Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 2246 ggr
leemland
0

Har problem med ett namn.

Jag har lite problem med ett efternamn. Vet inte om det är soldatnamn eller vanlig efternamn. Har testat söka i soldatregister med det stämmer inte med personen jag har.

Catharina Tibeck är det. Har försökt hitta på olika ställen, vet inte var hon är född med vet var hon är död. Har info från kyrkböckerna men kan inte tyda de :S Kan bifoga filen om någon vill testa att läsa.

Undra nu om någon vet något om namnet över huvudtaget? Tacksam för hjälp.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Alsterolle
0

Sök med Google gav napp direkt:

http://sassersson.se/slakt/pd2b69672.html

om det är rätt Catharina förstås!

leemland
0

Ja den har jag också hittat :P men jag skulle vilja ha mer info om henne och hennes föräldrar. Och varför heter hon Tibeck det är ju ganska ovanligt så långt bak i tiden tycker jag. Det är ju också ett ovanlöigt efternamn i sig tycker jag :P

Och vad jag lärt mig så var hon ju ganska gammal når hon fick dottern Marna.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

svenne
0

leemland,

om Du anger källorna till dina uppgifter så är det lättare att kunna hjälpa dej.

leemland
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Okej, det tänkte jag inte på förlåt.

Jag har bara hitat informationen från http://sassersson.se/slakt/pd2b69672.html , och från när hon dog, hittat i AD. Men det enda jag och dom jag frågat fått ut ur texten är hennes namn och att hon dog av vattusot. Kanske kan någon av er läsa de? (bifogar bilden, hoppas de går bra)

/ J 

EvaMorfi
0

Name:

Christina Catharina Tibeck

Female

Baptism/Christening Date:

14 Jun 1755

Baptism/Christening Place:

AMIRALITETSFORS., KARLSKRONA, BLEKINGE, SWEDEN

Birth Date:

Birthplace:

Death Date:

Name Note:

Race:

Father's Name:

Lorens Tibeck

Father's Birthplace:

Father's Age:

Mother's Name:

Greta Schapelle

Mother's Birthplace:

Det är kanske henne här.

Denna kommentar har tagits bort.
Cissis matte
0

Här är utdrag ur soldatregister. En soldat som hette Tibeck.

http://soldat.dis.se/soldater.php

Aktnummer: AL-04-0019-1785

Tibeck, Magnus

Hustru:

Persdotter Catharina

Regemente:

Andra livgrenadjärregementet

Kompani:

VÄSTANSTÅNGS

Socken:

Kärna

Rote:

Tift, Änggård

leemland
0

Bilden har jag "hämtat" på arkivdigital.: Bolshög C1 1717-1809 bild 211 sidan 233.

Och hennes namn fick jag som sagt från sassersons hemsida.

#5 Tack, men födelsedagen stämmer inte med den info jag har.. :S Men självklart kan jag ju ha fel.. Var har du hittat informationen? Men hur kan dottern få det namnet? Det är ju ganska ovanligt på den tiden.

#6 Tack för svaret, men mannens namn stämmer inte. Hans namn ska vara Ola Månsson.

/ J