Chr. Lundqvist vs. Chr. Lundqvist
Jeg forsøger at finde ud af om Christian Lundqvist, fadder ved Juliane Elisabeth Voigt's dåb i Ørby, Vejby sogn, Denmark den 22. Januar 1804.
Tekst: Et fremmed skånsk fruentimmer Helene Berggreensdrs uægte pigebarn.
Til barnefader blev angiven Bernhardt Christian Voigt, papirmagersvend fra
Ørholm.
Juliane Røssel, Elisabeth Stomph, Carl Ryssel, Vilhelm Voigt, Christian Lundqvist
Moderen saavelsom faderne vare alle fra Nymølle.
Er den samme Christian Lundqvist som Ingrid Wickstedt bliver gift med og får følgene børn med.
Olof Lundqvist: Birth: 17 Jun 1808 in Solvesborg, Blekinge, Sweden
Christening: 24 Jun 1808 Solvesborg, Blekinge, Sweden
og
Jacob Lundqvist: Birth: 17 Jan 1811 in Solvesborg, Blekinge, Sweden
Christening: 19 Jan 1811 Solvesborg, Blekinge, Sweden
Har fået tydet dette fra de 2 dåbe.
Olofs dåb:
Mandlige faddere, Hector Scholäe i Silfvitsborg, Magister Jacob Andreas Rönnows ( Rûnnows), Cantoren og ? Nils Bökman.
Kvindelige faddere, Gûnne? Petter Holmgrens hustru Johanna Sofia Rosmarin, Jungfru Jacobina Wernstedt, moderens alder 22 år.
Jacobs dåb:
Mandlige faddere, Hector Scholäe i Silfvitsborg, Magister Jacob Andreas Runnows, ( fru Louisa Charlotta Hjelm )?
Kvindelige faddere, Gûnne? Petter Holmgrens hustru Johanna Sofia Rosmarin, Jungfru Christina Maria Weekstedt?, moderens alder 25 år.
Baggrund:
Ingrid Wickstedt er søster til Dorothea Jacobi Wickstedt som bliver gift med Johan Christian Voigt, som har datteren Juliane Elisabeth Voigt med Helena Carlsdotter.
Jeg håber at kunne bevise forbindelsen ved at Lundqvist'erne er en og samme person.
En Bent Lundqvist bor ikke langt fra Christian Vogt i Nymølle, Søllerød i 1801. Kansje en slægtning til Christian Lundqvist.
Jeg har ikke fundet nogen Chr. Lundqvist i nogen folketællinger i DK.
PS. Kan ikke af en eller anden grund vedhæfte alle billeder.

Pappersmakarna verkar gifta sig inom yrket, i bouppteckning 27 april 1818 efter änkan Margareta Jacobi Weckstedt (Wickstedt) i Sölvesborg, hon var gift med handelsbokhållaren Mathias Wekstedt, finns döttrarna Benedicta Maria gift med pappersmästaren Andreas Lind från Hässleby (?), dottern Christina Maria 35år, dottern Dorothea gift med pappersmästaren Johan Christian Voigt vid Strömma, Ingrid gift med pappergesällen Christian Lundqvist vid Klippan och dottern Jacobina 29 år gammal.
Det finns en hel del upplysningar i den bouppteckingen angående arvsfördelning mm.
Sölvesborgs rådhusrättens och magistrat FIIIa:1 (1773-1835) Bild 1470 / sid 281 (AID: v157389.b1470.s281, NAD: SE/LLA/10197)
Det är väl troligt att Christian Lundqvist är samma person som är vittne i Köpenhamn - de åkte tydligen dit för att lära sig. Men hur man bevisar det vet jag inte!
Benedicta Maria och Andreas Lind bor 1798 i Näsum där de får en dotter, Margareta Carolina, den 22 september. Den ogifta syster Jacobina dör 1842, men det finns inga fotograferade bouppteckningar från det året.

Christian Lundqvist avlider 1829 i Kvidinge, bouppteckning
Södra Åsbo häradsrätt FIIa:24 (1828-1829) Bild 2830 / sid 511 (AID: v158532.b2830.s511, NAD: SE/LLA/10059)
12 januari 1829 dog han, 50 år gammal, av lungsot.
Kvidinge F:1 (1794-1861) Bild 81 (AID: v100138.b81, NAD: SE/LLA/13221)
Han ska ha dött i Kvidinge by, men jag har inte hittat honom i husförhöret. De är annars bra, med födelseorterna angivna så det skulle vara bra med de uppgifterna.

Han KAN vara född i Kvidinge, i bouppteckningen finns hans bröder Pehr Magnusson från Bjärsgård och Ohla Lundberg i Tranarp. 13 september 1778 döps Christian, son till Magnus Thorsson i Kvidinge. Bland vittnena finns en Joh. Lundqvist.
Kvidinge C:2 (1777-1793) Bild 15 / sid 12 (AID: v100130.b15.s12, NAD: SE/LLA/13221)

En dotter till Magnus Thorsson är gift med tracteuren (krögaren) Sven Herrman i Kvidinge, hon heter Hanna och är född i Foglesång, Kvidinge 7/7 1788
Enligt ett inlägg i Anbytarforum under Kvidinge 2009, bor 1753 en Tor Lundqvist på Fåglasång, Kjerrberga, Kvidinge. I mantalet 1788 bor en Lundqvist där - tydligen hette Christians far Torsson Lundqvist.

Brodern till Christian, Olof Lundberg, fd husar, avlider 16 mars 1829 i Tranarp, Kvidinge. Han var 39 1/2 år gammal.
Kvidinge F:1 (1794-1861) Bild 82 (AID: v100138.b82, NAD: SE/LLA/13221)
Södra Åsbo häradsrätt FIIa:24 (1828-1829) Bild 2360 / sid 423 (AID: v158532.b2360.s423, NAD: SE/LLA/10059)
Hej chrissan.
Det kan kun være den samme, for som du hentyder til, så ville det være utroligt at der skulle være 2 personer som hedder det samme og arbejder med det samme - papir.
Også helt enig i at arbejderne fra de forskellige papirmøller må ha' rejst indbyrdes som vi så med JCV.
Hvordan kan det være at Lundqvist bliver til Lundberg, som vi ser med Olof?
Og tusind tak chrissan 

Olof var husar, dvs soldat, så han blev tilldelad ett soldatnamn tror jag. annars förekommer det att barnen i en och samma familj tar olika namn.
Okay, tak!
Skulle det här kunna vara föräldrarna till Christian? Fadern heter också Christian Lunquist och modern Margaretha Christina biörkman. De gifter sig den 28/1 1778 i Karlshamn.
Jag har bestämt för mig att jag sett ett vittne med namnet Björkman. Kanske är det på ett av Dorotheas barns dop.
Men Staden stämmer och tiden för äktenskapet kan stämma med att Christian är född kring 1885.
Jag hoppas du kan se filen jag bifogar. Det är inte min starka sida.
Christian Lundqvist och Ingrid Weksted fick också en flicka, som ska ha fötts i Carlshamn den i mars 1707 med namnet Carolina Matilda. Jag hittar inte henne i deras födelse och dop bok
I folkbokföringen för sölvesborg 1880 står Carolina Lunqvist som ogift. Yrke, sömmerska.
Jacob Lundqvist bor 1880 på sölvesborgs fattighus. Står som ogift och fd. murare.
Jag hittade Christian Lundquist i födde boken. Han föddes i Kvidinge 1779 mellan den 6 och 7 september.
Jag har letat och letat i Sölvesborgs husförhörslängder från 1803-1820. Jag vet att jag vid ett tillfälle såg Christians Lundquists namn brevid Ingris, men jag kan inte hitta det igen.
Jag är "ganska" säker på att han är född i Karlshamn eller Karlskrona.
Jeg kan læse Christian Lundqvist bla. bla. bla. Margareta Christina Björk????
Og så lægger jeg mærke til at der står Karlshamn i bunden.
Lise Eskildsen har fundet følgene..
Caroline Mathilda född d. 23/3-1807 i Blekinge, Asarum, af forældrene Papirmager Christian Lundqvist og hustru Ingrid Wichstedt.
Fadder: Linds hustru Benedikte Wichstedt, Andreas Lind, Voigts hustru Dorthea Wichstedt, Jungfru Maria Offergren?
I husförhör for Sölversborg 1806-1824, finder jeg i 1808, Ingrid boende hos sin mor Enkefru Greta Wichstedt, med børnene Carolina Mathilda og Olof.
Hos Moderen Greta Wichstedt bor også Ingrids søstre Christina Marie, Johanne Margrethe og Jacobina.
En Bent Lundqvist bliver ikke fundet.
At Ingrid bor hos sin mor, er nok fordi hun har været et smut hjemme, hun er der ikke senere.
Vedhæftet: Carolina Mathilda's fødsel.
Jag har hittat honom!
Chrisian har rätt!
I Asarums husförhörsbok 1807står att läsa i den ordningen jag skrivit pappersmakarna,
Magnus Thorsson f. 1780 (Christians pappa heter Magnus Thorsson. Har prästen skrivit fel födelseårtal?)
Johan Christian Voigt 1778
Christian Magnusson (går ej att läsa årtal) Född i Kvidinge.
Så nu vet vi att det är rätt Christian (Magnusson) Lundquist.
Margaretha Wekstedt född Jacobaea 1750 i Sölvesborg var inte gift med Matthias Weksted. Han är hennes son. Matthias dog i Karlshamn 26/3 1818. Femton dagar senare dör Margaretha i häftig feber så det är nog rimligt att anta att han smittade sin mamma.
Är det inte så att föräldrar ärver sina barn? När de inte är gifta och inte har bröstarvingar. Så bupptäckningen som utfördes 1819 inefattade både mor och son.
Margaretha Wekstedt, som är min ff ff ff , är dotter till Matthias Jacobaeus som fram sin död 1777 var kyrkoherde i Sölvesborg. Hon var gift med Köpman Nils Wekstedt och var hans andra fru.

På vilken sida hittade du honom?? Nu förstår jag vem Mathias var - det var lite förvirrande med namnen.
Här hittade jag Christian Magnusson Lundqvist.
Asarum AI:3 (1803-1807) Bild 93 / sid 88 (AID: v95349.b93.s88, NAD: SE/LLA/13008) ss 88 Strömma nr 37
Jag hittade Matthias Wkstedt - om det är han du menar - i boupptecknings- och dödboken.
Sölvesborgs rådhusrättens och magistrat FIIIa:1 (1773-1835) Bild 1470 / sid 281 (AID: v157389.b1470.s281, NAD: SE/LLA/10197)
Karlshamn FI:2 (1799-1852) Bild 60 / sid 113 (AID: v96031.b60.s113, NAD: SE/LLA/13199)
Matthias Wekstedt 35 år dör i häftig feber 26/3 1818. Fyra rader längre ner står Margaretha Jacobaea Wekstedt avliden 10/4 73 år, vilket inte stämmer. Hon föddes 1750 och är således 67 eller 68 år gammal.
Jens, det står nog Jungfru Maria Bergman, som är vittne på Carolina Mathildas dop. Det står även Ingrid wichstedt hustru i Strömma.
Jag bifogar Christian Lundqvists födelse. Det kan hända att jag inte själv ser bilden jag bifogat. Därför kommer kanske bilden igen.
Ser intet vedhæftede.
Jag håller på att med att hitta kopplingar mellan Christian Lundquist faddrar och vittnen, med Voigts i Asarum och Wekstedt I sölvesborg och Carlshamn.
Hende Margaretha Christina biörkman som du nævner i #11 må være den samme som jeg nævner i #14.
Du nævner at hun skulle være mor til Christian Lundqvist. Så skulle man kunne koble hende til Magnus Thorsson?!
Hon heter Biörkman. De gifte sig den 2/1 1178 och dokumentet skrevs under den 28/1. En Sven Biörkman har skev under det.
Paret kan ju ha flyttat tll Kvidinge och fått Cristian Lundqvist där 1778.
Jag har för mig att jag sett Margaretha Christina Björkman på något dop. Jag ska kolla det! Känner du igen det? Var det på Mathildas dop?
Ja det var på Mathildes dåb, se vedhæftede på #14 
Asarum AI:4 (1808-1813) Bild 401 / sid 384 (AID: v95350.b401.s384, NAD: SE/LLA/13008)
Christian Lundquist flyttarl 1810 tillbaka till Asarum från Lilleröd? Danmark. Det står på ss 384,
”Se p 174. Långsionäs har Bråk enligt Chir attest.” (Långsjönäs pappersbruk)
Cristian är bara registrerad på husförhören år 1810.
Asarum AI:4 (1808-1813) Bild 190 / sid 174 (AID: v95350.b190.s174, NAD: SE/LLA/13008)
På sidan 174 Under Omständighet , står följande, ”är gift vistas på Strömma, befriad af Bråk enlig chirurgo Attest.”
Det förklarar varför Ingrid Wekstedt bott hos sin mamma Margaretha Jacobaea i Sölvesborg under hans frånvaro.
Står det Bråk? Chirurgo=kirurg.
På samma sida står att läsa. Wärkmäst Magnus Thorsson flyttar från 30 aug 1780(det är möjligt att det är hans födelsedatum, men det står under kolumnen flyttad från) 1804 flyttar han till Skåne Danmark. Sista gången han är med på Strömma husförhör är 1811. 1812 dör han i Carlshamn, enligt prästens anteckning.
Är Magnus Thorsson Christian Magnussons Lundquist pappa. Han kommer från Kviding. I födde boken 1778, står En Magnus Thorsson som hans far.
Men hur går det ihop med Christian Lundquist i Karlshamn som 1778 gifter sig med Margareta Christina Biörkman, som är vittne/fadder på Christian Magnusson Lundquist och Ingri Weksteds dotter Caroline Mathildas dop den 23/3 1807?
Är Långsjönäs och Strömma två olika pappersbruk?
Har Christian blivit opererad, eller har han blivit skadad genom att ha varit i bråk?
Hvad jeg har kunne finde ud af, så er det to forskellige papirbrug.
Her et link til hvorledes Långsjönäs pappersbruk ser ud idag.

Bråk betyder bråck på modern svenska, han hade troligen ljumskbråck, vanligt hos män
Var lige nød til at Google oversætte det.
Lyskebrok.
Har forskat åt andra hållet om Christian dvs från hans födelseort till pappersbruken i Blekinge. Här är lite om honom.
Christian Lundqvists föräldrar var Magnus Thorsson och Karna Olofsdotter gifta 26/6 1778 i Kvidinge. Han föddes natten mellan 6 och 7 sept samma år. Han hade en syster Hanna Magnusdotter och fyra bröder Jon Lundqvist (husar), Trued Lustig (husar), Olof Lundberg (husar) och Per Magnusson (torpare).
Magnus Thorsson var i sin tur son till glasmästaren Thor Lundqvist och Ingeborg Hansdotter Tamberg.
Det är en annan Magnus Thorsson som finns i Asarum hfl 1807. Christians far föddes 1754 i Kvidinge och var 1807 bosatt i Mårtenstorp i denna församling.
Samma år som Christian dog (1829) dog även två av hans bröder, Jon och Olof.