Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettövrigt
Läst 1654 ggr
zachs
0

Medicinhistoriska databasen

För ett tag sen upptäckte jag den Medicinhistoriska databasen genom en artikel på nättidningen Rötter. Jag gick in och sökte i Provinsialläkarens årsrapporter. Sökte på "Kyrkefalla" eftersom det är den socken jag bor i. Fick upp en massa rolig läsning! Det var läkaren i Hjos årliga rapport om tillståndet i hans distrikt. Han redogör för vädret under året, vilka sjukdommar som härjat och hur han behandlat dom. Han skriver vilka sjukbesök och obduktioner han gjort under året. Där står vilka barnmorskor som tjänstgör osv. Där fanns alltså mycket att hämta för alla hembygdsforskare. Hoppas ni hittar lika roliga saker som jag gjorde.

AndersE
0

Bra tips zachs! Har du en länk?

zachs
0

Jag vet inte om jag är så bra på att lägga in länkar med jag gör ett försök.

http://pub.ep.liu.se/medhist/

zachs
0

Det gick! HurraSkrattande

zachs
0

Man kan gå in och läsa om obduktionen av Sven Vetter i Kullebäcken från 1846-03-09. I rapporten från 1846 från Hjo.En riktig rysare!! 

Där står bland annat:

Från polisundersökningen torde böra anföras, att Vetter en förmiddag varit borrta och inköpt en fjerding brännvin. Då han vid middagstiden hemkom åtbar sig så, att han blef ensam i stugan, i hvilken han uppgjorde eld. "Troligen hade han af brännvinet i sin enslighet förtärt en alltför stor portion på en gång. "Då folk inkom i stugan låg han med hufvudet i elden. Han dog", om jag rätt minnes, "ej förr än följande dygnet. Han brukade förtära brännvin, tills han stupade.

AndersE
0

Bra. Nu skall jag titta lite…

AndersE
0

Hmm, inte helt lätt att söka i. jag får svar som inte innehåller mina sökord…

leja
0

Kul sida, men man måste veta var läkaren bor för att hitta rätt ort.

Vad ska man ha som signatur tro?

AndersE
0

#7 om det nu är läkaren man söker… Flört

christerm
0

Tack för länken zachs, läste en redogörelse från en av provinsialläkarna i Jämtland. Läsvärt och tänkvärt - vi har mycket att glädjas över i dagens samhälle!