarare yngre.
Är bilden från "Nya smedjan" i Trolleholm måste den vara tagen mellan 1901 och 1906, dvs Sven är 50-55. Fönsterna stämmer inte med gamla smedjans fönster.

Bilden i #0 kanske visar smedjan på gården han blev ägare till 1906. Enligt bilden ser det ju ut att vara hästskor, vagnshjul och järn som håller ihop trä (byggnadsmaterial) som bearbetas i den här lilla smedjan.
Men då skulle "gubben" vara minst 55 år…..och det ser han definitivt inte ut att vara. Möjligen 40-45 ….

Kul att du fått bilderna. Håller nog med dig. Det är några år mellan sista bilden och smedjan bilden.

Vad ska man ha som signatur tro?