Udda fynd i kyrkböcker
Märkligt

Det förefaller vara en falsk adoption. De verkliga föräldrarna verkar ha sålt barnet till Löjtnanten och hans Fru (som degraderas till Hustru när det hela uppdagas). Ärendet har nog avsatt spår även på andra håll. Det måste ha lett till efterräkningar för barnmorskan.
Per.

#2 Det var min första tanke också, att löjtnanten och hans hustru så att säga hade köpt barnet. Det borde finnas något i den aktuella domboken om detta.

Jo hon har ju bevittnat födseln. Undrar hur pass vanligt det var, riktiga adoptioner fanns ju inte då. Man kanske "köpte" ett barn.
Carl Wilhelm Bergnéhr blev senare tullinspektör och bodde i Adolf Fredrik 1846 enligt mantalsreistret. Änkan levde 1861.
#4 Säkert inte ovanligt, med lite mygel i kyrkböckerna. Jag har ju i AF tidigare berättat hur min farfars systerson , stod som son till morföräldrarna i födelseboken och detta var i början på 1900-talet.

Oj, detta inlägg får en tänka på döden . Så långt tillbaka…
Nu vart jag lite lessen i ögat….
Skriver mera sen, när det gått över.

Det kanske inte är så ledsamt som vi kan tro i våra dagar. Jag har i min släktforskning exempel på ett barn som "adopterades" dvs skrevs som barn till andra föräldrar eftersom det inte fanns formell adoption. Detta barn fick säkerligen ett bättre liv än det skulle haft som föräldralöst (de riktiga föräldrarna dog när det var litet). Samtidigt som det var viktigt för ett barnlöst par att ha en arvinge. Det var kanske ett sätt att ordna ett gott liv för ett barn. De utlandsadoptioner som sker idag har ju ofta liknande bakgrund, de biologiska föräldrarna vill ge sitt barn ett bättre liv är de kan ge själva.
spännande läsning tycker jag, Carl Wilhelm var min morfars farmors far och en "riktig" dotter var Zelma Carolina Esolinda som ett par år var gift med Gustaf Kinmanson o då fick sonen Selfrid osv tills det så småningom blev jag. Zelma var ju en av de mest firade aktriserna i mitten av 1800talet men det är ju en helt annan historia…