Proveniens iFokus

Proveniens

Etikett: individforskning
Läst 5300 ggr
Yred3
0

Johan August Malmling född 1797-01-04

Känner någon till denne man tvillingbror till min farfars farfar Gustaf August. Han som startade Bachmanska slöjdskolan för pojkar i Hedemora och hade stipendium för unga kvinnor skullwe kunna utbilda sig i Malmö.

Johan August flyttade till Bro före 1820, men vilket Bro? Vet alltså inte om bröderna tog samma efternamn. Israel malnmling var deras morfar.

Finns det någon Malmling i Bro någon stans i folkräkningen 1890.

Lill-Kisse
0

Tack vare den skola du nämnde hittar man uppgifter om Gustaf August Bachman född 1797-01-04. Han tog sig alltså ett annat namn. Annars skulle namnet varit Malmling efter modern.

Ingen Malmling född 1797 finns i folkräkningarna 1880 eller 1890.

Det finns många Bro församlingar.

Bro församling

Västmanlands län (SCB-kod: 198304)

Bro församling (AB-län)

Stockholms län (SCB-kod: 013901)

Bro församling (I-län)

Gotlands län (SCB-kod: 098019)

Bro församling (O-län)

Västra Götalands län (SCB-kod: 148404)

Bro församling (S-län)

Värmlands län (SCB-kod: 178503)

[Alvida56]
0
  1. Googlade hans namn kan det vara den här mannen?

www.genealogi.se/dalarna/svar2700.htm En diskussion om En Johan August Malmling

Ska nog vara Säterbro.

Yred3
0

Till Lill-Kisse;

Det står i rubriken när de föddes. Jo, Gustaf August Har jag koll på  som också hette Malmling till mitten på 1800-talet. Men tvillingbrodern flyttade från Hedemora för 1820 till Bro som finns i 58 socknar vid den här tiden……. Stort tack för att du försökte.

Till Alvida: Johan August som nämns där är alltså 27 år yngre. Stort tack även till dig.

[Alvida56]
0

Det finns ett Bro som ligger utanför Hedemora.

Bro finns i Hedemoras kyrkböcker. Kanske hittar du honom där.

Yred3
0

Tack, men just det har jag letat igenom på AD ska även kolla Genline eftersom de inte alltid har samma böcker. Ibland är det tydligen klockarens bok eller….

[Alvida56]
0

Alla bor i Hedmorastad. De som är skrivna 1820 på Bro Hedemora Det är en byggnad/lägenheter men där bor bara hantverkare.

Året 1811 eller 1812 står dottern skriven hos Israel Malmling dottern Anna 38 år och jag kan inte se att Israels Fru bor där just då

Kladaunern A Holmström

Jungfru Stina C Hedberg

Berg. Johan Broström

Styffadern A Broström

Kakelugnm Östman

Snickare J P Wikgren

Jag hittar tvillingarnas morfäräldrarna på Israel Malmling. Några år senare blir Hans fru, som blir änka blir Malmling och är skriven på Gustaf..? Hon skriven som almogehjon.

Långgatan Johan Gustav Malmling  43 år, hustru 36 svärmor 70 långgatan

Jag har också hittat entill Hans Malmling med sonen Erik Lorentz

Jag kan dock inte hitta Johan August Malmling. Han har inte fått sin pappas namn

Jag har tagit informationen från Riks Svar mantalslängder.

[Alvida56]
0

Jag glömde och fråga. När är Gusta Agust född? Var är han född? Vad utbildade han sig till för yrke?

Jag kan leta vidare om jag vet det. Då är det lättare för mig att leta.

Riks Arkiv har mycket mantalslängder och det är riktigt bra tycker jag.

Cheyenne
0

Yred3!

Jag undrar lite nyfiket; Var kommer uppgiften om att tvillingbröderna hade mellannamnet August? I födelseboken för Hedemora är de införda som Johan och Gustaf. (CI:7)

I Hedemora stad AI:13a (opaginerad men bild 310 hos SVAR) finns tre generationer Malmling där tvillingbröderna är upptagan som Johan och Gustaf. Av hfl framgår det ju att Johan flyttar till Stockholm 1812. Har du uppgift om att kom tillbaka därifrån och var har du funnit uppgiften att han flyttar till Bro?

Yred3
0

Cheyenne! jag vet att i dopboken står det bara Johan och Gustaf men någon gång senare har de båda namnet August också. Jag har sett i en flyttlängd att Johan flyttar till Bro någon gång mellan 1812-1820. Jag hittar det inte just nu. Gustaf flyttar till Stockholm 1813-09-01 ensam, Han flyttar runt i Stockholm för att senare flytta till Skåne på flera ställen för att slutligen flytta till Stockholm igen och dör där som riksdagsman i andra kammaren och riddare av Vasaorden. Jag trodde kanske att det fanns någon ättling som levde kvar i något Bro i folkräkningen 1890. Gustaf flyttade till Jacobs förs1860 till Ladugårdslandet nedre 1866 men har ej sett brodern där. Han dör på Skeppsgatan och har funnits på Norra begravningsplatsen som fd fabrikör. Stort tack för all hjälp.

Yred3
0

Israel Malmling dör 18151027 och hans fru Anna Maria  18230425 men jag har inte sett hennes namn i dödboken bara i hfl. Deras son är carduansmakare i Stockholm i Jacob förs år 1821 vet ej när han flyttade dit.

Yred3
0

Jag har nu sett att det finns ganska många som heter Malmling i olika delar av Stockholm men ingen Johan som passar in. Fö så heter Isaraels far Johan Malmling.

Cheyenne
0

Att du känner till att även Johan kallade sig August bör väl falla på sin egen orimlighet eftersom du inte vet var han befinner sig efter uppgiften i hfl för Hedemora stad, AI:13a, 1811-1820.

[Alvida56]
0
Fyra sochknar i Bro Härad Kanske Stockhlm-Näs, eller Bro socken.
B
L
S
V
[Alvida56]
0

Glad Lite sent ute.

[Alvida56]
0

Du har väl redan de här tidningsklippen.

Digitaliserade tidningsartiklar

Handelsmannen Israel Malming dödsannons död i Hedemora. Din ffffmf? Död 1815

http://magasin.kb.se:8080/searchinterface/page.jsp?issue_id=kb:242798&sequence_number=4&recordNumber=&totalRecordNumber=

Kan Anders Israel vara en släkting till dig. En dödsannons från Stockholm.

http://magasin.kb.se:8080/searchinterface/page.jsp?issue_id=kb:264552&sequence_number=3&recordNumber=&totalRecordNumber=

Lill-Kisse
0

#3  Upprepning av en födelseuppgift här utgör bekräftelse på att det är efterfrågad individ, så du vet att ingen förväxling skett.

När du nämner Johans flytt till Bro, vore det bra med uppgift om var du hittat den noteringen. Det kanske står något mer där som du inte la märke till då. Personligen skulle jag söka i de Bro som ligger närmast Hedemora stad. Du kanske ska leta i husförhörsboken för Hedemora landsförsamling.

Yred3
0

Alvida, jättetack. Jag hade inte sett dem; notiserna.

Lill-Kisse jag har letat men det är många år sedan förra gången, men jag minns att det bara stod att han hade flyttat till Bro i flyttlängden. Men i hfl AI: 13A står det ju att han flyttade till Stockholm, så jag vet inte. Kanske fanns han i någon ort utanför Stockholm, tex Bro. Jag har även letat där. Enligt Rotemansarkivet fanns han inte i Stockholm.

Yred3
0

I Hedemora F:5 står det att Isarael malmling dog 23 okt 1815 och begravdes den 29. I tidningen stdo det att han dog den 2 okt. 1815.

chrissan
0

Problemet är ju att han kan ha bytt namn. Rotemansarkivet börjar inte förrän 1878 så det är inte troligt att han hade ens en chans att vara med där. Han finns inte i mantalsregistret under namnet Malmling. Du kan gå igenom  de register till kyrkböcker som finns på Stadsarkivets hemsida. Men har han bytt namn så……..

swemah
0

I #8 nämner Cheynne uppgiften om flytt till Stockholm, vad står det under Stockholm (kan inte läsa), är det en plats eller ettt efternamn?

Cheyenne
0

#20 Det har tydligen varit en 'läshjälpsfråga' under en annan tråd. Länk till klippet från Hfl med noteringen om flytt.

swemah
0

#18  Nog står det 23 Oct i tidningen

Yred3
0

Swemah, alldeles rätt att den gamla texten var rätt , men "översättningen" som jag kopierade var fel.

Yred3
0

Cheyenne, jag har inte en susning om vad det står under flytten till Stockholm.

Cheyenne
0

Märkliga böcker i Hedemora eller så är det jag som inte har någon vana av dess kyrkobokföring. Jag kan inte finna varken Johan eller Gustaf i utflyttningslängderna för 1812 och 1813.

swemah
0

Konstig fotografering på Svar. Det är inflyttningssidor som är kopierade, och anges som utflyttning, men det är bara uppgifter om de som först flyttat in och sedan flyttat ut som finns med.

Hittar inget om de som är födda i Hedemora och sedan flyttar ut

Cheyenne
0

#26 Aha! Det förklarar saken!

swemah
0

Och då undrar jag var uppgiften om Bro kommer ifrån, eftersom jag inte hittar flyttlängd för den aktuella perioden

Cheyenne
0

#28 En återkommande fråga i tråden. Likaså undrar jag i inlägg #8 o 12 varifrån uppgiften om att Johan heter August i andranamn, kommer ifrån. Han heter aldrig så under sin tid i Hedemora.

Yred3
0

Jag minns inte var jag har sett att de båda hade August som andra namn. Allra troligaste är att det var på microkort från SVAR. Har ej någon familje akt på Johan eftersom jag tidigare bara hade tänkt ta med personerna och deras familjer i rakt nedstigande led.

Det står Bro i hfl.Hedemora: AI:12 sid. 232.

De allra rörigaste och mest glömda saker har de i Hedemora. I någon bok ser det ut som om nästa präst har försökt att skriva om födelseboken….Det står att det är utflyttningsböcker men det ser ut som om det är inflyttning och dessutom stämmer inte årtalen heller. Det har du alldeles rätt i Swemah. Så därför förstår jag att det är på SVAR i Ramsele eller på hyrda microkort som jag har sett utflyttningarna, eftersom detta är inflyttningar, för 5-10 år sen.

Johan finns inte i Bro i Hedemora. Johan följde inte med modern till Leksand heller.

Anders Jacob Malmling i Stockholm är en morbror till Johan.

swemah
0

Det står Bro (kanske) på farbröderna Anton Israel och Gustav Fredrik, men det står inget om Bro på Johan, som är den som söks

chrissan
0

Bröderna flyttar till Stockholm:

Hedemora AI:13a (1811-1820) Bild 298 (AID: v130367.b298, NAD: SE/ULA/10388)

Johan flyttar 1812, men vad står det under Stockholm?

Cheyenne
0

#30 Jag brukar kunna sätta mig in ganska så snabbt hur en präst tänkt när han har fört böcker lite "utanför normen" men prästen i Hedemora under denna tid är svårförstådd. :)

#31 Instämmer! Inte ett ord om Bro avseende Johan under perioden 1800-1811 och i nästa hfl (AI:13a, 1811-1820) finns en luddig notering om Stockholm med modern utflyttad till Leksand.

Cheyenne
0

#32 Se inlägg #21

Ett stort frågetecken sen tidigare under en annan tråd.

chrissan
0

Om brodern Gustaf bytte namn till BAchman kan ju Johan ha gjort det också, de bör ju haft samma far

Cheyenne
0

När bytte Gustaf namn?

swemah
0

#35  Är du säker på att de har samma far :-)

Det verkar som det som står under Stockholm är skrivet med en annan penna så jag undrar om det ska var det efternamn han använder eller om det är en notering om var han befinner sig när mamman är i Färnebo och får sonen Carl Eric (verkar vara samma person som hon är hos i Färnebo som hon sedan flyttar till i Leksand och gifter sig med)

chrissan
0

Teoretiskt kan de ha olika :-)

Cheyenne
0

Nu ser jag att Yred3 skriver i inlägg #3 att Gustaf bytte namn från Malmling till Bachman i mitten av 1800-talet. Varför byta namn i 50-årsåldern?

Cheyenne
0

Om jag har fattat det hela rätt baserat på andra trådar här på Proveniens så ser det ut som följer:

Yred3's farfar: Hilding Engelbrekt Wahlin, född 1876 i Moheda, Kronoberg

Farfars far: Karl August Wahlin, född 1836 i Malmö

Farfars farfar: Gustaf August Bachman = Gustaf Malmling född 1797 i Hedemora

Varför dessa namnbyten?

Yred3
0

Jag var så liten så att jag kunnde inte fråga min farfar innan han dog.

Och varför undrar du det?

Cheyenne
0

Därför att jag kan inte finna någon Gustaf Malmling i Stockholm under 1810-talet och den Gustav August Bachman som flyttar till Stockholm från Malmö heter trots allt plötsligt Gustaf August, inte bara Gustaf.

chrissan
0

Gustaf Bachman har i alla fall samma födelsedatum i sin mantalsuppgift

Cheyenne
0

#43 Ja, det har jag sett!

Cheyenne
0

Poängen är att om Gustaf inte bara bytte efternamn, utan även la till ett förnamn, så kan tvillingbrodern Johan gjort detsamma och då kan han ha hetat precis vad som helst. Det blir lite som att leta efter en nål i en höstack såvida inte bröderna följdes åt. De flyttade ju båda till Stockholm t ex. Vilken församling flyttade Gustaf till år 1813? Om man kan finna honom där, kanske även Johan finns i samma församling.

En tanke är ju att de bytte namn för att inte förväxlas med sina morbröder i Stockholm om de båda verkade inom något skråväsende vilket morbröderna verkar ha gjort.

Yred3
0

Jag skulle önska att det fanns en folkräkning i början på 1800-talet.

Cheyenne
0

Johan ska enligt Hfl i Hedemora, ha flyttat till Stockholm i september 1812.

I oktober 1812 inflyttar till Jakobs fs en Johan Fredrik Norström, född den 4/1 1797 i Hedemora. Han kommer närmast från Hedemora och han har enligt inflyttningslängden, en tjänst hos Carduansmakaren Malmgren (sic!) i församlingen men om han själv är gesäll eller kanske "bara" dräng framgår inte.

Jag har kontrollerat födelseboken för Hedemora. Det föds ingen Johan Fredrik den 4/1 1797. Den eftersökta Johan föds detta datum men heter å andra sidan inte Fredrik…..!

(Källa till inflyttningen: Jakob och Johannes kyrkoarkiv, Inflyttningslängder för Jakob, SE/SSA/0008/B I a/1 (1805-1815), bildid: C0054617_00227)

Månaden efter, i november 1812, inflyttar från Hedvig Eleonora fs till Jakobs fs, tvillingbrödernas morbror Carduansmakaren Anton Israel Malmling (född 1783 i Hedemora) med sin hustru Johanna Catharina Brandt.

Eftersom morbrodern bosätter sig i samma församling bara månaden efter så är det rimligt att Johan kallar sig för Norström OM de hade samma yrke just för att inte bli sammanblandade. Detta är orsaken till att jag poängterade Carduansmakaren Malmgren. Det var så man titulerade hantverkare.

MEn, det behövs vidare forskning. Den dåvararande prästen i Hedemora verkar inte ha haft någon vidare ordning på sina böcker. Risken finns därmed att det faktiskt fanns en Johan Fredrik Norström i Hedemora som är en helt annan person än den eftersökte Johan.

Cheyenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och i Juni 1821 inflyttar Johan Nordström till Johannes fs. I Inflyttningslängden för Johannes omnämns han som just Carduansmakargesällen Johan Nordström, inget Fredrik och nu med ett 'd' i eftersnamnet. Född i Hedemora den 4/1 1797. Men han kommer inte närmast från Jakob fs, han måste ha flyttat därifrån någon gång mellan 1812-1821. Vart kommer han närmast ifrån? Någon som kan tyda?

(Källa: Jakob och Johannes kyrkoarkiv, Inflyttningslängder för Johannes, SE/SSA/0008/B I b/2 (1816-1823), bildid: C0054640_00096 eller bifogat klipp).

Cheyenne
0

Av ovanstående inflyttningslängd (Johannes år 1821) framgår det att Johan Nordström nu har fått tjänst hos Carduansmakaren And. Malmling i församlingen (tvillingarnas andra morbror Anders Jakob Malmling vilket ytterligare stärker tidigare teori om särskiljande namn pga samma skrå).

Cheyenne
0

Som en parantes kan jag nämna att under exakt samma period och i Stockholm har jag min farmors morfars mormors mor Christina Norström/Nordström med syskon. Deras far var den då redan avlidne Tobaksfabrikören Norström/Nordström.

Både Christina, hennes bröder och även fadern under hans livstid, kallas ömsom Norström, ömsom Nordström i böckerna. Turligt nog håller sig familjen i en och samma församling och Christinas bröder ärver fadern och kallas även de för Tobaksfabrikören Norström/Nordström, annars hade jag fått ett nervöst sammanbrott. Än idag kan jag inte avgöra vilket av namnet som faktiskt är det rätta.

Så med det vill jag ha sagt; Nu har den potentiella Hedemora-Johan dykt upp under båda namnvarianterna Norström och Nordström så att vi har det i åtanke vid vidare forskning.

Cheyenne
0

Jaha, och enligt registret till Johannes utflyttade (sökbart på SSA's hemsida) utflyttar Carduansmakargesällen Johan Nordström, född 4/1 1797 i Hedemora, någon gång mellan 1805-1832. Enligt registret skall utflyttningen finnas i Johannes, sid 167 *suck* Ingen volym nämnd eller ens en närmre tidsperiod. Rimligtvist efter 1821 (då han flyttade in i församlingen) och 1832 vilket är så lång registret sträcker sig.

*dubbelsuck*

Cheyenne
0

Inget napp än så länge. I september 1817 flyttar dock Carduansmakaregesällen Johan Nordström från Johannes fs till Uppsala men han kommer ju tillbaka till Johannes enligt inlägg #48, dvs i juni 1821 och då från någon ort/församling som jag inte kan tyda.

Så tillbaka till ruta ett. Han flyttar ju ut någon gång mellan 1821-1832 men när och vart?

Intressant är också att han kallas för Johan Fredrik endast vid ett enda tillfälle än så länge och det är när han första gången flyttar till Stockholm från Hedemora år 1812. Den vimsiga prästen i Hedemora måste ha skrivit ut ett flyttbetyg där han  förärade honom ett ytterligare namn. I samtliga källor efter det kallas han endast Johan Nordström och i samtliga källor uppges han vara född den 4/1 1797 i Hedemora varför jag tror det är rätt person.

Det ligger också väldigt nära till hands att han valde samma yrke som sina morbröder och t om verkade som gesäll hos en av dem. Jag har funnit en tredje morbror i Stockholm (Per Abraham Malmling, född 1792 i Hedemora) som även han var Carduansmakare.

Cheyenne
0

Rättelse! Nu har jag bläddrat för länge i Stockholms flyttlängder *trött*

Johan flyttar in till Johannes från Uppsala i september 1817.

Så det ser ut som följer:

Till Stockholm  och Jakobs fs från Hedemora år 1812.

Ut igen någon gång mellan 1812-1817 eftersom han återkommer till Stockholm och Johannes fs år 1817 och då från Uppsala enligt ovan.

Ut igen någon gång efter de då han återigen inflyttar till Johannes fs i juni 1821 och då närmast från den otydbara orten/förs. enligt inlägg #48.

Cheyenne
0

Tack vare registren till ministerialböckerna i ett antal av Stockholms församlingar återfinner jag Gesällen Johan Nordström i Hfl för Maria fs under åren 1825-1827 dit han kom från Kungsholms fs år 1825. Inget Fredrik här heller….!

(Maria Magdalena kyrkoarkiv, Husförhörslängder, huvudserie, SE/SSA/0012/A I a/16 (1825-1827), bildid: C0055046_00232)

Cheyenne
0

Tvillingbrodern Gustaf flyttar till Stockholm från Hedemora den 1/9 1813. I samma månad, dvs i september 1813 men utan exakt datum, inflyttar han till Storkyrkoförsamlingen såsom Gesällen Gustaf Norström, född i Hedemora den 4/1 1797 och närmast kommen från Hedemora.

Enligt inflyttningslängden har han fått tjänst hos Glasmästaren Lund.

Storkyrkoförsamlingens kyrkoarkiv, Inflyttningslängder, huvudserie, SE/SSA/0016/B I a/4 (1813-1814), bildid: C0056352_00043

Cheyenne
0

Han kvarstår i Storkyrkoförsamlingen under några år. I Hfl AI:14, 1819-1821, sid 79 och kvarteret Poneona Mindre finns han som Gesällen Gustaf Nordström, född 4/1 1797. Han är gesäll hos Glasmästareåldermannen Pet. Stafverberg.

Cheyenne
0

Men sen blir utflyttningen knepigare. I längden för avflyttade (Storkyrkoförsamlingen, BIIa:4, 1816-1822, bildid: C0056391_00116, sid 221) finns Glasmästaregesällen Gustaf Norström, född den 4/1 1797 i Hedemora, upptagen som utflyttad i april 1820. Men den enda kolumn som finns säger si så här:

"Från vilken ort och församling det kommit". Och där står det Ulrika. Det finns alltså ingen kolumn som säger "Utflyttningsort". Syftar man på en attest från mottagande församling?

Cheyenne
0

Eller står det "Utrikes"??

Cheyenne
0

Den f.d Fabrikören G.A Bachman finns i registret till Stockholms mantalslängder under följande mantalsår (namnet har felaktigt stavats Backman under flertalet år):

1856 - Kungsholmen

1857-1865 -  Jakob

1866-1874 - Hedvig Eleonora

Han inflyttar redan i november 1855 till Kungsholms fs och kommer då närmast från Malmö. Bosätter sig på Hantverkargatan 18 och vad det verkar tillsammans med en Piga Märtha Wallengren. I inflyttningslängden (Kungsholms kyrkoarkiv, BI:10, 1851-1861, sid 141) kalllas han för f.d Glasmästare vilket stämmer bra med den Gustaf Nor(d)ström som bodde i Stockholm under 1810-1820-talet.

Klipp från Kungsholms inflyttningslängd:

Yred3
0

Tack så jätte mycket!  nu säger jag även Aha! När min bror och jag åkte tåg på 60-talet träffade vi på ett hovrättsråd Nordström tror jag det var som sa at min bror var en kopia av hans son…

Har tillbringat 12 timmar inom sjukvården för en anhörig, data trassel. taxi slarv mm.

Yred3
0

Vid ett tillfälle kallades han Bechman och det var som riksdagsledamot till 2:a kammaren.Det ser ut so m det står utrikes. Han var i Skåne för 1860-talet. Förresten AI:16 är två helt olika saker på Arkiv Dital och Geline

Cheyenne
0

Hoppas din anhöriga mår bättre.

AI:16 anger jag ingenstans som källa, därimot AIa:16 (Hfl för Maria fs under åren 1825-1827). Volymbeteckningarna skiljer sig ibland åt mellan de olika aktörerna men eftersom jag anger vilken typ av volym det är, vilka år som avses och också pagineringen i boken så bör det inte vara så svårt att finna uppslaget oavsett vilken aktör man abonnerar på.

Jag tappar tyvärr bort Johan efter ovan nämnda Hfl i Maria fs. Kikar man i boken finns ingen vidare hänvisning och jag kan inte finna honom utflyttad. Garvaren Lundin som står på raden ovan honom återfinns i samma kvarter i den nästkommande hfl men Johan är puts väck.

Jag är lite förvånad över att du inte motsätter dig att även Gustaf kallade sig Norström eller Nordström under sin tid som glasmästaregesäll i Stockholm. Du har ju skrivit att han hette Malmling fram till mitten av 1800-talet då han byter namn till Bachman. Hur har du kunnat finna honom i Skåne under namnet Malmling?

Cheyenne
0

Nu har jag funnit dödsnotisen för Fabrikören och Riddaren av Vasaorden Gustaf Bachman den 24/10 1874 i Hedvig Eleonora fs.

Hans civilstånd uppges inte vara gift, änkling eller frånskild utan 'icke gift'?!

Hedvig Eleonora kyrkoarkiv, Död- och begravningsböcker, SE/SSA/0006/F I/11 (1869-1877), bildid: 00012481_00296

swemah
0

Och slöjdskolan i Hedemora startades 1879. I #0 anges att Gustaf startade denna skola, vilket knappast är möjligt om han dog redan 1874.

Cheyenne
0

Blir lite konfunderad över hans civilstånd.

I flyttlängden för Kungsholms fs år 1855 (då Gustaf inflyttar till Stockholm från Malmö) uppges han vara 'Fri' i kolumnen för äktenskap. Så också den piga som flyttar med honom. Övriga ogifta har i samma kolumn fått noteringen 'Ledig'. Vad är skillnaden på 'Fri' och 'Ledig'??

Cheyenne
0

#64 Enligt skolans hemsida och under 'Historik' donerade Fabrikören Gustaf Bachman 25000 Riksdaler Riksmynt redan den 12 juli 1865.

chrissan
0

Och i Malmö St Petri finns han på Malmö Sankt Petri AIa:49 (1852-1855) Bild 51 / sid 45 (AID: v103853.b51.s45, NAD: SE/MSA/00619)

Kom 1824 från Ystad flyttar 1855 till Stockholm

chrissan
0

Gustaf gifter sig i Malmö med glasmästaränkan Eva Magdalena Backman född Florman (och släkt med mig!), han konserverar alltså änkan som är 25 år äldre samt tar över glasmästeriet. Då byter han också namn:

Malmö Sankt Petri AIa:41 (1824-1828) Bild 15 / sid 10 (AID: v103845.b15.s10, NAD: SE/MSA/00619)

Backman visar sig vara en gammal glasmästarsläkt i Malmö

Cheyenne
0

Det förklarar varför han byter namn.

Cheyenne
0

Fast det förklarar inte varför han uppges vara ogift i Stockholm…!Obestämd

chrissan
0

Han är fri att gifta sig , hustrun har väl dött. Jag kan dock inte hitta henne i bou-registret så lite skumt är det

chrissan
0

I Malmö Sankt Petri AIa:45 (1838-1842) Bild 23 / sid 20 (AID: v103849.b23.s20, NAD: SE/MSA/00619)

framgår att hon avvikit från honom, de är skilda och hon är efterlyst!

Cheyenne
0

Ja, där syns det ju tydligt att änkan efter Glasmästaren Bachman stryks då hon gifter sig med Gustaf Norström vars efternamn stryks och ersätts med namnet Bachman. (Malmö Sankt Petri AIa:41 (1824-1828)

Cheyenne
0

#72 Aha! Vilken dramatik! Förvånad

chrissan
0

Om han hade en son med annat namn född 1836 så kanske det förklarar saken

Cheyenne
0

Nu har jag kikat i hfl för Malmö Sankt Petri AIa:45 (1838-1842) enligt ovan. Varför har de ingen son född 1836?

Med hjälp av registret till Sankt Petris hfl så är det lätt att finna de i varje hfl från det att de gifter sig fram till dess att Gustaf flyttar till Stockholm 1855 och några barn får de aldrig.

Registren finns här http://www.malmo.se/Medborgare/Kultur--noje/Arkiv--historia/Stadsarkivet/Anvand-arkiven/Sokregister/St-Petri-forsamling.html

Cheyenne
0

Nu hann du kommentera innan mig. Ja, det skulle kunna förklara saken. Sonen hette ju Wahlin.

Cheyenne
0

Det finns inga noteringar på honom i Anmärkningskolumnerna men visst, så skulle det kunna vara.

Cheyenne
0

År 1836 var Gustafs hustru ca 64 år om hon var född 1772 såsom det uppges i Sankt Petris husförhörslängder, något jag inte ens tänkte på då jag kikade i hfl efter en son.

chrissan
0

Carl August född 28 nov 1836, troligen son till pigan Kersti Jönsdotter

Malmö Caroli CI:10 (1827-1860) Bild 136 / sid 265 (AID: v103420.b136.s265, NAD: SE/MSA/00553)

Cheyenne
0

Det är mycket möjligt att Gustaf även la sig till med namnet August. I registret till Stockholms mantalslängder skrivs han dock genomgående som G A Bachman och G A Backman vilket är taget från de egenhändigt skrivna mantalsuppgifterna. De två skannade (1860 o 1870) visar en namnteckning som säger G.A Bachman.

MEN, i samtliga källor som är förda av präster, dvs Hfl, flyttlängder och också från dödboken i Hedvig Eleonora, kallas han aldrig annat än Gustaf Nor(d)ström och senare Gustaf Bachman.

Initialen 'A' kan stå för vad som helst eftersom hela namnet aldrig skrivs ut….eller har någon annan funnit honom som Gustaf August Nor(d)ström/Bachman?

Cheyenne
0

#80 Oj, vad snabb du är!

Har du följt Karl August Wahlin? Föddes han den 28 november 1836? Det föds ju två Carl August utanför äktenskapet och upptagna i födelseboken efter varandra. Den första född den 8/11 som son till ogifta pigan Elsa Maria Rÿberg. Den andra, den 28/11 som son till ogifta pigan Kersti Jönsdotter.

Cheyenne
0

Fann svaret. Carl August Wahlin med hustru och barn finns enligt folkräkningen 1880 i Singshult, Vrå fs, Kronoberg.

Letade upp familjen i hfl för Vrå fs (AI:6, 1879-1894, sid 257) och enligt denna var han född i Malmö den 28/11 1836.

swemah
0

Intressanta uppgifter, i Vrå och i Katslösa anges 28/11 och i Moheda anges 30/7 som födelsedag.  I Färninge, församlingen innan Moheda, står 28/11 men att han gift sig 30/7 1973 med nya frun. Gift tidigare och det finns en lång harang om hans äktenskap i hfl  ( Fränninge AI:20 (1871-1875) Bild 165 / sid 433 (AID: v109358.b165.s433, NAD: SE/LLA/13095)  

Men det här är ju ett sidosprår, så vi kan nog glömma vidare sökning

Yred3
0

Gustaf donerade  pengar till skolan 1830, alltså Bachmanska i Hedemora, enligt en tidningsnotis.  Ska leta efter den senare Ja, jag har följt min farfars far.

Cheyenne
0

#85 Var finns faderskapserkännandet? Dvs, där Gustaf Bachman erkänner sig så som far till Carl August Wahlin?

Yred3
0

Rättelse: Gusatf August Bachman donerade den 12 juli 1865 á 25.000 kronor och denn15 juni 1870 ytterligare 10.000kr. Donationen gjordes till Hedemora stad. Skolbyggnaden uppfördes 1878. Så alltså hann han aldrig uppleva skolstarten,  Bild 79 tagen ur en uppslagsbok. En yngre släkting har forskat fram detta. Under bilden står det Bachmanska slöjdskolan 1930. Jag har förväxlat det till 1830 eftersom han inte levde 1930. Det står dessutom att han tog efternamnet Bachman efter födelseorten Backa by i Hedemora. Redan tidigt måste han försörja sig själv och slet under de första åren mycket ont. Utrustad med mycket energi lyckades han så småningom komma till oberoende och förvärvade sig såsom hattmakare i Malmö en ej obetydlig förmögenhet och han slog sig ner på äldre dagari Stockholm, där han dog som änkling och barnlös den 24 oktober 1874. Vi har sparade brev från far till son, där Gustaf August råder sonen till att inte fara till sin mor i Malmö. Advokatfirman tog inte reda på att han hade en son så att allt gick till Allmänna Arvsfonden. Men han fick sin morfars guldklocka, genom den fd hushållerskan som hade sagt att Bachman hade en son! Har försökt att leta i domboken men ej hittat någo. Vid något tillfälle bodde Kjerst Jönsdotter i samma fastighet i Malmö som Gustaf August.

Har ej sett ngt faderskapserkännande.

Jag vet inte vem som var far till Carl-Erik, men tror att tvillingarna hade en annan far. Modern(18 år) var hos släktingar i Romfartuna 9 månader före tvillingarnas födelse. Modern gifte sig med en organist i Leksand. Kan fadern ha hetat Nordström är en undran?

Cheyenne
0

1) Han tog sig INTE namnet Bachman efter Backa By. Modern bodde i Hedemora stad vid sönernas födelse enligt födelseboken. Vidare; Se chrissans inlägg #68 - "Gustaf gifter sig i Malmö med glasmästaränkan Eva Magdalena Backman född Florman (och släkt med mig!), han konserverar alltså änkan som är 25 år äldre samt tar över glasmästeriet." I samma veva tar han alltså den förre glasmästarens namn, inte i mitten på 1800-talet såsom du hävdat.

2) Jag har följt Gustaf. Ingenstans kallas han för hattmakare utan Glasmästaregesäll och sedemera Glasmästare samt f.d Glasmästare.

3) Advokatfirman tog inte reda på någonting därför att när Gustaf avled var utomäktenskapliga barn inte arvsberättigade. Gustaf kände med all sannolikhet till detta och enda sättet för sonen att få ärva vore om Gustaf hade skrivit ett testamente.

Jag har ställt flertalet frågor till dig som du konsekvent ignorerat att svara på. Jag har spenderat åtskilliga timmar med att söka bröderna Johan och Gustaf i Stockholm och funnit ffa Gustaf med ett helt annat efternamn än det du hävdar att han hade. Du skriver att han flyttade till Stockholm och där flyttade runt innan han sedemera flyttade till Skåne. Han flyttade INTE runt i Stockholm och han hette Nor(d)ström och han flyttade utrikes innan han flyttade till Skåne.

Du har kanske sparade brev som bevisar att Gustaf var far till Carl August Wahlin, vad vet jag, men det förändrar inte min inställning till att finna det högst märkligt att du saknar så många källhänvisningar till dina påståenden och att du inte besvarar de följdfrågor du får.

Cheyenne
0

Den troliga orsaken till att du konsekvent vägrar att svara på mina frågor om var/när/vilken källa, är förmodligen densamma som den du anklagar mig för i inlägg #61 där du skriver (citerar exakt);

"Förresten AI:16 är två helt olika saker på Arkiv Dital och Geline"

Jag svarade dig att jag inte någonstans angivit denna volymbeteckning som källa men inte ens det brydde du dig om, ingen ursäkt, NADA!

Har du några källor antecknade i din forskning???

Yred3
0

Har kommer svaren; # 1 har letat igenom Bro i Hedemora och ej funnit honom. Men tror att det är Jurstad i Bro som åsyftas, Enligt Rosenbergs finns det ett Jurstad där i Bro i Uppsala.

#2 Den Johan August blev tydligen adopterad av Johan Israel Malmling född 1799. Johan August halvbror Anders f. 1821-05-21, Arkiv DigitalAI: Säter;18 s. 18 ,var son till en Hagelberg. Det ser ut som om Johan August är född i juli. På samma adress Roten 1 s.15 finns Erc Lorens Malmling rf. 1787-06-13 barn till Johan Isarel Malmlng född 1738-04-20 och hade 13 barn,och var morfar till Gusta August och Johan( vilket är en annan person än den tidigare Johan Isarel).

#4 Har tittat igenom Bro Hedemora.

#6 Johan Malmling f. 1797-01-04har moderns namn då.

#7 Han var glasmästare i Malmö se #68. Enligt Anna Kollbergs specialarbete med Ruth Hedlund som handledare på Västerås stadsbibliotek ska han ha varit hattfabrikör i Göteborg. Men jag har inte letat honom där.

1860-1862 fanns han i Jakobs förs i Stockholm.1863-1874i Nedre Ladugårdslandet, dvs Hedvig Elenora Arkiv Digital:AIA 64 bild 100, AIA:66 bild 105, AIA:69 bild 108, AIA:72 bild 109 och de ser inte ut som de som fanns i Ramsele på SVAR.

#8 Jag har inte skrivit upp när August tillkom. Bro fanns på flyttlangden på SVAR i Ramsele. Jurstad i Bro.#12 Jag skulle inte själv lägga till ett namnutan vidare. #13 Tack. #14 Ok! # 15 Tackar tidigare # 16 Föstår. #19 Jag visste inte förut om Johan bytte namn. # 20-21 åter detta Jurstad i Bro#22 Du har alldeles rätt.  #25-26 Kommenterat förut. #28-29 se #8. #31 det är riktigt, #32 Jurstad i Bro. #33 det är halvbrodern som flyttar med modern till Leksand där modern gifter sig med en organist Johan Fredrik Zetterström, Leksand GID:2191.13.38600. #35 Ja de hade samma far men tydligen olika efternamn # 36 Har sett att det var tidigare #37 se 33 #38-39 redan besvarat #42 det är rätt. #45 Kungsholmen kanske hart inte de ppaperen här. #47 Ok, den uppgiften är ny för mig, det ser ut som fast arbete. #48 Berg i Jönköping ser det ut som, det finns minst 15 st förs. där. #49-50 Ok #51 Har inte tittat på det  # 52 Han flyttade otroligt mycket #53-57 Ok #58 Det ser det ut som. #59 det var så det var. #62 Nej hon mår inte bättre, hade brutit båtbenet i handen vid förra fallet 10 okt(man röntgade aldrig, trots påstötning) så det blir gips i tre månader eftersom det är otroligt svårläkt där i handen. I brevväxlingen mellan advokaten och sonen Carl August finns släktskapen redovisad till Johan Israel Malmling född 1738. # 63 Ja. det är ju felaktigt. # 64 Du har alldeles rätt Gustaf August donerade till Hedemora stad först 25.000 den 12 juli 1865 och 10.000 den 15 juni 1870, det finns en bild på skolan där det står 1930 och jag har läst det som 1830. Han fick alltså inte se skoan klar. #65 fri ör äktenskap, ledig till arbete?. # 66 Ja, som redan nämnts #67 Ja han har bott i Ystad# 68 Hans fru reser från honom #69 Ja #70 Nej det gör det inte # 71 Ja, det är knepigt men hon kanske står som Eva Magdalena ……dotter. #72 se 68 #73 Jaa # 74 Håller med #75 Säkert #76 sonen är född uä #77-83 Det är rätt # 84 Alledeles precis CA var gift deras 4-årige son dog hon tog ut skillsmässa och gifte om sig med klockaren. #85 se 64 # 86 har ej sett det. # 87 (1)Jag vet det nu och om det är det rätta får tiden utvisa.(2) Om han ägde en hattfabrik i Göteborg, har ej letat honom där. (3) Jag har sedan jag var litten tittat på min farfarsfarfars porträtt (Gustaf August Bachman)hemma hos min farmor och farfar. Senare har jag fått veta att han hette Nordström, men har inte vetat något om tvillinge. Jag har inget sådant brev utan det har äldre kusiner. # 89 Jag har inte anklagat någon för någontig. Jag sa det bara som upplysning att AI:16 är olika hos olika aktöer i det här fallet SArkiv Digital och Genline. Det är fortfarande Johan Nor(d)ström som jag letar. Gonatt

Cheyenne
0

Det är väldigt oöverskådligt när du svarar enligt ovan med bara en hänvisning till ett inlägg i form av #62 etc. Man får skrolla upp och ner för att se vad det är du svarat på. Jag tänker inte kommentera allt men några reflektioner:

Det finns fortfarande ingen källa som anger att Johan (inte August) flyttar till Bro. Han flyttar som 15-åring (1812) till Stockholm där han med namnet Johan Nor(d)ström blir carduansmakaregesäll hos b.la sin morbror. Sista spåret av honom är i Maria fs där han finns som gesäll hos en Garvare Lundin fram t om 1827.

Brodern Gustaf flyttar även han till Stockholm, året därpå och som 16-åring. Även han kallade sig Nor(d)ström. Ingen av bröderna använde någonsin namnet Malmling vilket är tvärtemot vad du hävdar. T ex har du skrivit på ett annat forum så här:

"Han föddes 1797 01 04 i Backa i Hedemora. Han och hans tvillingbror föddes uä, Gustaf August och Johan August Malmling hette de tills min ana bytte efternamn till Bachman, han flyttade tidigt till Stockholm för att senare bli hattfabrikör i Göteborg och flyttade senare till Malmö där han grundade en stiftelse för att unga kvinnor skulle få studera under sista året har den stiftelsen uppgått i flera andra stiftelser. Han blev senare riksdagsman och dog på 1870-talet i Stockholm och ligger begravd på Norra begravningsplatsen."

I Stockholmskällorna finns det inget som tyder på att Gustaf sysslade med hattar eller flyttade till Göteborg. Han var Glasmästaregesäll och fanns under hela sin Stockholmsvistelse i Storkyrkoförsamlingen. Han flyttade inte runt och han flyttade inte till Göteborg. Han flyttade utrikes, förmodligen som en del i sin utbildning till mästare innan han hamnade i Ystad.

Du skriver ovan; "Senare har jag fått veta att han hette Nordström, men har inte vetat något om tvillingen".

Men det visste du inte alls. Du blev ju väldigt förvånad när jag visade med hjälp av Stockholmskällorna att båda bröderna kallade sig Nor(d)ström i Stockholm.

Och än en gång: Jag har aldrig ens skrivit signumet AI:16 så ditt påpekande om olika aktörer var ju rätt poänglöst.

Men jag ska inte dra det här i långbänk. Du hävdar att det finns korrepondens mellan Carl August Wahlin och en advokat som visar att Gustaf Bachman var far till Carl August och även brev skrivna av Gustaf till sin son. Om du säger att det är så, ja då har jag inte rätt att ifrågasätta det. Jag utgår bara från vad kyrkoböckerna ger för information och av dessa finns det inget som tyder på att Gustaf var far till Carl August.

Gustaf donerade enorma summor pengar. Enligt en notis i en Kalmartidning från 1872 rörde det sig om totalt 95 000 riksdaler. Förutom pengarna till Hedemora så fick även Malmö pengar för att starta dels en slöjdskola, dels en afton- och söndagsskola för fattiga barn. Stockholms stad fick pengar där räntan av kapitalet skulle betalas ut till gamla och fattiga f.d Hantverkare och han skänkte även pengar till institutet för dövstumma. Med denna vetskap kan man ju tycka att det är märkligt att han inte testmenterade en summa pengar till sin u.ä födde son. Direktlänk till tidningsnotisen.

Därimot har jag information om Carl August Wahlins bror Fredrik Vilhelm, född 1840 som kanske är intressant men jag tar det i ett nytt inlägg för läsbarhetens skull.

Cheyenne
0

Carl August (sedemera Wahlin) föddes ju u.ä som son till Pigan Kersti Jönsdotter.

De båda återfinns i hfl för Malmö Caroli (Malmö Caroli kyrkoarkiv, Husförhörslängder, AI:5, 1835-1844, bildid: C0067446_00102 hos SVAR eller pag. 90 i boken).

1838 flyttar Kersti och sonen Carl August till sid 362 i samma längd. Och här ser man att den ogifta pigan Kersti Jönsdotter föder ytterligare en son den 18/5 1840 som får namnet Fredrik Vilhelm. Han borde ha fötts i Caroli fs men saknas i födelseboken så de andra Malmöförsamlingarna bör också konsulteras (senare källor säger att han föddes i Caroli)

Som synes verkar Kersti kvarstå i längden till dess slut, dvs 1844. Carl August flyttar år 1844 (drygt 7,5 år gammal) till Lund medans den yngre brodern Fredrik Vilhelm blir fosterson hos en enkefru Österberg eller liknande (svårläst). Troligen i församlingen.

Cheyenne
0

Carl August flyttar som sagt var till Lunds Domkyrkofs i maj 1844. Finner honom i inflyttningslängden med hänvisning till No 28. (Lunds domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, AI:27, 1843-1847. Opaginerad men bild 87 hos SVAR).

Han skrivs in under No. 28 som fostersonen Carl August Jönsson hos en Skomakare Åkerman med hustru och barn.

Någon gång innan längdens slut, dvs 1847, stryks namnet Jönsson och istället skrivs namnet 'Wallin' dit (stavning enligt hfl). Carl August var alltså högst 9 år då han fick detta namn.

Cheyenne
0

Men nog om Carl August.

Hans bror Fredrik Vilhelm blev ju också fosterhemsplacerad. Jag har inte sökt han vidare under barnaåren utan chansade och sökte honom i folkräkningen 1880 då han alltså var 40 år gammal.

Fann en enda tänkbar kandidat och det är denna från Sv.Bef.1880 (gift och med 4 barn vid denna folkräkning):

Lundström Backman, Fredrik Wilhelm
Stadsbud

f. 1840 i Malmö Karoli (Malmöhus län, Skåne)

Gift man, far i familjen

Qv: 26 Dufvan
Malmö Karoli /Malmö Sankt Petri/ (Malmöhus län, Skåne)

Registrerad födelseort: Malmö Karoli

Att han kallar sig både Lundström och Backman gjorde mig nyfiken. Kunde det vara den Fredrik Vilhelm som föddes den 18/5 1840 i Caroli fs? Letade upp honom och familjen i Hfl för Caroli och kvarteret Dufvan för åren innan, dvs 1868-1876 och fann honom enligt nedanstående (Malmö Caroli kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/MSA/00553/A I/78 (1868-1876), bildid: C0067523_00289 eller sid 335 i längden)

Cheyenne
0

Jodå, den dåvarande Sjömannen, sedemera Stadsbudet, var född den 18/5 1840 i Malmö och går under båda namnen Lundström & Backman. Att Carl August Wahlins bror (om de var hel- eller halvbröder går ju inte att avgöra) kallar sig för Backman är alltså lite intressant.

Enligt ovanstående hfl vigdes han och hustrun Anna Andersson, den 19/11 1870 och familjen kom närmast (år 1873) till Kv. Dufvan från Kv. Storken VI, fol. 154 i aktuell Hfl (inte samma längd då böckerna i Malmö förs efter olika kvartersindelningar).

Cheyenne
0

I hfl enligt följande: Malmö Caroli kyrkoarkiv, AI:47, 1866-1873, bildid: C0067491_00217 eller sid 216 i längden, finns Fabriksarbetaren Fredrik Wilhelm Lundström Backman med hustru Anna Andersson.

Det finns en hel del noteringar på dem. Han har b.la uteblivit från Mönstringen och han erkänner sig såsom far till ett barn han och Anna avlat under äktenskapslöfte. Dottern föddes i augusti 1868 och avled i september 1869 och paret gifte sig som sagt var i november 1870.

Av denna längd framgår det att de flyttade till kv. Storken men det är ju framåt i tiden så jag ska söka Fredrik Wilhelm bakåt istället. Han uppges vara inflyttad till Caroli fs från Garnisonsfs, troligen 1869 om jag tolkar den märkliga årsangivelsen rätt (först står det '60', sen '69'.

Cheyenne
0

Nej, redan den 5/11 1860 utflyttar Fabriksarbetaren Fredrik Wilhelm Lundström (Backman) från Garnisonsfs.

Det är inte helt lätt att tyda varifrån i församlingen. Kolumnen för 'från' säger (tror jag) L.G 7 men jag är osäker.

Källa Malmö garnisonsförsamlings kyrkoarkiv, In- och utflyttningslängder, SE/MSA/00568/B/2 (1846-1861), bildid: C0067758_00046 om någon vill kika.

Cheyenne
0

Men se där! Enligt registret till Garnisonsförsamlingens Hfl för åren 1826-1864 finns listad under namnet Lundström en Trumslagare Johan Peter Lundström med hustru Kersti Jönsdotter (!!) och fyra söner; Carl August, Fredrik Wilhelm, Jonas August, Gustav Alfred samt en fosterdotter Helena Maria.

Nu gäller det att försöka finna familjen med hjälp av registrets hänvisningr till höger. Var trumslagaren fosterfar till de två äldsta?

Cheyenne
0

Familjen i Hfl (Malmö garnisonsförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/MSA/00568/A I/12 (1851-1856), bildid: C0067751_00046, eller sid 52 under bokstaven 'L')

Modern är verkligen Kersti Jönsdotter född 1811 och Fredrik Wilhelm född 1840. Trumslagaren J P Lundström uppges vara inflyttad 1833 från Landskrona och Kersti först år 1845 från St. P (borde vara Sankt Petri). Yngsta sonen avlider 1852 enligt uppgift i Hfl.

Ingenstans framgår det när Trumslagaren Lundström och Kersti vigdes men hon kom ju senare till församlingen än maken. Carl August saknas i denna längd men ska enligt ovanstående register finnas med familjen under någon period.

Cheyenne
0

I hfl innan, dvs 1845-1851 finns Carl August med men här framgår det också att barnen är födda u.ä. samt att Carl August flyttade till Lund år 1844 (ändå är han upptagen med familjen??)

Sonen Gustaf Alfred anges här ha avlidit i november 1851, inte 1852 som nästa längd uppger.

(Malmö garnisonsförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/MSA/00568/A I/10 (1845-1851), bildid: C0067749_00066, sid 58).

chrissan
0

Men vart tar de vägen sedan? Ingen i familjen Lundström finns med på 1880, vad jag kan se

Cheyenne
0

Trumslagaren J.P Lundström, hustru Kersti Jönsdotter samt sonen Jonas August född 1844 flyttar kort efter Fredrik Wilhelm från Garnisonsfs. Redan månaden därpå, dvs i december 1860.

De inflyttar till Caroli fs och återfinns i Hfl enligt följande: Malmö Caroli kyrkoarkiv, Husförhörslängder, AI:24, 1860-1864, bildid: C0067468_00178 eller sidan 184.

Jonas August uppges flytta den 26/10 1864 men vart flyttar han? Se bifogat klipp? Och vilket efternamn använder han? Utflyttningslängder för Caroli och denna period saknas hos SVAR. Han var ju född u.ä och det skulle vara intressant att se om han använder styvfaderns namn såsom brodern Fredrik Wilhelm eller också Backman såsom samme bror gjorde.

Cheyenne
0

#101 Se ovan; Fredrik Wilhelm flyttar ju till Malmö Caroli 1860 och skrivs Lundström (efter moderns make) plus Backman.

Se även inlägg #102. Jonas August var ju även han född u.ä. och flyttar alltså från Malmö Caroli år 1864. Men vart och med vilket namn?

chrissan
0

Lomma står det

chrissan
0

Betjenten J A Lundström inflyttar till Lomma, Alnarp

Lomma B:3 (1862-1880) Bild 14 (AID: v111083.b14, NAD: SE/LLA/13251)

Cheyenne
0

Aha! Lomma! Jonas August flyttade till Lomma 1864 men återvänder då han finns med styvfadern Lundström samt modern i den nästföljande Hfl enligt följande:

Malmö Caroli kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/MSA/00553/A I/25 (1864-1865), bildid: C0067469_00143 eller sidan 202

chrissan
1

Tillbaka till Malmö 1870

Lomma AI:9 (1864-1876) Bild 8 / sid 4 (AID: v111067.b8.s4, NAD: SE/LLA/13251)

(Föreståndaren för Alnarp, Nathorst, hade motsvarande jobb som min far hade på Ultuna, men vi hade inte riktigt horder av tjänstefolk - det var mamma som skötte ruljansen)

Cheyenne
0

Tack, då använde han styvfaderns namn. Undrar varför brodern skrev sig Lundström Backman? Och det är ju omöjligt att veta om de tre bröderna carl August, Fredrik Wilhelm och Jonas August hade samma fader. Inte heller Jonas August födelse finner jag i Caroli fs.

Cheyenne
0

Den f.d Trumslagaren Johan Peter Lundström avlider i Caroli fs år 1867 enligt registret till Caroli dödböcker.

chrissan
0

Men resten verkar försvinna. Även Fredrik Wilhelms familj är borta 1890. Han fick fler barn enligt ddss.nu

Cheyenne
0

Fredrik Wilhelm Lundström Backman född den 18/5 1840 emigrerar 1890-04-28 från Malmö Sankt Pauli fs enligt EmiWeb.

chrissan
0

Aha, jag var inne på det, undrar om de andra också reste

Cheyenne
0

F.d Trumslagaren J.P Lundström avlider den 2 juni 1867. Enligt dödboken för Caroli fs var han då bosatt i Qv. 27 Altona XIII, fol 272.

Cheyenne
0

Ja, hustrun Anna Andersson, född 1842 i Eskilstorp emigrerar samma datum och från samma fs enligt EmiWeb så barnen bör också vara med.

chrissan
0

Emma F Backman emigrerade 1 aug 1889 från Malmö

Cheyenne
0

Augusta Wilhelmina Backman, född i Malmö 1873 emigrerar samma datum.

Emma Fransiska (Fransina) Backman, född i Malmö 1875 emigrerar redan året innan från Malmö Sankt Pauli, dvs 1889-07-31.

Anna Carolina född 1876 och Hedvig Paulina, född 1878 (båda med namnet Backman) emigrerar samtidigt med föräldrarna och systern Augusta Wilhelmina.

Allt enligt EmiWeb.

chrissan
0

Emma gifter sig år 1900 på Manhattan:

groom's name:

Andrew P. Anderson

groom's birth date:

groom's birthplace:

groom's age:

bride's name:

Emma Frasiska Backman

bride's birth date:

bride's birthplace:

bride's age:

marriage date:

05 May 1900

marriage place:

Manhattan, New York, New York

groom's father's name:

Anders Mattson

groom's mother's name:

Stina E. Person

bride's father's name:

Frederick W. Backman

bride's mother's name:

Anna Anderson

groom's race:

groom's marital status:

groom's previous wife's name:

bride's race:

bride's marital status:

bride's previous husband's name:

indexing project (batch) number:

M00638-6

system origin:

New_York-ODM

source film number:

1570301

reference number:

chrissan
0

Hedvig Paulina?

groom's name:Nils A. Hill

groom's birth date:

groom's birthplace:

groom's age:

bride's name:Pauline Backman

bride's birth date:bride's birthplace:bride's age:marriage date:29 Apr 1905marriage place:Manhattan, New York, New Yorkgroom's father's name:Carl Hjertengroom's mother's name:Stu…Ebride's father's name:Fredrickbride's mother's name:Anderssagroom's race:groom's marital status:groom's previous wife's name:bride's race:bride's marital status:bride's previous husband's name:indexing project (batch) number:M00595-4system origin:New_York-ODMsource film number:1558399reference number:

Cheyenne
0

Det fanns även en dotter född efter 1880 som emigrerade samma datum;

Syster Nanny Backman, född 1881-04-03, emigrerad 1890-04-28 från Malmö Sankt Pauli fs.

chrissan
0

Och Augusta

groom's name:

Erick Salin

groom's birth date:

groom's birthplace:

groom's age:

bride's name:

Augusta Whilmina Backman

bride's birth date:

bride's birthplace:

bride's age:

marriage date:

05 Mar 1892

marriage place:

groom's father's name:

Pher

groom's mother's name:

Thilda

bride's father's name:

Whilhelm Backman

bride's mother's name:

Anna

groom's race:

groom's marital status:

groom's previous wife's name:

bride's race:

bride's marital status:

bride's previous husband's name:

indexing project (batch) number:

M00550-7

system origin:

New_York-ODM

source film number:

1452284

reference number:

Cheyenne
0

Gjorde bara en snabb koll av hfl för Caroli fs, Qv. Altona enligt tidigare inlägg. (Malmö Caroli kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/MSA/00553/A I/43 (1865-1869), bildid: C0067487_00205, fol. 272).

När Johan Peter Lundström avlider lerver fortfarande hustrun Kersti Jönsdotter. Även Betjenten Jonas August Lundström finns i hushållet men med notering att han flyttar till Lomma 1867.

chrissan
0

Även Nanny gifter sig i Ny, men föräldrarna har jag inte hittat

groom's name:

Olaf B. Gustafson

groom's birth date:

groom's birthplace:

groom's age:

bride's name:

Lyster Nanny Backman

bride's birth date:

bride's birthplace:

bride's age:

marriage date:

10 May 1902

marriage place:

groom's father's name:

Claes

groom's mother's name:

Johanna Anderson

bride's father's name:

Fredrick W.

bride's mother's name:

Anna Anderson

Cheyenne
0

Inte jag heller men fadern verkar ju kalla sig enbart Backman om jag har tytt  döttrarnas vigselnotiser rätt.

Änkan Kersti Jöndsdotter med sonen Betjenten Jonas August Lundström finns i den nästkommande hfl för Caroli fs enligt följande:

Malmö Caroli kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/MSA/00553/A I/78 (1868-1876), bildid: C0067523_00392, fol. 462.

Fortfarande bosatta i Qv. 27 Altona XIII, No. 5. Kersti arbetar som Månglerska och hon och sonen uppges enligt notering flytta år 1871 till Qv. Höken No ??, fol. 192 och det skall väl gå att finna trots den luddiga adressangivelsen.

Cheyenne
0

Och där återfinns Kersti och sonen Jonas August under Qv. 18, Höken XLI, No. 18.

(Malmö Caroli kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/MSA/00553/A I/75 (1868-1877), bildid: C0067520_00178 eller fol. 192).

De flyttar dock vidare Q. Höken XVI, fol 66 redan år 1872.

Där återfinns de men 1876 flyttar de båda (tror jag, båda är strukna men endast notering på Kersti) till Qv. Dufvan XVIII, fol. 217.

Cheyenne
0

Och där finns de på sid 217 men jag förstår inte flytthänvisningen. Någon som kan tolka?

Malmö Caroli kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/MSA/00553/A I/91 (1876-1887), bildid: C0067536_00149

Eller fol 217 i AI:91, 1876-1887

Jnas August Lundström ser ut att vara Badmästare nu men jag kan ha läst tokigt.

Cheyenne
0

Aha, S.P.F bör betyda Sankt Petri eller Sankt Pauli fs.

swemah
0

Det var mycket, men jag måste få fråga om ursprungsfrågans Johan är nämnd efter # 54, så slipper jag läsa allt en gång (jag hittade inget senare,men det är nycket info)

Cheyenne
0

Inte mer än i inlägg #90 där Yred3 skriver dels så här:

"Har kommer svaren; # 1 har letat igenom Bro i Hedemora och ej funnit honom. Men tror att det är Jurstad i Bro som åsyftas, Enligt Rosenbergs finns det ett Jurstad där i Bro i Uppsala."

Och vidare:

"#8 Jag har inte skrivit upp när August tillkom. Bro fanns på flyttlangden på SVAR i Ramsele. Jurstad i Bro.#12 Jag skulle inte själv lägga till ett namnutan vidare."

Men jag ju å andra sidan visat att han inte kallade sig för Johan August Malmling i Stockholm utan Johan Nor(d)ström….! Sista livstecknet är Maria fs Hfl 1825-1827.

Cheyenne
0

Badmästare Jonas August Lundström, född 3/8 1844 i Malmö återfinns i Hfl för Sankt Petri tillsammans med sin hustru Restautrisen Kristina Johansson, född i Agunnaryd den 17/3 1834. Vigda 14/8 1879.

De bor i Östra Hamnområdet, fol. 156 i AId:34, 1876-1880 (bildid: C0067973_00106156)

Längre ner på samma uppslag finns Enkan Kersti Lundström, född Jönsdotter.

Ingen notering om flytt i denna längd.

Cheyenne
0

Finner inte någon av de tre ovanstående i folkräkningen 1880 men i Sv.Bef. 1890 återfinns änkan efter Jonas August Lundström plus änkan Kersti Lundström i samma hushåll, nu boendes i Trelleborg:

Lundström, Kristina
Wärdshusidkerska

f. 1834 i Agunnaryd (Kronobergs län, Småland)

Änka, ensam i familjen

N:o 70 Trelleborg
Trelleborg (Malmöhus län, Skåne)

Födelseort i källan: Agunnaryd Wexiö l.

Lundström, Kjersti

f. 1811 i Äspinge (Malmöhus län, Skåne)

Anhörig
Änka, ensam i familjen

N:o 70 Trelleborg
Trelleborg (Malmöhus län, Skåne)

Födelseort i källan: Espinge Malmö. l.

Cheyenne
0

Det var Hotell Schweiz som Jonas August Lundstöms änka drev i Trelleborg.

Enligt Hfl för Trelleborg (AI:21, 1879-1892, sid 176) blev Christina Johansson änka den 18/5 1889 och hon och svärmor Kersti har båda flyttat in till Trelleborg från Björnekulla 1889, Christina den 18/7 och Kersti den 16/10.

Cheyenne
0

Enligt nästkommande Hfl (nu kallas hotellet för Stadshotellet) avlider Kersti Jönsdotter Lundström den 25/11 1894.

Christina Johansson Lundström flyttar år 1899 till sid 383 i samma längd. Där kvarstår hon längden ut.

Trelleborgs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, AI:25, 1892-1899, sid 236 o 383

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.