Märta Andersdotter f 1833 Glava
På sid 493 i AI:16 Glava finns Märta Andersdotter f 1833 Glava på rad 2.
Längst till höger står det lite anteckningar som jag undrar ifall det kan vara fadern till hennes oäkta barn.
Är det någon som kan hjälpa mig tyda vad det betyder?
Nästan samma text finns också i AI:15 Glava sid 426 om det hjälper.

Kan det vara så att hon blev kyrkotagen 3/12 1854 i samb med vigsel med Trädgårdsmästare Erik Johan Persson. Sedan attest till Dom? (Domkapitlet?) 18/4 1860 för ?? skilsmässa Domb. skiljebrev av den 2 maj 1860. Överst lysningsattest 7/9 61 p. 494 (Nytt giftemål?)
Intressant med tidiga skilsmässor!

Skulle tro att barnet var ett så kallat "trolovningsbarn", det var nog meningen att hon skulle gifta sej med trädgårdsmästaren men av någon anledning blev det inget av, därav skiljobrevet till domkapitlet, jag skulle tro att de inte hade kommit så långt som till själva vigseln.
Hon gifter sej ju senare 9/11 1861 med Carl Jansson p. 494 och de flyttar sedan till p. 64
Uppslagna trolovningar och skilsmässor var mycket ovanliga på den tiden och var också belagda med stor skam.

Tack så mycket för hjälpen, det verkar rimligt

Enligt Stavnäs, AI18a sid 509 så kommer Erik Johan Persson ifrån Gödelöf, Malmöhus Län. Har inte hittat honom i Stavnäs och att försöka leta i Malmöhus Län gissar jag är som att leta efter en nål i en höstack.
Enligt Gödelöv AI:9 (1843-1852) Bild 90 / sid 92 är Erik Johan Persson Trädgårdsmästare på Björnstorp säteri.
Där uppges han vara född i Stafnäs 7/12 1821. Ditkom -51 från Göteborg,
flyttar till Stavnäs i Wermeland 26/10 1852

Tack så jättemycket!