Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 2793 ggr
maltemus
1

spinnhus i stockholm

har hittat en uppgift om en släkting som tillbringade en tid på spinnhus i stockholm ,var kan man leta information om det?ska ha varit på mitten av 1700-talet.

Lill-Kisse
0

Om du inte har läst om bakgrunden till inrättandet av spinnhus, så kan den här sidan vara intressant.
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A5ngholmens_spinnhus

Lill-Kisse
0

Stockholms stadsarkiv ger lite anvisningar om hur man får uppgifter ur arkiven om intagna.

http://www.ssa.stockholm.se/sv/Anvand-arkiven/Vara-arkiv/Domstolsarkiv/Centralfangelset-Langholmen/

maltemus
0

tack så mycket för hjälpen

maltemus
0

Har nu forskat vidare på min ana med fängelse förflutet,det här är vad jag hittat.1826 häktad för tjuvnad och under ransakning vid frykdals nedre tingslag,detta stod noterat i husförhörsboken i de senare böckerna står det endast är på spinnhus i Stockholm fram till1852 sedan är hon inte med i böckerna längre.Har varit i kontakt med en vänlig själ på värmlandsarkivet som försökte hitta den aktuella domen men det gav inget,hon sa dock att kvinnan som boende i övre ulleruds församling borde ha blivit dömd vid kils häradsrätt men inte där heller fan hon någon dom.Kvinnan jag forskar om heter Britta Svensdotter och är född 1783 gift och har två barn ett äkta och ett oäkta,Jag har nu hittat en Britta Svensdotter från karlstads härad född 1786 i fångrullorna från centralfängelset i norrmalm som blev inskriven 1827 för tredje resan stöld på tre år och avlider bara ett par månader efter inskrivningen,kan detta vara samma person?vad tror ni?

Lill-Kisse
0

Trevligt att du hör av dig och berättar hur långt du kommit i din sökning.

Nog är det snubblande nära att det kan vara samma kvinna. Skrivfel eller missuppfattningar på ett par år när det gällde födelseåret har man sett många gånger. Tråkigt att dag och månad för det förmodade födelseåret eller födelseorten inte noterats.

Du kanske kan kontakta den vänliga damen på Värmlandsarkivet och fråga om hon hittar domen i Karlstad. Det är ju nära från Kil sett.

maltemus
0

tack för tipset ska prova det

maltemus
0

Visst var det samma kvinna,tack vare hjälp från värmlands arkivet har jag nu kunnat binda ihop det och även fått reda på hela straffet men inte funnit själva domen ännu