Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: släktforskning
Läst 2651 ggr
Cissis matte
0

Familjen Bergenström till Canada

Finns det någonstans man kan hitta var Jonas Olofsson Bergenström dog och när? Han och hustrun och flera barn åkte 1903-06-24 från Göteborg och hade Red Dear Alberta i Canada som destination. Sedan tar spåren efter familjen slut.

Jonas var född 1851-03-28 i Gottne, Mo (Y)

Hustrun Anna Katrina Eriksdotter Bredin var född i Anundsjö (Y) 1854-11-21

Barn som följde med föräldrarna vid utvandringen var

Margareta född 1877-05-01 i Själevad (Y)

Britta Johanna född 1879-01-24 i Själevad

Ottilia Gustafva född 1890-04-24 i Själevad (Y)

Erik Eliot född 1892-05-17 i Själevad (Y)

Jonas Gotthard född 1896-05-05 i Själevad (Y)

Oftast förändrades efternamnen till enklare mer passande efter utvandring. Går det att spåra denna familj i Canada?

lkvist
0

Hejsan!

Kan det vara den här familjen på rad 27 och nedåt i 1906 Canada Census of Manitoba, Saskatchewan, and Alberta?

Med vänlig hälsning

Linda

Cissis matte
0

Ja Linda. Tack för din hjälp. Det ser faktiskt ut som helt rätt familj. Var hittade du källan? Kan man inte följa dem senare än 1906?

chrissan
0

1916 i Red Deer, Alberta:

Jonas Bergstrom

66

Anna Bergstrom

62

Lily Bergstrom

25

Jonas Bergstrom

20

chrissan
0

I ett index till lokalhistoriska böcker i Alberta finns dessa:

BERGSTROM, Jonas & John; Grub-Axe to Grain; Red Deer BERGSTROM, Jonas; From Hoofprints to Highways; Clearwater

Jonas Bergstrom anges vara född 5 maj 1897 i sina inkallningsdokument för 1a världskriget

Cissis matte
0

Chrissan. Jättetacksam för din hjälp men kunde inte öppna när jag klickade på namnen i Ancestry i den fil du sände 8 april 07:04. Man måste tydligen har köpt inloggning för att kunna göra detta. Det stämmer att sonen Jonas var född 5 maj men inte 1897 utan 1896 enligt mina uppgifter men skall kolla hans födelsedata en gång till.

chrissan
0

Det går inte att öppna, det ser ut som länkar när man kopierar!

chrissan
0

John och Eric Bergström bor också på farmen, men står som egna hushåll

Cavinka
0

Chrissan

Hur hittar man dessa böcker du talar om?

chrissan
0

Det är svårt, de finns inte i Sverige utan är lokala produktioner. Svåra att få tag på även via Amazon.

bokesliden
0

Pröva www.abebooks.com där brukar man kunna hitta det mesta!

Cavinka
0

Via en kontakt jag har i Canada, Elinor Barr, så har jag fått uppgifter som hon skickat mig från dessa lokalhistoriska böcker. Jag trodde att eftersom jag har många emigranter i Canada så kanske jag kunde hitta uppgifter om dessa utan att behöva besvära henne varje gång.

Jag skall pröva länken du gav bokesliden.