Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettindividforskning
Läst 3134 ggr
Alsterolle
2012-02-04 11:08
0

Musikerdata sökes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mamma Lilly Maria Elvira spelade piano i en trio "Lills kapell" åren 1930-framåt. Jag har flera vykort som skickades från olika hotell där trion uppträdde. Finns det någon form av musikerförbund eller bokningstjänst vars data finns tillgängliga?

Bifogad bild är tagen på Falu hotell. Mamma till vänster och till höger "Ingrid"

AndersE
2012-02-05 14:41
0

Jag hade en släkting som turnerade runt och spelade. De var nog en tre-fyra stycken. Hans dotter hade sparat en del klipp ur tidningar bl.a. och det fanns också foton från olika spelplatser. Det var några år innan din mammas turnerande.

Men att leta annonser eller artiklar i lokaltidningar är kanske som att leta nål i höstack?

Har du kontakt med släktingar till de andra i trion? Har de något?

Alsterolle
2012-02-05 18:33
0

Har inga data på övriga bandmedlemmar. Men har datum/plats på en del spelningar så kanske skall studera motsvarande lokaltidningar.

Det skulle vara trevligt att fylla ut mammas "cv"

AndersE
2012-02-05 20:58
0

Ja, har du datum o plats kan ju lokaltidningra ge något. Kan vara idé att kolla dagarna kring. Har man tur finns en artikel som nämner något om bandmedlemmarna.

Anna-hfg
2012-02-11 19:41
0

Jag har inte riktigt koll på vad Visarkivet har för något men du kanske kan titta där?