Proveniens iFokus

Proveniens

Etikettsläktforskning
Läst 1563 ggr
Pedran2
2011-12-15 10:15
0

Genline

God förmiddag alla!

Återigen har Genline gjort mig besviken. Jag får ett utskick på e-posten angående nyheter. Där skriver Genline att "Sveriges kyrkböcker 1500-1937 där kan du hitta födda vigda och döda o s v" Jag letar febrilt och tänker "det där var ju ändock bra" men vad hittar jag? När jag kommer ända ner på Älvsborgs län då får jag i resultatlistan upp Bolstads församl och där under Övrigt el kyrkoräkenskaper finns ngt fr 1451

Är det någon som har hittat flera uppgifter vore jag glad om Ni hör av Er här på detta forum innan jag säger upp bekantskapen med Genline.

Tack på förhand

Cheyenne
2011-12-15 10:59
0

Pedran2,

Du menar att du söker kyrkoböcker över födda, vigda o döda från 1500-talet eller missförstår jag dig?

Pedran2
2011-12-15 12:27
0

Hejsan Cheyenne

Ja det menar jag. Kanske var jag lite "luddig" när jag skrev ovanstående men jag kan citera från det reklamutskicket jag fick, under rubrik

Sök födleseuppgifter nu >>

Om personen du söker är född 1937 eller tidigare kan du fortsätta leta efter honom eller henne i födelseböcker genom att bläddra i samtliga "Sverige, kyrkböcker, 1500-1937" Där kan du hitta information om föräldrar och exakt födelseplats.

Det var på det sista jag reagerade. Jag får endast fram rubriken "övrigt" och "kyrkans räkenskaper" även om jag lerar i Ancestry's arkiv.

Jag menar var för gör de så stor reklam för något som de håller på att arbeta med. Det var nog här besvikelsen kom fram. Ancestry i all ära men "nej tack", inte än på ett tag iaf.

Mvh Elsy s

Cheyenne
2011-12-15 13:30
0

Det är nog en olycklig formulering. Det var först på 1600-talet som  någon bokföring av församlingsmedlemmarna kom till stånd – då på privat initiativ av enskilda biskopar och präster. Den äldsta bevarade svenska kyrkoboken är en dödbok för Helga Trefaldighets församling i Uppsala för tiden 1608 till 1615.

Riksomfattande regler för den kyrkliga folkbokföringen fastställdes först genom 1686 års kyrkolag. Enligt den skulle prästerna föra längder över födda, vigda och döda.

Pedran2
2011-12-15 13:39
0

Tack för Ditt uttömmande svar. Rackarns vad en formulering kan ställa till!

Nu tänker jag kopiera Ditt senaste svar, det var så bra. Eftersom jag är PRO-cirkelledare i släktforskning kommer jag att få en del frågor kring detta och då tänker jag "läsa innantill" ur Ditt svar, är det OK?

Trevlig helg och nu har min frustration lagt sig!!

Cheyenne
2011-12-15 14:28
0

Helt ok! Trevlig helg! Glad