Familjen Bergenström till Canada
Finns det någonstans man kan hitta var Jonas Olofsson Bergenström dog och när? Han och hustrun och flera barn åkte 1903-06-24 från Göteborg och hade Red Dear Alberta i Canada som destination. Sedan tar spåren efter familjen slut.
Jonas var född 1851-03-28 i Gottne, Mo (Y)
Hustrun Anna Katrina Eriksdotter Bredin var född i Anundsjö (Y) 1854-11-21
Barn som följde med föräldrarna vid utvandringen var
Margareta född 1877-05-01 i Själevad (Y)
Britta Johanna född 1879-01-24 i Själevad
Ottilia Gustafva född 1890-04-24 i Själevad (Y)
Erik Eliot född 1892-05-17 i Själevad (Y)
Jonas Gotthard född 1896-05-05 i Själevad (Y)
Oftast förändrades efternamnen till enklare mer passande efter utvandring. Går det att spåra denna familj i Canada?
Hejsan!
Kan det vara den här familjen på rad 27 och nedåt i 1906 Canada Census of Manitoba, Saskatchewan, and Alberta?
Med vänlig hälsning
Linda
Ja Linda. Tack för din hjälp. Det ser faktiskt ut som helt rätt familj. Var hittade du källan? Kan man inte följa dem senare än 1906?

I ett index till lokalhistoriska böcker i Alberta finns dessa:
BERGSTROM, Jonas & John; Grub-Axe to Grain; Red Deer BERGSTROM, Jonas; From Hoofprints to Highways; Clearwater
Jonas Bergstrom anges vara född 5 maj 1897 i sina inkallningsdokument för 1a världskriget
Chrissan. Jättetacksam för din hjälp men kunde inte öppna när jag klickade på namnen i Ancestry i den fil du sände 8 april 07:04. Man måste tydligen har köpt inloggning för att kunna göra detta. Det stämmer att sonen Jonas var född 5 maj men inte 1897 utan 1896 enligt mina uppgifter men skall kolla hans födelsedata en gång till.

Det går inte att öppna, det ser ut som länkar när man kopierar!

John och Eric Bergström bor också på farmen, men står som egna hushåll
Chrissan
Hur hittar man dessa böcker du talar om?

Det är svårt, de finns inte i Sverige utan är lokala produktioner. Svåra att få tag på även via Amazon.

Pröva www.abebooks.com där brukar man kunna hitta det mesta!
Via en kontakt jag har i Canada, Elinor Barr, så har jag fått uppgifter som hon skickat mig från dessa lokalhistoriska böcker. Jag trodde att eftersom jag har många emigranter i Canada så kanske jag kunde hitta uppgifter om dessa utan att behöva besvära henne varje gång.
Jag skall pröva länken du gav bokesliden.