Proveniens iFokus

Proveniens

Etiketter: kulturtradition
Läst 5032 ggr
Cavinka
0

Inbjudan till begravning

Jag satt igår kväll med en plastkasse full med gamla papper av olika slag. Jag hittade ett antal inbjudningar till begravning, bl a min morfars far och gästerna ombads infinna sig sorgehuset klockan 05.00 om morgonen!!!!

I vilket skick var gästerna när det var dags för kyrkan??

AndersE
0

Vilket år var det?

Cavinka
0

Min släktings begravning ägde rum på Nyårsdagen 1900.

Är det inte i "Gäst hos verkligheten", av Lagerkvist som där är några scener från ett begravningskalas?

AndersE
0

Kl 05 hörs extremt tidigt, men jag tror annars man generellt var tidigare uppe "förr" än man är idag.

svenne
0

Samling i sorgehuset klockan 05.00 på morgonen låter okristligt tidigt men man får ha i åtanke att detta var år 1900 och då förrättades jordfästningarna alltid på söndagarna och i de allra flesta fall före högmässan som oftast började kl. 11. Tacksägelsen efter den döde kom med på högmässan samma dag.

Ytterligare en aspekt kan vara att sorgehuset låg på landsbygden en bra bit från kyrkan och gästerna skulle kanske gå flera kilometer bakom likvagnen som drogs av en trött häst till kyrkan, i värsta fall i snö på oplogade, dåliga vägar,

Visst låter det tidigt för samling men inte tycker jag att det verkar orimligt alls.

Cavinka
0

Din teori låter rimlig Svenne. I fallet med min släkting vet jag var de bodde och till kyrkan är det cirka 4 km. Nyår = mycket snö.

Personen som hade fått inbjudan bor drygt 1 mil från sorgehuset och då skulle ha först ta sig dit, sedan ca fyra kilometer till kyrkan och sedan hem igen.

Det blev en lång dag.

svenne
0

Man samlades i sorgehuset före jordfästningen för att ta farväl av den döde. Sedan blev det någon form av förtäring innan det bar i väg till kyrkan så alltihop tog nog sin tid, trots allt.

Jag har en liknande inbjudan från 1929 då en ogift farbror till morfar hade dött, där var samlingen i sorgehuset kl 08.00 på morgonen och tiden för jordfästningen i kyrkan var utsatt till kl. 11. Från sorgehuset till kyrkan var det cirka tre kilometer.

En bror till min morfar fick i uppdrag att köra vagnen med kistan. Under färden till kyrkan hände något,  hästen blev skrämd och började skena men som tur var kunde han lugna ner hästen så att transporten av kistan till kyrkan trots allt gick som den skulle.

Bjornen
0

En vanlig jordfästningstid var kl. 9 på söndagsförmiddagen. Klockan 5 på morgonen är ju inte så extremt tidigt utan en normal lagårdstid.

svenne
0

#7 Det låter rimligt, då var jordfästningen med dess bestyr över till klockan 11. då högmässan i kyrkan började.

svenake
0

Var det vanligt att man hade begravningar på söndagar?

AndersE
0

#9 se #4…

Bjornen
0

Det var inte ovanligt att ha åtminstone två jordfästningar samtidigt, med vänster sida ena släkten och höger sida för den andra släkten.