Svenska Allmogens Lif
Jag har börjat scanna delar av denna intressanta bok, utgiven 1912 och på hela 695 sidor. 255 illustrationer varav en del i färg.
Jag scannar "bara" in en del och är öppen för förslag på ytterligare.
Innan jag officiellt lägger ut länken på hembygdsföreningens sida får ni gärna kolla och kommentera.
OBS! Jag gör inscanningen som vanligt med DjVu. För att läsa behövs en plug-in.
Boken finns här
Det ser väldigt intressant ut. Spontant lockas jag av kapitlen om lantbruk. Jag tänker på att jag egentligen knappast vet något om detta, men att för mina förfäder var det självklar kunskap.

Anders!
OK - skall se framöver. Själv läser jag just om kvinnas roll och turerna kring trolovning, giftemål mm. Hela 32 sidor. Detta lite som tillägg till "Svennes regelvärk" på annat ställe.
Det tar ett tag, så sidan blir till och från ej tillgänglig. Återkommer.

Nu skall det fungera (hoppas jag). Faktiskt mycket intressant om bröllopsseder mm.

Oj AlsterOlle, så himla intressant och så allmänbildande. det här är ju kunskap som har försvunnit. Jag läste och läste och vill ha mer….
Får man önska? Jag vill se mer om Möbler och husgeråd, bonadsmålning och Linberedningen. men jag förstår att det är ett drygt arbete att scanna in och förmedla men det var så intressant och lätt att läsa och förundras. Nu förstår jag hur viktigt och rituellt det var med trolovningen och senare giftermålet. Tack Alsterolle!

Nu har jag lagt in boken på Hembygdsföreningens sida.
Och nu finns lite mer ur boken. Och mer kommer.. Delvis baserat på inkomna förslag.
Boken är ganska tjock, så det är svårt att få med texten mitt i uppslaget. Skickar med en av bokens illustrationer.
Jag hoppas att ni liksom jag får en trevlig läsning.

Tackar Alsterolle! Nu har jag läst och blivit imponerad. Så lättläst och vilken kunskapsmängd där finns. Boken tar upp kunskap som är bortglömt och försvunnit och man får en fördjupad insikt i allmogens lif och leverne.
Jag blir imponerad av ditt arbete och hoppas verkligen att du har möjlighet att lägga ut mer av denna eminenta bok.Den tar ju upp väldigt mycket även om Skåne speciellt i fråga om vävnaderna.
Jag kollade upp när boken är utkommen och det var visst 1912. Tänk så mycket kunskap som hade försvunnit för oss i nutid om du inte hade gjort denna kulturgärning!

Nu är nästan hela boken klar. Den senaste inscanningen framgår av bifogad innehållsförteckning. Jag skall försöka beta av resten denna vecka.
Hade alla skägg i äldre tid? Varför skulle en "hafvande kvinna" dölja sitt hår? Vad åt man till vardags och till fest?
Detta och mycket mer finns svar på i boken!

Superintressant! Här finns det läsning för lång tid framöver

#9 Kul!
Och ett imponerande arbete. När jag får en stund över ska jag botanisera. Jag bokmärker den här strängen till dess!