Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 6185 ggr
AndersE
0

Är du kunglig?

Läser i en liten notis i tidningen "Världens Historia" att genealogen och professorn Mark Humphrys räknat ut att 80% av alla nu levande engelsmän härstammar från kung Edvard III. Bland hans ättlingar finns Lord Byron, Charles Darwin, Brooke Shields, George Washington, Roosevelt…

Edvard III var kung på 1300-talet och fick nio barn. Undrar hur många svenska ättlingar han har?

Och vem är "vår Edvard III"? Är 80% av svenskarna ättlingar till Birger Jarl?

m91
0

Hej!

Jag kan inte säga något säkert, men det mesta tyder på att min farmors mormors farfar var son till den danske greven Christian Heinrich August Hardenberg. För att göra en lång historia kort så föddes min farmors mormors farfar, Christian Heinrich Carl August Reventberg 4/7 1818 i Den Kongelige Födelsestiftelse i Köpenhamn. Det var en inrättning dit ogifta kvinnor kunde komma för att föda, ibland anonymt. Föräldrarna anges som Christian August Revenberg, forpagter(arrendator) av godset Christiansdal på Lolland och hans hustru Margrethe Frederike Revenberg, född Wagner. Jag har dock kunnat följa Margrethe genom åren när hon bor hos sin son på Danstedgaard på Lolland och hon anges där som ogift och med sitt flicknamn. Jag har även stött på patrull när jag skulle söka efter forpagtern som uppgavs ha hetat Christian August Revenberg. Det visade sig att forpagtern hette Fritz Fyhrer. Uppgifterna i Födelsestiftelsen kan således inte vara helt korrekta. 

Christiansdal låg under grevskapet Hardenberg och ägaren var Christian Heinrich August Hardenberg-Reventlow. Jag diskuterade fallet med arkivarien i Nakskov och hon menade att det måste ha varit han som åsyftades i Födelsestiftelsens uppgifter. Hon menade att det verkade som om sonen hade fått sin fars dubbla efternamn som en konstruktion där man hade tagit stammen från Reventlow och ändelsen från Hardenberg, Revent-berg. Christian Heinrich Carl August Reventberg ägde även tidigare Reventlowegendomar och verkar ha varit tämligen välbärgad trots att hans löjtnantstjänst var oavlönad. Greve Christian Heinrich August Hardenberg-Reventlow som var den troliga fadern till Christian Heinrich Carl August Reventberg var kungaättling på sin morfars farmors sida. Han var för övrigt en ättling till Edward III av England. På min farmors mormors morfars sida har jag också funnit en oä koppling till Birger Jarl via präster, officerare, lågadel och medeltida högadel. Förmodligen stämmer Mark Humfreys beräkningar tämligen väl med verkligheten. Går man tillbaka till medeltiden så har man miljarder förfäder och det skulle vara otroligt om inte någon av dem skulle vara kungliga. Monarkerna fick ofta också många barn inom äktenskapet, för att inte tala om alla utomäktenskapliga. På den tiden fick de utomäktenskapliga barnen ofta titlar och landområden.

AndersB
0

Hittar inte notisen under länken, så den finns kanske bara i papperstidningen.

Frågan är hur professorn kommer fram till sin siffra? Vilka antaganden gör han? Det måste ju helt bygga på antaganden eftersom endast få verkligen kan leda sin härstamning från denne Edvard III.

Visserligen tror jag betydligt fler i England kan leda ursprunget dit än i Sverige till Birger Jarl. Jag betvivlar att vi har någon motsvarighet i Sverige (ett större land och mer glest befolkat med sämre transportmöjligheter för att folk att träffas, vilket ger hög grad av "inavel" vilket i sin tur minskar chansen till en hög siffra i den här "tävlingen". Lägg därtill den högra graden av klassamhälle förr där stora delar av befolkning aldrig kom i närheten av någon kungaättling. Då är det svårt att bli kungaättling också)

Jag ger inte så mycket för professorns glädjekalkyler! Chansen för liv på andra planter är betydligt större än att härstamma från Edvard III/Birger Jarl. Det är mitt antagande!

AndersE
0

#2 Ja, artikeln finns nog inte i nätet och jag har inte tillgång till pappersvarianten nu så jag vet inte vilken grund påståendet har.

Om man räknar en generation som 25 år så är det ca 31 generationer från idag till Birger Jarl. Om jag räknar mig själv som generation ett (nivå 1) och går 31 generationer tillbaka så finns det 1 miljard människor på "nivå 31". Det är ju betydligt fler människor än som levde på jorden den tiden. (Jag hittade en uppgift om att det fanns ca 400 miljoner människor på jorden år 1250).

Det bär väl betyda minst två saker. Dels att väldigt många namn förekommer väldigt många gånger på "nivå 31" så antalet namn är mycket, mycket mindre än 1 miljard. Dels bör det betyda att många av oss är "släkt" så långt tillbaka. Och kanske är chansen inte så liten att många av oss är släkt med Birger Jarl? Fast det nog är så att många saknar Birger Jarl på sin "nivå 31" medan andra har honom med på väldigt många ställen på sin "nivå 31".

Samtidigt kan jag ju tycka att om man nu kan visa ett släktled som leder tillbaka till Birger Jarl så är betydelsen av detta rätt ringa…

Bjornen
0

Sverige har inte haft någon "riktig" stark kungamakt från medeltiden, som skulle vara folkets fadersgestalt.

Flyttningar mellan olika områden har inte varit så märkvärdigt. De allra flesta vuxna människor hade varit till någon eller några städer för att göra inköp eller sälja. Inte vandringar till huvudstaden var så märkvärdigt och många gjorde dessa vandringar som arbetsvandringar. Det är dock inte så vanligt att två sundbornsbor (från Dalarna) som bodde tillsammans i Julita trots att de var gifta på varsitt håll, skulle råka på en granne från Sundborn, just i Julita som avslöjade dem.

Olika soldater, präster, ämbetsmän och arbetsvandrande bönder gjorde ofta långa förflyttningar.

Jag har ju speciellt forskat kring den äldre adliga släkten Svinhuvud, som bla. köper Höijens gård utanför Falun 1386 (bl.a. en av Prins Daniels förfäder). Jag skulle inte bli förskräckt om 80 % av svenskarna har honom som en förfader. Det är ju inte så enkelt att hitta dessa samband. Men med tanke på den stora spridningen i Sverige och Finland som hans ättlingar har haft, borde det vara möjligt.

EvaMorfi
0

m91

Jag blev intresserad av ditt inlägg när jag såg Den Kgl Födselsstiftelse. Jag har vid ett antal tillfällen kommit i kontakt med den institutionen, bl a min mormors farmor föddes där 1802 av en anonym moder.

Min mormor, död sen mer än 50 år sedan, berättade när jag var liten att hon hört att hennes farmors far var adelsman. I det sk udsaetterprotokollet, fosterhemsplaceringen,  fann jag att barnet kommit till en familj norr om Köpenhamn. Familjen hade redan ett eget nyfött barn. Varför tog man ytterligare ett nyfött barn till sig?

Jag började undersöka fosterfaderns släkt och fann att han hade en syster Dorothea. När jag sen tittade i folkräkningen 1801 tycks hon ha varit i Köpenhamn. Nämnas kan att efternamnet är ganska ovanligt. Vad gjorde hon i Köpenhamn? Jo hon var kokerska hos en adelsman som var änkling. Kanske stämmer det att mormors farmor hade "blått" blod i sina ådror. Vem vet?

Jag tittade på födda på Födselsstiftelsen 4/7 1818. Jag kan inte finna någon pojke född det datumet med det namn som du uppger. Det finns en Christian Hermann vars föräldrar är anonyma.

EvaMorfi
0

Jag hittade barnet sen. Han heter bara Christian Carl August.

m91
0

Korrekt iaktagit, förnamnet Heinrich dyker upp först i dödsnotisen. Han dog 9:e januari 1857 i Nebbelunde församling, Danmark av tyfusfeber.

m91
0

EvaMorfi,

Om uppgiften om föräldrarna finns i Kgl Födelsestiftelses arkiv, men är sekretessbelagd så har jag för mig att det sedan några år tillbaka är möjligt att ta del av uppgifter daterade före 1876 om man kan visa på en koppling i rakt nedstigande led till barnet.

EvaMorfi
0

Jag har bara hört talas om en generell sekretessregel på 75 år.

Barnets moder i ditt fall är ju inte anonym. Men jag undrar om du har tittat i det sk hovedprotokollet eller om du bara har uppgifterna från dopboken? I hovedprotokollet får man uppgifter om vad som hände med barnet, t ex  om modern själv  tog hand om det eller om barnet kom i pleje. Ibland kom barnet i pleje hos de egna föräldrarna.

Jag har googlat runt på de olika namnen i ditt inlägg och sett att du frågat på olika fora. Lite grann tyckte jag mig känna igen ärendet. Undrar om det inte var jag som tydde dödsorskan en gång.

Du efterlyste ett skifte efter greven som dog 1840. Vid sin död hade han bara en dotter.

Fick du tag i skiftet? Det kunde ju vara intressant och se om en ev. utomäktenskaplig son fick något . När jag läste olika inlägg fick jag intrycket att sonen inte hade det dåligt direkt, han hade ju en miltär titel.

m91
0

Jag har inte begärt ut en kopia på skiftet än, men jag antar att det är Rigsarkivet man bör vända sig till. Det bör väl också rimligtvis finnas en kopia av hans testamente i deras handlingar?

m91
0

Jag har inte tittat i hovedprotokollet. Vet du var jag kan vända mig för att få tillgång till det? Precis jag misstänker därför att han antingen kan ha ärvt en summa eller att han fick en summa redan under Hardenberg-Reventlows livstid.

EvaMorfi
0

Hovedprotokollet finns på Rigsarkivet. Hovedprotokollet tror jag står i selvbetjeningsmagasinet. Var det den Kgl Opfostringsstiftelse som skötte saken måste man nog beställa i förväg.  Födselsstiftelsen tog senare hand om allt och opfostringsstiftelsen försvann.  Jag minns tyvärr inte när det var.

Sen betr. skiftet så vet jag inte var det befinner sig. Blev det "skifte" i Köpenhamn finns det på Rigsarkivet. Jag tror det har med att göra med var greven var skriven vid sin död. Jag skulle tippa på landsarkivet i Odense. Man kan skriva ett mejl till "fråga arkivarien" - mejladressen finner du på Rigsarkivets hemsida.

EvaMorfi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Greve Hardenberg-Reventlow dog 1840 på en resa i Preussen (Hamburg nämns i dödsnotisen). Dödsnotisen finns i Radsted, Musse, Maribo bild 321 (1829-1843)

Bifogar bilden från kyrkboken.

m91
0

Tusen tack!